فریادی به بلندی صدای هواپیمای جت
فریادی به بلندی صدای هواپیمای جت

برخی از ماهی‌ها به خاطر قدرت عجیب خود و برخی دیگر برای بینایی حیرت‌آوری که دارند معروف هستند. با این حال ماهی کوچکی که کمتر از یک اینچ طول دارد، به دلیل صدای بلند خود معروف است.
تینا مزدکی: «دانیونلا سربروم» ماهی کوچک و نیمه شفافی است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در جویبارهای کوهستانی کم عمق و تیره..

برخی از ماهی‌ها به خاطر قدرت عجیب خود و برخی دیگر برای بینایی حیرت‌آوری که دارند معروف هستند. با این حال ماهی کوچکی که کمتر از یک اینچ طول دارد، به دلیل صدای بلند خود معروف است.

تینا مزدکی: «دانیونلا سربروم» ماهی کوچک و نیمه شفافی است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در جویبارهای کوهستانی کم عمق و تیره در جنوب و شرق میانمار کشف شد. این ماهی کوچکترین مغز مهره‌داران شناخته شده را دارد، اما می‌تواند با سایر اعضای قلمرو حیوانات در اندازه‌های مختلف، با صدایی که ایجاد میکند قدرت نمایی کند. دانیولا سربروم قادر است صداهایی تا ۲۵۰ دسی بل تولید کنند، در حالی که فیل‌های بزرگ با خرطوم خود تنها می‌توانند تا ۱۲۵ دسی بل صدا تولید کنند.

صدایی که این ماهی تولید می‌کند قابل مقایسه با صدایی است که انسان در هنگام برخاستن از هواپیما در فاصله ۱۰۰ متری می‌شنود و برای حیوانی با این اندازه کوچک کاملاً غیرمعمول است. آوای این ماهی از دستگاه تولید صدایی می‌آید که به او کمک می‌کند تا از طریق آب با دیگر دوستان خود ارتباط برقرار کند. یک تیم بین المللی از محققان فیلم‌هایی با سرعت بالا از گروه‌هایی از ماهی‌ها در یک مخزن گرفتند تا نحوه عملکرد عضله تخصصی آن‌ها برای ایجاد صدا را مشاهده کنند. این عضله از غضروف درام، یک دنده و عضلات مقاوم در برابر خستگی تشکیل شده است.

برای ایجاد صدا، غضروف مانند طبل عمل میکند و به اندامی پر از گاز ضربه می‌زند که به آنها کمک می‌کند در زیر آب بمانند، این اندام مثانه شنا نامیده می‌شود. این طبل پالس‌های سریع در فرکانس‌های بالا و پایین تولید می‌کند. پالس‌های فرکانس بالاتر با فشرده دادن مثانه شنا از چپ و راست در یک الگوی متناوب ایجاد می‌شوند و پالس‌های فرکانس پایین‌تر با فشرده سازی‌های مکرر روی همان اندازه بدن ماهی ایجاد می‌شوند. بر اساس مطالعات، هیچ ماهی دیگری شناخته نشده است که از انقباضات ماهیچه‌ای یک طرفه مکرر صدا تولید کند.

فریادی به بلندی صدای هواپیمای جت

احتمالا رقابت بین نرها در یک محیط بسیار تاریک به توسعه این ارگان ویژه صدا کمک کرده است. درک قابلیت فوق‌العاده دانیولا سربروم به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد حرکت حیوانات و مکانیسم‌های مختلف رانشی که گونه‌های مختلف استفاده می‌کنند بیشتر بیاموزند. ماهی‌هایی مانند گورخرماهی اغلب به‌عنوان یک ارگانیسم مدل در تحقیقات زیست‌پزشکی استفاده می‌شوند، زیرا این امکان برای دانشمندان وجود دارد که به راحتی اندام‌ها و لاروهای آن‌ها را مطالعه کنند زیرا شفاف هستند.

ماهی در جنس دانیولا مانند دانیولا سربروم فرصت مشابهی را برای مقایسه نحوه تفاوت مکانیسم‌های تولید صدا بین گونه‌ها به دانشمندان ارائه می‌دهد. صداهای تولید شده توسط سایر گونه‌های دانیولا هنوز به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال درک کردن این که چگونه مکانیسم تولید صدا متفاوت می‌شود و چگونه این تفاوت ها به اقتباس تکاملی مربوط می‌شود، بسیار جالب خواهد بود.

منبع: popsci

۵۸۳۲۳