زهرا ساعی: «رأی اعتراضی» خود را به صدای ملت دهید /میانه روها، بدنه رأی لیست ما هستند /معیشت باید اولویت اول مجلس آینده باشد
زهرا ساعی: «رأی اعتراضی» خود را به صدای ملت دهید /میانه روها، بدنه رأی لیست ما هستند /معیشت باید اولویت اول مجلس آینده باشد

زهرا ساعی،کاندیدای لیست صدای ملت می گوید: اینکه می گوییم رای اعتراضی تان را با رای به صدای ملت دهید، یک شعار نیست، بلکه با برنامه های ارائه شده و اشخاصی که در لیست هستند، نشان دادیم که می خواهیم این کار را عملی کنیم.
زهرا ساعی، نماینده پیشین مجلس و کاندیدای لیست صدای ملت در انتخابات مجلس دوازدهم، در..

زهرا ساعی،کاندیدای لیست صدای ملت می گوید: اینکه می گوییم رای اعتراضی تان را با رای به صدای ملت دهید، یک شعار نیست، بلکه با برنامه های ارائه شده و اشخاصی که در لیست هستند، نشان دادیم که می خواهیم این کار را عملی کنیم.

زهرا ساعی، نماینده پیشین مجلس و کاندیدای لیست صدای ملت در انتخابات مجلس دوازدهم، در گفتگو با خبرگزاری ست نیوز، گفت: لیست صدای ملت و کاندیداهای آن معتقد هستند که می توان تغییر داد، اصلاح کرد و کارهایی انجام داد که جوابگوی مطالبات مردم باشد. مردم در دو انتخابات گذشته انفعال را انتخاب کردند اما باید به این آگاهی رسیده باشند که انفعال جوابگو نیست و معتقدم که راه حل نه خانه و نه خیابان، بلکه پای صندوق های رأی و رأی اعتراضی به وضعیت فعلی است.

وی گفت: مشاهده کردیم که در انتخابات قبلی؛ یعنی ۱۴۰۰، آرای باطله ۴ میلیون بود؛ یعنی مردم ما پای صندوق های رأی آمده بودند، ولی انتخاب نکرده و رأی سفید داده بودند.

رأی اعتراضی خود را به صدای ملت دهید

وی ادامه داد: حرف ما این است که مردم پای صندوق رأی بیایند و رأی اعتراضی خود را با دادن به لیست صدای ملت اعلام کنند. تا این روزنه و امید ایجاد شود که می توان تغییر انجام داد، چون نتیجه این انفعال در چند انتخابات گذشته کارساز نبود، جز اینکه فضا را محدودتر کرد. ما شاهد فیلترینگ، عدم شفافیت، بحث صیانت از آراء و تصویب لایحه عفاف و حجاب و موضوعاتی که خوشایند مردم نیست و مسائل اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی را بدتر کرده و به قهقرا برده است، بوده ایم که باعث افزایش نارضایتی ها و ایجاد خسارت به کشور شده است.

ساعی خاطرنشان کرد: اینکه می گوییم رای اعتراضی تان را با رای به صدای ملت دهید، یک شعار نیست، بلکه با برنامه های ارائه شده و اشخاصی که در لیست هستند، نشان دادیم که می خواهیم این کار را عملی کنیم.

آراء ریزش کرده اصولگرایان به سبد صدای ملت می رود؟

زهرا ساعی درباره اینکه آیا آراء اصولگرایان در پی بروز اختلاف در روزهای اخیر با ریزش همراه بوده و آیا ممکن است این آرا جذب لیست صدای ملت شود، گفت: لیست قبلی اصولگرایان یعنی در سال ۱۳۹۸ که با برخی شعارها روی کار آمد، متاسفانه نه تنها نتوانست آنها را عملیاتی کند، بلکه خیلی جاها خلاف آن شعارها حرکت و برخلاف وعده هایی که داده بود، عمل کردند؛ از جمله در بحث گرانی ها، فیلترینگ و صیانت مردم را ناراحت کردند.

وی افزود: از سوی دیگر این لیست توجهی به مطالبات و خواست مردم نداشت و قوانینی وضع کردند که ضد مردم بود. به این علت قسمتی از طیفی که به آنها رأی دادند، ناراضی هستند و مطمئنا بار دیگر آنها را انتخاب نمی کنند. بنابراین من احتمال می دهم یکی از این جایگزین ها می تواند لیست صدای ملت باشد، کما اینکه برخی ها نیز به ما اعلام می کنند.

هزینه برای تبلیغات انتخاباتی نه نداریم نه صلاح می دانیم

نماینده پیشین مجلس با ارزیابی فضای عمومی جامعه نسبت به لیست صدای ملت، تصریح کرد: ما نه صرف بودجه های کلان را صلاح می دانیم و نه چنین بودجه هایی داریم که برای بیلبورد و تراکت و … هزینه کنیم. بلکه با ظرفیت های حداقلی جلو می رویم. در دنیای مدرن، فضای مجازی کارها را با سرعت بیشتری انجام می دهد . بنابراین سعی کردیم در فضای مجازی محتواهای تبلیغاتی تولید و خود و برنامه هایمان را معرفی کنیم. در واقع تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم و احتمال می دهیم که در روزهای آتی هم بهتر شود.

زهرا ساعی: «رأی اعتراضی» خود را به صدای ملت دهید /میانه روها، بدنه رأی لیست ما هستند /معیشت باید اولویت اول مجلس آینده باشد

معیشت اولویت اول لیست صدای ملت است

کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم، درباره اولویت های صدای ملت در صورت رأی آوری در مجلس آینده، گفت: اولویت امروزه کشور مسائل اقتصادی و معیشت مردم است و هر تصمیمی که گرفته می شود باید حول این محور باشد. البته صدای ملت اولویت های دیگری نیز دارد، اما امروز بحث گرانی ها، تورم، همخوانی نداشتن حقوق ها با مخارج که سبد خانوارها را کوچک و خیلی از اقلام اولیه چون گوشت و مرغ را از سفره دهک های پایین حذف کرده، در اولویت قرار دارند.

ساعی افزود" در صورت رأی آوری باید کمک کنیم که در کشور در این راستا حرکت کند، آنهم با وضع قوانین درست و نظارت درست بر اجرای قوانین. البته باید تصریح کرد که قوانین زیادی وجود دارد، اما بر اجرای آنها درست نظارت نمی شود.

وی نظارت بر کار مسئولان را گام بعدی این لیست دانست و گفت: باید مدیران با کفایت و متعهد روی کار آیند و اگر مدیری کوتاهی کرد، مجلس نباید مماشات کرده و وکیل الدوله باشد. همچنین مجلس نباید با دولت همراهی و از چنین مواردی چشم پوشی کند.

ساعی اولویت های بعدی لیست صدای ملت را جوانان، زنان و مطالبات آن مطرح کرد و ادامه داد: ما در مجلس دهم نیز این موارد را داشتیم؛ در موضوع بازنشستگان و همسان سازی آنها، بحث بالا بردن حقوق کارگران و نیز در حوزه جوانان و زنان قوانین خوبی را مصوب کردیم . همچنین مطالبات فرهنگی، اجتماعی جامعه، بحث فیلترینگ که خیلی مهم است، به ویژه اینکه کسب و کارهایی که در فضای مجازی وجود دارد را مختل کرده است، در اولویت های بعدی قرار دارند.

او تصریح کرد: کارهای نمایندگان مجلس باید براساس مطالبات روز مردم باشد و باید سعی کنیم که در این جهت حرکت کنیم.

میانه روها، بدنه اصلی لیست صدای ملت هستند

عضو لیست صدای ملت، بدنه اصلی این لیست را میانه روها می داند و می گوید: تمام میانه روها معتقدند که سرنوشت کشور فقط با رأی دادن تغییر می کند و ما نباید این راه را مسدود کنیم. تمام کسانی که به این معتقد هستند، در گفتمان همان میانه رو، اعتدال و عقلانیت می گنجند؛ چه اصولگرای معتدل، چه اعتدالیون و چه اصلاح طلبان باشند . کما اینکه در بیانیه ها، این طیف ها لیست صدای ملت را حمایت کرده اند.

وی افزود: کسانی که به این گفتمان اعتقاد قوی دارند و معتقدند با این روش و گفتمان می توانیم جلو رویم و امید به تغییر و اصلاح داشته باشیم و این لیست هم می گوید که اگر ما می خواهیم مشکلات کمتر شده و مسائل حل شود و نه به گرانی، تورم، دستمزدهای پایین ، حقوق بالای مدیران، فیلترینگ و حذف نخبگان بگوییم، همه این ها با روش و اصول باید جلو روند و حضور مردم می تواند این اقدامات را تحقق بخشد . یعنی اگر مردم حضور داشته باشند و از این انفعال اجتماعی بیرون بیایند، از آن طرف ما نیز می توانیم جلوی آن افراطی گری و انحصارطلبی سیاسی که در چند انتخابات اخیر، عده ای اعمال می کنند و با انفعال مردم موفق به این کار هم شدند را مسدود کنیم. بنابراین مشارکت و حضور مردم می تواند گره گشا باشد.

ساعی خاطرنشان کرد: ما با تمام تلاش و توان آمده و خود را معرفی کرده ایم.آقای مطهری که کارنامه شان کاملا مشخص و سرلیست ماست و مردم به راحتی می توانند اعتماد کنند که فردی مثل آقای مطهری چه کسانی را همراه خود خواهد کرد. مطمئنا کسانی همراه وی هستند که همفکرشان هستند. همچنین اگر وارد مجلس آینده شویم، امیداوریم با یک مشی میانه روی و عقلانیت و خرد جمعی بتوانیم یک فراکسیون خوب تشکیل دهیم که در مقابل یک صدایی که الان در مجلس حاکم است و هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند را بگیریم. چرا که مجلس فعلی بدون اینکه مردم را ببینند، مصوبه را تصویب می کنند، مجلس خانه ملت است و این یک شعار نیست و باید ببینند خواست ملت هر چند اقلیت، چیست و همان را کارشناسی کرده و قوانین آن را تدوین کنند و یا پیگیری کرده و نظارت کنند.

ساعی افزود: این فراکسیون امیدوار است که تک صدایی که الان در مجلس حاکم است را در مجلس بعدی از بین ببرد و مجلسی باشد که تضارب آراء، شنیدن صداهای مختلف به خصوص مردم را در آن شاهد باشیم.

طرح صیانت برای زندگی روزمره مردم مشکلات ایجاد کرده است

زهرا ساعی، کاندیدای لیست صدای ملت در انتخابات مجلس دوازدهم، همچنین در گفتگو با خبرگزاری ست نیوز درباره عملکرد مجلس یازدهم در موضوعاتی چون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، گفت: طرح هایی مانند طرح صیانت نباید باعث ایجاد محدودیت و مشکلات در زندگی روزمره مردم شود. اگر قرار است که از پلتفرم های داخلی استفاده کنیم خیلی خوب است و این موضوع در مجلس دهم نیز بارها مطرح شد، اما قرار براین بود که این پلتفرم ها تقویت و گسترش یابد تا کارایی لازم را مانند پلتفرم های خارجی پیدا کنند.

وی ادامه داد: اما طرح صیانت، در جهت محدودسازی، خسارت و زیان به کسب و کارهای مجازی بود و باعث ناراحتی و نگرانی مردم شد. درحالیکه باید در طرح صیانت به کارهای فرهنگی توجه می شد اما تنها کارایی طرح صیانت این است که باعث ناراحتی مردم شده و همچنین استفاده از فیلترشکن افزایش یافته است. اگر قرار بر عدم استفاده باشد، بنابراین باید خرید و فروش فیلترشکن هم منع شود. اگر با فیلترشکن می توان وارد سایت های فیلتر شده، شد پس این طرح کمکی نکرده، بلکه هزینه ای را اضافه کرده است. از سوی دیگر افرادی نیز وجود دارند که نمی توانند از فضای مجازی استفاده کنند و از دسترسی ها محروم شده اند.

وی گفت: به جای اقداماتی چون فیلترینگ باید فضا را فراهم کنیم تا مردم زندگی راحت داشته و از حقوق شهروندی برخوردار باشند، این موانع باعث نارضایتی بخشی از مردم می شود . چون رسانه های داخلی کشش انجام عملکرد پلتفرم های خارجی را ندارند.

در زمینه حجاب باید کار فرهنگی و آموزشی انجام داد

نماینده پیشین مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب مجلس یازدهم معتقد است که تصمیماتی که در این حوزه در کشور گرفته می شود، باید رنگ و بوی فرهنگی و اجتماعی داشته باشد؛ یعنی باید قوانین به سمت و سویی رود که کارهای فرهنگی را تقویت کند. همچنین رویکردهای فرهنگی باعث شود که حجاب و عفاف و موضوعاتی که در حوزه فرهنگی مطرح است، پیاده شده و از کارهای سلبی باید خودداری شود.

ساعی با ناکارآمد خواندن لوایحی چون حجاب و عفاف افزود: تجربه چند دهه اخیر ثابت کرده که چنین لایحه هایی نه تنها اثری نداشت بلکه باعث نارضایتی، شکاف میان مردم و حاکمیت و حتی باعث ایجاد دودستگی و تفرقه میان مردم شده است و مشاهده می شود که عده ای بر اساس ضدیت حجاب را رعایت نمی کنند.

او بهترین راهکار را سیاست گذاری های فرهنگی می داند و می گوید: وضعیت فعلی با این قانون حل نمی شود و مسائل فرهنگی نیز یک شبه ایجاد نخواهد شد. به دلیل کم کاری و کاستی ها و موضوعاتی که از قبل انباشت شده، در این برهه با یک موضوع فرهنگی به نام عفاف و حجاب روبرو هستیم و علاج آن یک شبه با قانون و ایجاد برخی محدودیت ها نیست، بلکه با یک برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت از طرق فرهنگی کار آموزش انجام دهیم.

ساعی ادامه داد: زنان ایران حتی قبل از اسلام هم پوشش داشتند و عفیف و به حجاب قائل بوده و الان نیز هستند و برای آن قشری که به حجاب قائل نیستند به ویژه نسل نوجوان و جوان، باید کار فرهنگی و آموزش درست انجام داد تا به نتیجه مطلوب رسید.

مشوق ها برای فرزندآوری باید راهبردی باشد نه دادن زمین و وام

از سوی دیگر، کاندیدای مجلس دوازدهم با اشاره به قانون جوانی جمعیت گفت: آمار و ارقام نشان می دهد که کشور ایران به سمت پیری پیش می رود و در یک برهه زمانی در آینده دچار پیری خواهد شد.

ساعی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دنیا با مشکل پیری جمعیت مواجه هستند، ادامه داد: این کشورها در این باره هشدارهایی داده اند و از سوی دیگر تدابیری را در فرهنگ بومی خود اندیشیده اند که ما نیز می توانیم از تجربیاتشان برای کشور خود استفاده کنیم.

او گفت: درباره جوانی جمعیت مشوق هایی را که دولت و مجلس قرار داده است، باید کارایی لازم را داشته باشد. با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی زن و مرد هر دو مجبور به اشتغال هستند. همچنین بحث گرانی مسکن و پایین بودن حقوق ها نیز وجود دارد. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که زوج ها در ابتدای زندگی فرزندآوری داشته باشند و در ادامه به چند فرزندی روی آورند .

ساعی ادامه داد: اگر قرار بر این است باید مشوق هایی خوبی در نظر گرفته شود. اینکه بگویند وام، زمین یا خودرو می دهیم؛ در صورتی که برای همین خودروها خیلی ها ثبت نام کردند اما با مشکلاتی چون اختلال سایتی و … مواجه بودند و یا زمینی در جایی پرت به آنها اعطا می شود، چنین تشویق هایی به درد زوج ها نمی خورد، بلکه مشوق ها باید اصولی و راهبردی باشد و به زوج های جوان نشان دهد که شرایط فرزندآوری را دارند و اگر اینگونه باشد حتما ترغیب به فرزندآوری می شوند .

فسادی مثل چای دبش برازنده جمهوری اسلامی نیست

موضوع فساد چای دبش، محور دیگر این گفتگو بود که زهرا ساعی درباره آن گفت: چنین فسادهایی مردم را آزار می دهد و برازنده جمهوری اسلامی نیست. خیلی از مردم دلسوز هستند و زحمت می کشند و وقتی این مسائل را می بینند، ناراحت می شوند؛ چراکه چنین فسادهایی باعث حیف و میل بیت المال می شود.

داوطلب مجلس شورای اسلامی معتقد است که درباره فساد و اختلاس دو موضوع وجود دارد؛ یکی برخورد با متخلفین و دیگری اینکه باید زمینه فساد را پیدا کرده و از بین برد. بنابراین باید چنین فسادهای با حساسیت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد و قوه قضائیه و نهادهای مربوطه پیگیری های لازم را انجام داده و شفاف سازی کنند و در انتها با عاملان آن هر کسی که باشد، برخورد شود.

وی تصریح کرد: بارها دیده شده که اختلاس هایی چون چای دبش رخ می دهد؛ بنابراین باید سازوکارهایی فراهم کنیم که مسئله فساد خیز بودن را در فرآیندهای ساختار اداری کشور مسدود کنیم؛ یعنی شفاف سازی داده ها صورت گیرد. در مجلس دهم هم درباره این شفاف سازی طرحی وجود داشت. اینکه ما بتوانیم ساختار مالی، اداری و اقتصادی کشور را به گونه ای تعریف کنیم که روزنه ها، رخنه ها و حفره ها را مسدود کنیم. زمانیکه مسدودسازی صورت گیرد، دیگر کسی نمی تواند فساد و اختلاس کند. وقتی جریان پولی و اقتصادی شفاف نباشد، تخلف هم صورت می گیرد.

نمایندگان منافع فردی و خانوادگی را جای منافع ملی قرار ندهند

همچنین، زهرا ساعی درباره جنجال خودروهای فیدلیتی در مجلس یازدهم گفت: نمایندگان مجلس با تعهد و مسئولیتی قبول کردند که وکیل مردم خود باشند و با وجود اینکه از حوزه انتخابیه خود رای می گیرند؛ اما در کل مجلس شورای اسلامی جایی است که علاوه از مسائل و موضوعات محلی، موضوعات ملی نیز دنبال می شود. یعنی ۲۹۰ نفر، نماینده کل ملت ایران هستند و این نمایندگان دو وظیفه مهم دارند؛ یکی تصویب قوانینی که به نفع منافع ملی و رشد و توسعه ملی کشور و رضایت مندی زندگی مردم باشد و زندگی مردم را در همه حوزه های کسب و کار ، فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی ، خارجی، بهداشت و درمان تسهیل کنند . دوم اینکه نظارت بر اجرای این قوانین داشته باشند. برخی از قوانین خیلی خوب است ولی قوه مجریه برخی از آنها را به درستی انجام نمی دهد و تفسیر به رای و اعمال سلیقه می کند .

نماینده پیشین مجلس افزود: وقتی نماینده ای وکیل مردم می شود باید در جهت منافع آنها و مصالح کشور حرکت کند نه اینکه منافع فردی، خانوادگی و حزبی خود را در نظر گیرد و این باعث دلسردی مردم می شود. نمایندگان در ابتدای شروع به کار در مجلس به خداوند و کتاب قرآن قسم می خورند، بنابراین وقتی قسم خوردند باید پایبند به آن باشند و کارهایی چون دریافت خودروهای شاسی بلند خلاف آن قسم است . از سوی دیگر این اقدام، بازتاب خوبی هم ندارد.

وی گفت: درست است که تعداد کمی از نمایندگان این خودروها را دریافت کردند، اما حتی اگر یک نفر هم باشد، شایسته مجلس اسلامی نبود و چنین کارهایی شان و جایگاه مجلس را پایین آورده و تلاش های کسانی که دلسوز هستند را هم زیر سوال می برد.

۲۷۲۱۸