ناآرامی‌های فرانسه از زاویه دید رسانه‌های روسی؛ جادو علیه جادوگر
ناآرامی‌های فرانسه از زاویه دید رسانه‌های روسی؛ جادو علیه جادوگر

ناآرامی‌های فرانسه از زاویه دید رسانه‌های روسی؛ جادو علیه جادوگر فرانسه در آستانه یک جنگ نژادی و قومی قرار گرفته است. بازی ساده رسانه‌‌ای این کشور با موضوع قتل یک نوجوان الجزایری‌‌، با هدف منحرف کردن افکار عمومی از تورم و فضای ناآرامی عمومی، به ضرر پاریس تمام شد. این، محور اصلی گزارش ۲ روزنامه روسی ..

ناآرامی‌های فرانسه از زاویه دید رسانه‌های روسی؛ جادو علیه جادوگر

فرانسه در آستانه یک جنگ نژادی و قومی قرار گرفته است. بازی ساده رسانه‌‌ای این کشور با موضوع قتل یک نوجوان الجزایری‌‌، با هدف منحرف کردن افکار عمومی از تورم و فضای ناآرامی عمومی، به ضرر پاریس تمام شد. این، محور اصلی گزارش ۲ روزنامه روسی درباره ناآرامی‌های کنونی فرانسه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری به دست پلیس فرانسه، فرانسوی‌های عرب و آفریقایی‌تبار تحت شعار «عدالتی نیست، صلحی نیست» اعتراضات شدیدی را آغاز کردند.

سه شنبه هفته پیش، انتشار خبر قتل این نوجوان به نام «نائل المرزوق» توسط پلیس فرانسه در حومه پاریس، جرقه اعتراضات و ناآرامی‌ها در فرانسه را شعله‌ور کرد. خودروی این نوجوان الجزائری تبار به دلیل نقض قوانین رانندگی در منطقه «نانتیر» در حومه پاریس توسط پلیس متوقف شد. پلیس ابتدا گزارش داد یکی از ماموران به این نوجوان تیراندازی کرد زیرا او قصد زیر گرفتنش را داشت اما این روایت با انتشار ویدئویی که از این حادثه منتشر شده، نقض شد و زمینه ساز اعتراضات گسترده در این کشور شد.

وبگاه شبکه الجزیره با انتشار گزارشی به بررسی تحولات فرانسه از زاویه دید رسانه‌های روسی پرداخت.

روزنامه روسی «پراودا» در یادداشتی به قلم «لیوبوف استپوچوا» به اعتراضات ادامه‌دار در سراسر پاریس به ویژه منطقه «ایل دوفرانس» و سراسر فرانسه برای چندمین روز متوالی پرداخت و نوشت: در مارسی آتش‌ افروخته شده و لیون به دلیل استفاده خرابکاران از ترقه به هرج و مرج کشیده شده، ساختمان‌های عمومی مانند شورای شهر، ایستگاه‌های پلیس و مدارس در پاریس، تولوز، لیل و کلرمون فران و نیزخودروهای شخصی و وسایل نقلیه عمومی به آتش کشیده شده‌اند و درگیری‌هایی در بوردو، گرنوبل و سنت اتین در جریان است و فروشگاه‌ها و انبارها در حال غارت شدن هستند.

نویسنده در ادامه توصیف وضعیت کنونی فرانسه نوشت که این ناآرامی‌های ادامه‌دار موجب شد؛ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به اقامتش در بروکسل برای شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا پایان داد و به پاریس بازگشت تا شخصا در نشست حل این بحران حضور یابد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «گویی قتل نائل، فرانسه را نیز تقسیم کرد و این در انتقاد "ژان لوک ملانشون" سیاستمدار چپ فرانسوی از حزب "فرانسه سلطه ناپذیر" نمود یافت تا جایی که "ناظران" که از او خواستند آرام شود. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: "ما خواستار مجازات هستیم. می‌خواهیم دادخواست علیه فرد مقتول، منتفی شود و پلیس قاتل و شریک او که دستور تیراندازی را صادر کرده، مجازات شوند". ملانشون همچنین خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب در مورد "افزایش شمار مرگ‌های ناشی از امتناع از اطاعت از دستورات توقف پلیس" شد».

نفرت و نژادپرستی فرانسه را می‌کشد

در پی حوادث سال ۲۰۰۵، زمانی که دو نوجوان در حالی که در پست برق برای فرار از دست پلیس مخفی شده بودند، بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند، مشخص شد که افکار عمومی فرانسه به دلیل گرایش برخی به نژادپرستی، دچار چنددستگی است. در سایه مهاجرت غیر سازمان‌یافته، نژادپرستی در طول سال‌ها در این کشور تشدید شده است، زیرا مهاجران فرانسه را خانه خود بدون ادغام در جامعه یا پیروی از قوانین آن می‌دانند و این امر افزایش شکایات مربوط به تخلفات را توجیه می‌کند.

روزنامه روسی پراودا، در ادامه گزارش داد: «اتحادیه‌های پلیس فرانسه، بازداشت همکار خود را محکوم کردند و استدلال کردند که مقامات کشور، چشم خود را بر روی رفتار تظاهرات‌کنندگان می‌بندند. اما واقعیت این است که سرپوش گذاشتن بر مشکل تفاوت‌های نژادی در فرانسه، ممنوع کردن بحث‌های آزاد در این زمینه و اجازه ندادن به انجام مطالعات آماری بر اساس نژاد و قومیت از جمله عواملی است که می‌تواند فرانسه را منفجر کند».

جنگ قومی و نژادی

روزنامه «وزگلیاد» (Vzgliad) روسیه نیز نظر مشابهی دارد و در گزارشی با تیتر «آیا فرانسه غرق در یک "جنگ قومی" شده است»، به بررسی این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد: «آتش‌سوزی عامدانه، سرقت و حمله به پلیس از جمله اقداماتی است که پس از شکست تلاش‌های مسؤولان برای بازگرداندن اوضاع به حالت عادی، سراسر کشور فرانسه را دربرگرفت. تا جایی که یکی از سیاستمداران فرانسوی این وضعیت را آغاز یک "جنگ قومی و نژادپرستانه" توصیف کرد و پس از انتشار ویدئویی از این حادثه در شبکه های اجتماعی، احساساتی شعله ور شد که تظاهرات‌کنندگان را بر آن داشت تا از خانه‌ها بیرون بیایند و در خیابان‌ها به اقدامات مشابه صورت گرفته، اعتراض کنند».

بنا بر این یادداشت به قلم «والریا وربنینا»، « جمعیت مسلح به مواد منفجره دست‌ساز و کوکتل مولوتف به آتش‌زدن کمیساریاها، بانک‌ها، خودروها، اتوبوس‌ها و مغازه‌ها و حمله به پلیس روی آوردند. جغرافیای این ناآرامی‌ها به حومه پاریس محدود نشد، بلکه به مرزهای پاریس نیز رسید و حتی از آن عبور کرد و به بلژیک رسید».

نویسنده روس بر این باور است که آنچه وضعیت جاری را تشدید کرد، جعل واقعیت یا سن قربانی نبوده، بلکه بزرگنمایی این حادثه توسط رسانه‌های داخلی برای منحرف کردن توجه افکار عمومی فرانسه از مشکلات تورم، افزایش عوارض گمرکی و فضای ناآرامی عمومی بود.

نویسنده در ادامه نوشت: اما این جادو به سرعت علیه جادوگر شد و بازی ساده رسانه‌ها به شمشیری تبدیل شد که گردن مقامات را هدف قرار داد، پس از آن که قتل نائل بسیار بازتاب یافت، به مسئله وقت فرانسه بدل شد و کم‌کم اوضاع از کنترل خارج شد و یادآور بحران مشابهی شد که فرانسه در سال ۲۰۰۵، آن را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، فراخوان اعلام وضعیت اضطراری به خوبی نشان‌دهنده تنش‌های اجتماعی است که به نقطه‌ای رسیده است که ناتوانی مقامات را در مقابله با آن آشکار می کند و این امر در انکار وجود جریانهای خارج از کنترل مهاجران، عدم وجود جرایم قومیتی و قشربندی اجتماعی از سوی مقامات فرانسوی مشهود است.در چنین فضایی، پلیس بین چکش دولت و سندان جامعه‌ای که پلیس را دشمن خود می‌داند، قرار می‌گیرد.دولتی که در بسیاری از کارها به پلیس تکیه می‌کند و مطالبات زیادی از آن دارد.

این نویسنده روس با اشاره به اینکه «اریک زمور» نامزد جنجالی راست افراطی سابق ریاست جمهوری فرانسه از جمله معدود افرادی بود که جرأت پرداختن به این موضوع را داشته، نوشت: آنچه در حال روی دادن است، بسیار بدتر از بحران سال ۲۰۰۵ است که حدود سه هفته به طول انجامید و صرفا حومه پاریس را شامل شد. در حالی که ناآرامی‌های کنونی، سراسر کشور فرانسه را فرا گرفته زیرا مهاجران در سراسر این کشور هستند. فرانسه امروز در آستانه یک جنگ داخلی است و این یک جنگ نژادی است که آنچه که در آن دخیل است، کاملا مشهود است».

پایان پیام/ص