رابرت مالی چگونه پاداش خوش‌خدمتی به دولت آمریکا را دریافت کرد
رابرت مالی چگونه پاداش خوش‌خدمتی به دولت آمریکا را دریافت کرد

رابرت مالی چگونه پاداش خوش‌خدمتی به دولت آمریکا را دریافت کرد «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نزدیک به ۳ ماه است از کار کنار گذاشته شده و مجوزهای دسترسی او به اخبار و اطلاعات محرمانه توسط سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا معلق شده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ف..

رابرت مالی چگونه پاداش خوش‌خدمتی به دولت آمریکا را دریافت کرد

«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نزدیک به ۳ ماه است از کار کنار گذاشته شده و مجوزهای دسترسی او به اخبار و اطلاعات محرمانه توسط سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا معلق شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمتر از دو هفته پیش، خبرگزاری‌های غربی اعلام کردند که مجوز امنیتی «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، توسط دولت این کشور لغو شده و او به یک «مرخصی اجباری بدون حقوق» فرستاده شده تا معاون او «آبرام پالی» وظایف او را بر عهده گیرد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در تاریخ ۲۹ ژوئن (۸ تیرماه) به سی‌ان‌ان گفته بود که «به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته است اما انتظار دارم که تحقیقات به نحو مطلوب و به‌زودی پیش برود. در این مدت من در مرخصی هستم.»

فردای آن روز، «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا، طی نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، خواستار دریافت جزئیات بیشتری در خصوص شایعات درباره «رابرت مالی» مبنی بر تعلیق مجوز امنیتی وی به دلیل سوءاستفاده احتمالی از اسناد محرمانه شد و نوشت که مقامات دولتی به مجلس گفته‌اند که مالی نمی‌تواند در جلسه مجلس حاضر شود زیرا او به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده در مرخصی شخصی به سر می‌برد اما به تعلیق مجوز امنیتی او اشاره‌ای نکرده‌اند.

14020420000795 Test PhotoN

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا

همچنین مک‌کال در این نامه، در سه بند، از بلینکن خواسته بود که نهایتاً‌ تا ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه یازدهم جولای (امروز)، مجلس آمریکا را در جریان جزئیات اسناد، تحقیقات و نتایج آن بگذارد. اکنون این مهلت رو به اتمام است و هنوز هیچ جزئیات بیشتری اعلام نشده است.

این روزها تحلیلگران در آمریکا می‌گویند که این رفتار دولت با یکی از مقامات ارشد دستگاه سیاست خارجی خود که دست‌کم ۱۰ سال، عهده‌دار مناصب بالای حکومتی بوده، جای تأمل دارد.

در همین خصوص، یک منبع آگاه به خبرنگار بین‌الملل فارس اطلاع داد که از همان ساعتی که این وضعیت بغرنج برای این دیپلمات ارشد آمریکایی رخ داد، او در تلاش بود که خبر آن فاش نشود زیرا در این صورت، وجهه او را زیر علامت سؤال بزرگی قرار می‌داد اما به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی او، رسانه‌ها این خبر را فاش کردند.

طی ساعات اخیر، پایگاه خبری‌تحلیلی المانیتور، با انتشار گزارشی جهت‌دار، سعی کرده این بحران امنیتی در حوزه سیاست خارجی را در حد اختلافات سیاسی داخلی آمریکا فرو کاسته و اهمیت آن را کم نشان دهد اما شواهد و قرائنی که در تحرکات مسؤولان این کشور دیده می‌شود چیز دیگری می‌گوید.

14020420000790 Test PhotoN

در همین راستا، امروز ۲۰ تیرماه، روزنامه بین‌المللی «تهران‌تایمز» چاپ تهران نیز به نقل از یک منبع، در سرمقاله خود فاش کرد که تاریخ دقیق تعلیق «رابرت مالی» ۲۱ آوریل بوده که این، یعنی حدود ۳ ماه است که مالی در تلاش برای حفظ آبروی خود بوده اما پس از ناکامی اخیر و افشای خبر تعلیق مجوز امنیتی‌اش، مجبور شده که پس از ۳ ماه، درباره این موضوع، واکنش علنی داشته باشد.

منبع فارس درباره رفتار تحقیرآمیز دولت آمریکا با دیپلمات ارشد خود، همچنین فاش کرد: «دلیل تعلیق مالی و جزئیات بیشتر درباره کنار گذاشتن او از سمتش، هنوز حتی در اختیار خود او نیز قرار نگرفته و تلاش گروه وکلای زبده او نیز تا این لحظه، بی‌نتیجه مانده که این قضیه، باعث پریشانی، استرس شدید و انزوای رابرت مالی شده زیرا وی اعتبار خود را در معرض خطر جدی می‌بیند.»

از سوی دیگر، بنا به گزارش روزنامه تهران‌تایمز، تا امروز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا حاضر نشده با مالی ملاقات کند و علاوه بر این حتی معاون بلینکن نیز به درخواست ملاقات مالی، جواب منفی داده است.

14020420000789 Test NewPhotoFree

ژنرال مایکل فلین

این نخستین بار نیست که دولت آمریکا، مقامات خود را در معرض چنین رسوایی و بحران اعتباری قرار می‌دهد؛ پیش از این، ژنرال «مایکل فلین» از رؤسای آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که پس از درگیری‌های شدید در عرصه سیاست داخلی آمریکا در بازه کوتاهی، مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور هم بود،‌ همین تجربه تلخ را از سر گذراند. مجوز امنیتی فلین که چند سال پس از ریاست آژانس اطلاعات دفاعی نیز اعتبار داشت، در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی معلق شد تا ترامپ از او بخواهد که خودش استعفا دهد و پست مهم دولتی‌اش را ترک کند.

14020420000798 Test NewPhotoFree

مارتین ایندیک، سفیر پیشین آمریکا در رژیم صهیونیستی

همچنین مجوز امنیتی «مارتین ایندیک» سفیر وقت آمریکا در رژیم صهیونیستی و از مقامات بسیار بانفوذ و بلندپایه در حوزه سیاست خارجی دولت «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور اسبق این کشور، پس از رسوایی‌های امنیتی پیش‌آمده در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی به مدت یک ماه تعلیق شد تا او نیز این آبروریزی را تجربه کند. در همان زمان، سی‌ان‌ان اعلام کرد که بهار پارسال، یک رایانه کیفی که دارای اطلاعات مهم طبقه‌بندی‌شده وزارت خارجه آمریکا که شامل منابع و روش‌های محرمانه بوده، از یک ناحیه حفاظت‌شده ساختمان وزارت خارجه آمریکا ناپدید شده است.

14020420000792 Test NewPhotoFree

عماد زبیری، جاسوس بلندپایه آمریکایی

در همین راستا می‌توان به ماجرای «عماد زبیری» هم اشاره کرد که یک جاسوس مهم آمریکایی بود که از پوشش بازرگانی برای نزدیک‌شدن به رهبران جهانی و نخبگان تجاری بین‌المللی و سوءاستفاده از آنان در راستای اهداف و منافع واشنگتن بهره می‌بُرد اما پس از یک دهه جاسوسی برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در فوریه پارسال به ۱۲ سال زندان به دلیل اتهاماتی مانند فرار مالیاتی و تخلف مالی محکوم شد. طبق گزارش روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» یکی از جنبه‌های کلیدی پرونده زبیری این بود که وی در پرونده‌های محرمانه دادگاه و جلسات استماع، نقش داشته و یک منبع اطلاعاتی باسابقه برای دولت این کشور بوده است.

همین مسأله برای افراد دیگری چون «ژیو وانگ» و «نزار زاکا» نیز پیش آمد و پس از بازگشت به این کشور، با تحقیر از سوی دولت مواجه شده و حتی مشکلاتی برای‌شان ایجاد شد.

بر این اساس، تحقیر مأموران و جاسوسان آمریکا توسط دولت این کشور، یک استثناء نیست بلکه یک قاعده است. به نظر می‌رسد سرنوشت رابرت مالی به‌عنوان یک دیپلمات باسابقه و بی‌آبرو کردن او، نمونه پرتکراری در میان افرادی است که به دولت این کشور خدمت می‌کنند. منبع آگاه فارس، در همین خصوص تأکید کرد که پس از رسوایی ایجادشده برای رابرت مالی توسط دولت آمریکا، بسیاری از دیگرمدیران دولتی این کشور نیز نگران آبرو و اعتبار خود شده‌اند و بعضاً از ترس خود در این زمینه و بلکه صراحتاً از بی‌ارزش بودن خدمت به دولت‌شان سخن می‌گویند و حتی در محافل خصوصی‌تر، برای توصیف وضعیت کارکنان باسابقه دولتی در قبال خوش‌خدمتی به رؤسایشان، از عبارت «دستمال توالت» استفاده می‌کنند.

پایان پیام