طرح ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن کارگری در شورای عالی کار
طرح ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن کارگری در شورای عالی کار

طرح ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن کارگری در شورای عالی کار عضو کارگری شورای عالی کار از ارائه ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن کارگران در جلسه اخیر شورای عالی کار خبر داد.
آیت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد جلسه شورای عالی کار در ۲۹ آبان ۱۴۰۲ گفت: این جلسه با حضور نمایندگان سه جا..

طرح ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن کارگری در شورای عالی کار

عضو کارگری شورای عالی کار از ارائه ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن کارگران در جلسه اخیر شورای عالی کار خبر داد.

آیت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد جلسه شورای عالی کار در ۲۹ آبان ۱۴۰۲ گفت: این جلسه با حضور نمایندگان سه جانبه‌گرایی کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شد که سه دستور در آن مطرح شد. یکی مسکن کارگری، دومی بررسی مشکلات تامین اجتماعی و سومی پیشنهاد مزد منطقه‌ای مطرح شد.

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: با توجه به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه کارگران مربوط به مسکن است، از طرفی دولت وعده کرده است، سالی یک میلیون مسکن در کشور تولید شود و چون جامعه کارگری ۵۰ درصد جمعیت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل می‌دهد، بنابر این باید ۵۰ درصد از مسکن نیز برای کارگران و خانواده‌های آنها در نظر گرفته شود.

اسدی گفت: ‌نماینده کارگران ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن جامعه کارگری به شورای عالی کار ارائه کردند که یکی از آنها تخصیص زمین رایگان دولتی برای مسکن کارگران فاقد مسکن، پیشنهاد بعد؛ تامین تسهیلات ارزان‌قیمت با استفاده از امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دو بانک زیر مجموعه رفاه کارگران و توسعه تعاون که بخشی از تسهیلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مسکن کارگران اختصاص دهند. همچنین پیشنهاد شد، اگر نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد باشد، این تسهیلات با نرخ کمتر مثلا ۱۵ درصد پرداخت شود که ۵ درصد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارفرما تقبل کند و ۱۰ درصد از سوی کارگران تامین شود.

وی اضافه کرد: برای ساخت مسکن دو عامل زمین و مصالح بسیار مهم است که در جلسه شورای عالی کار مطرح شد. با توجه به اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سیمان و کاشی و سرامیک در شرکت‌های زیر مجموعه شستا و تامین اجتماعی تولید می‌شود، برای ساخت مسکن کارگران، این مصالح به صورت ارزان‌تر در اختیار کارگران برای ساخت مسکن قرار گیرد و سازمان تامین اجتماعی کمک کند، جامعه کارگری بتوانند مصالح با تخفیف بیشتری در اختیار بگیرند.

نماینده کارگران همچنین گفت: پیشنهاد کردیم ساخت مسکن کارگران از بیمه و مالیات معاف شوند یا تخفیف قابل توجهی بگیرند تا مسکن کارگری رونق بگیرد. در این زمینه وزیر تعاون هم موافقت کرد که یک ستاد در وزارت کار ظرف یک هفته تشکیل شود که در آن نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، سازمان تامین اجتماعی، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان حضور داشته باشند و طرح ساخت مسکن کارگری به صورت آزمایشی در یکی دو استان شروع شود و قبل از پایان سال حداقل ۵۰ هزار واحد مسکن کارگری ساخته شود.

اسدی افزود: مشکلات کارگران و کارفرمایان در ارتباط با سازمان تامین اجتماعی در این جلسه در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد که قرار شد مشکلات رصد شود و گزارشی به شورای عالی کار ارائه شود.

وی افزود: بحث سوم جلسه شورای عالی کار پیشنهاد مزد منطقه‌ای از سوی وزارت اقتصاد بود که چون وزیر اقتصاد در جلسه حاضر نبود، این پیشنهاد مطرح نشد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌