قطع کامل اینترنت، راهکار مسئولین برگزاری کنکور!
قطع کامل اینترنت، راهکار مسئولین برگزاری کنکور!

بروز حواشی تقلب و لو رفتن سؤالات آزمون ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی چند سالی است که نگرانی‌ها و ابهامات زیادی را در اذهان عمومی جامعه به خصوص داوطلبان این رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی ایجاد کرده و اکنون نیز در حالی که فضای علمی کشور خود را آماده برگزاری اولین نوبت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در پایان م..

ست نیوز
قطع کامل اینترنت، راهکار مسئولین برگزاری کنکور!
بروز حواشی تقلب و لو رفتن سؤالات آزمون ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی چند سالی است که نگرانی‌ها و ابهامات زیادی را در اذهان عمومی جامعه به خصوص داوطلبان این رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی ایجاد کرده و اکنون نیز در حالی که فضای علمی کشور خود را آماده برگزاری اولین نوبت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در پایان ماه جاری می کند، هفته گذشته حسن مروتی -معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش- با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که قصد دارند با همکاری وزارت ارتباطات در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنیم.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص امکان قطع نقطه ای اینترنت در زمان برگزاری کنکور برای کاهش احتمال تقلب گفته بود ما سال گذشته به صورت نقطه‌ای اینترنت را قطع کردیم اما برخی توانسته بودند از آنتن‌های دیگر کمک بگیرند و به اینترنت وصل شوند. بنابراین قصد داریم در زمان برگزاری آزمون، ان‌شاءالله اینترنت را کلا قطع کنیم!
به گزارش ایتنا از ایسنا، به دنبال انتشار این خبر و حواشی پیش آمده وزیر عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که سازمان سنجش درخواست داده از آن جایی که ابزار و ادواتی پیدا شده اند که با اتصال به اینترنت می‌توان از آن‌ها در جلسات کنکور استفاده و تقلب کرد، برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود.طبق زارع پور این درخواست درحال بررسی و هنوز چیزی مصوب نشده است؛ من تصمیم‌گیر نیستم و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد.
هر چند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس موضوع قطع اینترنت به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری را تکذیب و تاکید کرده تاکنون در این‌ ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است اما وزیر علوم، قطع شدن اینترنت را البته فقط در محوطه حوزه‌های برگزاری کنکور، تایید کرده است. هرچند که معاون سازمان سنجش در برنامه‌ای تلویزیونی مدعی شده بود که قطع آنتن به صورت نقطه‌ای موثر نبوده است و همین مساله انگیزه سازمان سنجش برای پیگیری قطع سراسری اینترنت در زمان کنکور را افزایش داده است.
در سال ۱۴۰۰ این اتفاق رخ داد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته با تأیید غیرفعال کردن شبکه اپراتورها در نقطه برگزاری کنکور، گفته بود این موضوع روی مناطقی که در همسایگی آنها بودند، تاثیر گذاشت و کیفیت شبکه را تحت تاثیر قرار داد.
اما با گذشت چند روز از انتشار این خبر و حواشی پیش آمده، عبدالرسول پورعباس – معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری سازمان سنجش که صبح روز گذشته برگزار شد گفت در ارتباطات با برگزاری کنکور، اینترنت به عنوان آخرین حلقه امنیت کنکور مطرح است. براساس مصوبه‌ای که در دستور العمل شورای امنیت کشور، قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور به صورت سراسری یا نقطه‌ای مطرح شده است. در این زمینه درخواست خود را به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال کرده‌ایم و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود. نحوه اجرا و عملکرد با وزارت ارتباطات است و اختیار کامل با این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: ما لیست تمام نقاط مورد نظر را با امضای وزیر علوم و سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کرده‌ایم و انتظار داریم تصویب شود.
پور عباس معتقد است این مسیر، مطالبه مردم و داوطلبین است چون بین ۸ تا ۱۶ میلیون از جمعیت درگیر این موضوع هستند و زحماتی برای رسیدن به این مرحله کشیده‌اند، سازمان سنجش نیز برای زحماتی که کشیده و پیچیدگی کار تصمصم دارد امنیت به نقطه کمال برساند. ما میخواهیم عکس و فایلی ارسال و دریافت نشود نه اینکه اینترنت به طور مطلق قطع شود.
او در حالی گفته همه جوانب امر پیش‌بینی شده و نقطه کمال آن محدود کردن اینترنت همراه است و این موضوع بستگی به نظر وزارت ارتباطات دارد چراکه از نظر فنی در اختیار وزارت ارتباطات است و ما انتظار داریم در مدت سه ساعت برگزاری کنکور، وزارت ارتباطات این امنیت را به جوانان و داوطلبان هدیه بدهد تا دانشجویان با خیال راحت به آزمون خود بپردازند که محمد احسان خرامید – رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابطع عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام کرده که بارها گفته شده و باز هم می گوییم، خبر و پیشگویی از قطع اینترنت آن هم به صورت سراسری فقط مخدودش کردن آرامش جامعه است. از عزیزان انتظار می رود سخنگوی دستگاه و نهاد مربوطه خود باشند. توصیه می شود سازمان سنجش به جای درخواست قطع اینترنت با ابزارهای نوین ارتباطی و نظارت‌های الکترونیکی میدانی، خود را تقویت کند.
طبق این گزارش به نظر می رسد سایر مسئولان کشور هم با طرح صحبت شده موافق نیستند و گفته‌اند اگر عملکرد ابزارهای ردیابی برخی از تجهیزات الکترونیکی مورد تایید سازمان سنجش است، دیگر قطع اینترنت در آن حوزه‌ها معنا ندارد اما اگر به ابزارهای خودشان اطمینان ندارند و احتمالا باعث نگرانی می شود، این کار انجام شود؛ بنابراین قطعی اینترنت در کل کشور به دلیل برگزاری کنکور معنایی ندارد لذا پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که اینترنت نقطه‌ای و در محدوده حوزه‌های برگزاری کنکور قطع شود و کنکور هم در روزهای جمعه برگزار شده تا با قطع نقطه ای اینترنت، کسب و کار مردم دچار آسیب نشود.
طبق این گزارش، انتخاب راهکار قطع شبکه اینترنت در شرایطی مطرح شده است که به اذعان کارشناسان برای جلوگیری از چنین مواردی هنگام انجام یک پروژه ویژه، میتوان از دستگاه‌های جمر، پارازیت انداز یا مسدودکننده امواج وای‌فای استفاده کرد.منبع :ایتنا