اعطای جایزه نوبل به دانشمندی که در خط اول تحقیقات درباره تکامل انسان قرار داشت
اعطای جایزه نوبل به دانشمندی که در خط اول تحقیقات درباره تکامل انسان قرار داشت

بنا بر اعلام سازمان اعطاکننده جایزه نوبل، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به سوانت پابو، «به خاطر اکتشافاتش در رابطه با ژنوم‌های انسان‌تباران منقرض‌شده و تکامل انسان»، تعلق گرفت.
به گزارش ایتنا و به نقل از مشبل، این جایزه معتبر روز دوشنبه توسط مجمع نوبل در موسسه کارولینسکا در سوئد اعلام شد. تحقیقات پاب..

ست نیوز
اعطای جایزه نوبل به دانشمندی که در خط اول تحقیقات درباره تکامل انسان قرار داشت بنا بر اعلام سازمان اعطاکننده جایزه نوبل، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به سوانت پابو، «به خاطر اکتشافاتش در رابطه با ژنوم‌های انسان‌تباران منقرض‌شده و تکامل انسان»، تعلق گرفت.
به گزارش ایتنا و به نقل از مشبل، این جایزه معتبر روز دوشنبه توسط مجمع نوبل در موسسه کارولینسکا در سوئد اعلام شد. تحقیقات پابو در مورد ژن‌های باستانی و ایجاد یک رشته علمی جدید به نام پارینه‌زایی (paleogenomics)، در تلاش برای کشف بیشتر در مورد خاستگاه‌های بشریت نقش اساسی داشته است.
به عنوان مثال، پابو توالی‌بندی ژنوم نئاندرتال، خویشاوند منقرض شده انسان امروزی، را انجام داد؛ دنیسوا، یک انسانتبار (هومینین) ناشناخته را کشف کرد (که بنا بر اعلام موزه استرالیا، «گروهی متشکل از انسان‌های امروزی، گونه‌های انسانی منقرض شده و تمام اجداد نزدیک ما» است). و تعیین کرد که چگونه ژن‌های باستانی از هومینین‌ها به انسان خردمند (یعنی تبار ما) منتقل شده و چگونه بر ساختار فیزیولوژیکی ما تأثیر می‌گذارد.
Svante
برندگان سال گذشته جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتین بودند، دانشمندانی که متوجه شدند بدن ما چگونه در آغوش گرفتن و گرما را احساس می‌کند.
پابو اولین برنده جایزه نوبل برای سال ۲۰۲۲ است. جوایز فیزیک، شیمی، ادبیات، علوم اقتصادی و جایزه صلح نوبل، طبق روال معمول، این هفته و هفته آینده اهدا شود.
برای تماشای تمام رخدادها به طور زنده می‌توانید در یوتیوب اعلام برندگان جوایز نوبل را دنبال کنید.
منبع : ایتنا