نخست‌وزیر احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین کیست؟
نخست‌وزیر احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین کیست؟

«محمد مصطفی» که انتظار می‌رود نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین شود، یکی از چهره‌های پیشرو اقتصادی فلسطین و متحد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.
به گزارش ست نیوز خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد: محمد مصطفی، دانش آموخته اقتصاد از آمریکا زمانی مدیریت شرکت ارتباطی فلسطینی به نام «پال..

«محمد مصطفی» که انتظار می‌رود نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین شود، یکی از چهره‌های پیشرو اقتصادی فلسطین و متحد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

به گزارش ست نیوز خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد: محمد مصطفی، دانش آموخته اقتصاد از آمریکا زمانی مدیریت شرکت ارتباطی فلسطینی به نام «پالتل» را بر عهده داشت و اخیرا هم مدیریت صندوق توسعه فلسطین با دارایی یک میلیارد دلاری پروژه‌هایش در سراسر اراضی اشغالی را در اختیار دارد.

او یک دهه قبل به بازسازی غزه پس از جنگ کمک کرده بود.

رهبران فلسطینی شاید امید دارند اگر از محمد مصطفی خواسته شود تا باریکه غزه را پس از پنج ماه از بمباران توسط رژیم صهیونیستی بازسازی کند، بتواند به عنوان یک چهره متحد کننده ظاهر شود و عمل کند.

به گزارش ایسنا تشکیلات خودگردان فلسطین که از منظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده به دنبال اتحاد مجدد حکمرانی در اراضی اشغالی پس از جنگ غزه است.

محمد اشتیه، از سازمان فتح همین چند روز پیش از نخست وزیری تشکیلات خودگردان کناره گیری کرد و راه برای یک کابینه متحد هموار شده و حماس و فتح قرار است برای بررسی دولت آتی در مسکو دیدار کنند. محمد مصطفی با وجود نزدیکی به عباس عضو فتح نیست و همین مساله باعث می‌شود تا او شخصیتی کمتر مناقشه برانگیز باشد.

همچنین مشخص نیست که چه زمانی ممکن است عباس، محمد مصطفی را کاندیدا کند و اینکه چقدر طول می‌کشد تا او دولتی جدید تشکیل دهد.

در صورتی که محمد مصطفی منصوب شود، با وظیفه‌ای بزرگ از مدیریت‌ها و دیپلماسی روبرو خواهد بود. بخش‌های بزرگی غزه اکنون به تلی از آوار بدل شده و بیشتر ۲.۳ میلیون نفر جمعیت آن آواره و نیازمند کمک هستند. کرانه باختری هم شاهد بدترین خشونت‌ها در طول چند دهه گذشته بوده است.

رویترز نوشته است: نخست وزیر احتمالی و بعدی تشکیلات خودگردان فلسطین علاوه بر نظارت بر میلیاردها دلار کمک بین‌المللی، به حمایت سیاسی از سوی حماس و حامیانش و هم همکاری با اسرائیل نیاز دارد که می‌خواهد حماس را نابود کند.

واشنگتن که به دنبال آن است که تشکیلات خودگردان نقشی کلیدی در حکمرانی غزه پس از جنگ ایفا کند، خواستار اصلاحات عمیقتر در حکمرانی است.

«محمد ابو جیاب»، اقتصاددان فلسطینی می‌گوید: همه در بحران هستند. فتح در کرانه باختری و حماس در غزه در بحران هستند. مصطفی ۶۹ ساله می‌تواند راهی را برای هر دو به منظور خروج از بحران ارائه کند.

محمود عباس در ۲۰۱۵، محمد مصطفی را به عنوان رئیس صندوق توسعه فلسطین منصوب کرد. او از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ معاون نخست وزیر و مسئول امور اقتصادی و مسئول کمیته‌ای بود که پس از جنگ هفت هفته‌ای غزه، این باریکه را بازسازی کرد؛ در آن جنگ بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی شهید شدند.

محمد مصطفی در سخنرانی ۱۷ ژانویه در داووس گفته بود: تاثیر فاجعه آمیز و بشری جنگ اکنون بیش از یک دهه قبل است.

مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند، ۳۰ هزار نفر به صورت قطعی شهید شده و گمان می‌رود هزاران نفر دیگر نیز زیر آوار مانده‌اند.

رژیم صهیونیستی می‌گوید، هرگز با دولت فلسطینی که دست رد به حماس نمی‌زند، همکاری نخواهد کرد.

مصطفی در داووس، عملیات طوفان الاقصی را «تاسفبار برای همه» توصیف کرده بود اما گفته بود: این نشانه‌ای از یک مشکل بزرگتر است که مردم فلسطین ۷۵ سال بدون وقفه تحت رنج و ظلم واقع شده‌اند.

او گفته بود: تا به امروز، ما همچنان باور داریم که کشوری برای فلسطینی‌ها راهی به سوی جلو است. برای همین هم امیدواریم که این بار خواهیم توانست به آن دست پیدا کنیم تا تمامی مردم در این منطقه بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.

محمد مصطفی همچنین یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) به ریاست محمود عباس است که «اسرائیل» را در آغاز روند صلح در ۱۹۹۳ به رسمیت شناخت و امیدوار است که یک کشور فلسطینی را در اراضی ۱۹۶۷ ایجاد کند که شامل کرانه باختری، غزه و قدس شرقی است.

مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بودند، به عباس تاکید کرده‌اند که یکسری افراد جدید شامل تکنوکرات‌ها و متخصصان اقتصادی را وارد تشکیلات اصلاح شده کند تا بتوانند بر غزه پس از جنگ حکمرانی کنند. آنها همچنین گفته‌اند که نمی‌خواهند شاهد فشار برای تایید یا رد افراد خاص باشند.

محمد مصطفی همچنین گفته است: تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند در حوزه‌های ایجاد نهادهای بهتر و ارائه حکمرانی بهتر کارهای بهتری انجام دهد و می‌تواند غزه و کرانه باختری را مجددا متحد کند. اما اگر نتوانیم اشغالگری را از بین ببریم، هیچ دولت اصلاح شده، هیچ نهاد اصلاحی نمی‌تواند واقعا یک سیستم حکومتی موفق و خوب بسازد یا یک اقتصاد مناسب را توسعه دهد.

نخست وزیر احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین درجه دکتری در مدیریت بازرگانی و اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا دارد و مدتی هم برای بانک جهانی در واشنگتن کار می‌کرد. او متولد شهر طولکرم در کرانه باختری است.

او در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ گفته بود، برای بازسازی منازل در غزه ۱۵ میلیارد دلار لازم است. بر روی کمک‌های بشردوستانه در مدتی کوتاه تمرکز خواهد کرد و ابراز امیدواری کرده که مرزهای غزه باز می‌شوند و کنفرانسی درباره بازسازی این باریکه برگزار خواهد شد.

محمد مصطفی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برای حماس در آینده نقشی وجود دارد یا خیر، گفت: بهترین راه رو به جلو این است که تا حد امکان فراگیر باشد. مایلم فلسطینیان حول دستور کار ساف متحد شوند.

۳۱۱۳۱۱