کاهش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی
کاهش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی

بر اساس داده‌های IDC، تقاضا برای رایانه‌های شخصی ۲۹ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این شرکت تحقیقاتی بازار دریافته است که محموله‌های جهانی دسکتاپ، نوت‌بوک و ورک‌ستیشن‌ها در سه ماهه اول به ۵۶٫۹ میلیون رسید که نسبت به ۸۰٫۲ میلیون در سه ماهه اول ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
..

ست نیوز
کاهش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بر اساس داده‌های IDC، تقاضا برای رایانه‌های شخصی ۲۹ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این شرکت تحقیقاتی بازار دریافته است که محموله‌های جهانی دسکتاپ، نوت‌بوک و ورک‌ستیشن‌ها در سه ماهه اول به ۵۶٫۹ میلیون رسید که نسبت به ۸۰٫۲ میلیون در سه ماهه اول ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
به گزارش ایتنا و به نقل از سیودایو، لنوو، اچ‌پی و دل (سه شرکت برتر حوزه رایانه‌های شخصی از نظر سهم بازار) هر کدام تقریباً یک چهارم یا بیشتر کاهش فروش داشته‌اند. و فروش اپل بیش از ۴۰ درصد کاسته شد.
این گزارش می‌گوید در حالی که بودجه‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها همچنان قوی است، بدتر شدن فضای اقتصاد کلان همراه با تقاضای کم‌رمق و موجودی مازاد، تا پایان سال جاری میلادی همچنان این آمار را کاهشی نگه خواهد داشت.
موج تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها و ورک‌ستیشن‌ها، که ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ بود، در سال گذشته رو به زوال رفت، و مدیران کسب‌وکارها در بحبوحه تورم مداوم، افزایش نرخ‌های بهره و سطوح پایین بیکاری برای رکود بالقوه آماده شده بودند.
بنا بر اعلام IDC، این بازار ضربه بزرگی خورده است و اکنون برای رسیدن به جایگاه خود قبل از کووید-۱۹ به تقلا افتاده است. محموله‌های تحویلی در سه ماهه اول امسال به میزان قابل توجهی کمتر از ۵۹٫۲ میلیون دستگاه در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ و ۶۰٫۶ میلیون دستگاه در سه ماهه اول ۲۰۱۸ بوده است.
شرکت تحلیلگر گارتنر اکنون پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌کرد در حوزه IT در سال ۲۰۲۳ به ۴٫۶ تریلیون دلار برسد که نسبت به سال گذشته ۵٫۵ درصد افزایش داشته است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که بخش دستگاه‌ها که شامل رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها می‌شود، در سال جاری نزدیک به ۵ درصد کاهش یابد.
PC demand keeps falling
IDC انتظار ندارد که تا سال ۲۰۲۴، زمانی که پیشبینی می‌شود نوبت به جایگزینی بسیاری از دستگاه‌های قدیمی برسد، بازار به طور کامل به وضعیت نرمال برگردد. با این حال، اگر نگرانی‌های مربوط به رکود به سال آینده سرایت کند، این بهبودی ممکن است کند باشد.
لین هوانگ، معاون پژوهشی دستگاه‌ها و نمایشگرها در IDC، گفت: «اگر اقتصاد تا آن زمان روند صعودی داشته باشد، انتظار می‌رود بازار به طرز قابل توجهی صعودی شود زیرا مصرف‌کنندگان به دنبال تازه‌سازی هستند، مدارس به دنبال جایگزینی کروم‌بوک‌های فرسوده هستند و کسب‌وکارها به سمت ویندوز ۱۱ حرکت می‌کنند».
علاوه بر این، در این گزارش آمده است که فروش رایانه‌های شخصی ممکن است با تمایل یافتن تولیدکنندگان برای افزایش سفارشات کروم بوک افزایش یابد.
همچنین، رایان ریث، معاون برنامه ردیاب دستگاه‌های تلفن همراه جهان در IDC، گفت: «این صنعت پیشبینی می‌کند که گوگل هزینه‌های مجوز خود را در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ افزایش دهد، به همین خاطر شرکت‌ها در تلاش هستند تا قبل از این اتفاق، موجودی را تکمیل کنند».
بنا بر اعلام IDC، لنوو، اچ‌پی، دل و اپل اکنون بیش از دو سوم بازار جهانی رایانه‌های شخصی را در اختیار دارند.
منبع :ایتنا