تشریح جنگ سه‌ضلعی واگنر، رسانه‌‌های غربی و سلبریتی‌های فراری علیه روسیه
تشریح جنگ سه‌ضلعی واگنر، رسانه‌‌های غربی و سلبریتی‌های فراری علیه روسیه

تشریح جنگ سه‌ضلعی واگنر، رسانه‌‌های غربی و سلبریتی‌های فراری علیه روسیه کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگویی، ابعاد مختلف جنگ سه‌ضلعی یک‌روزه علیه روسیه را تشریح کرد و گفت: نیروهای واگنر، رسانه‌های وابسته به غرب و سلبریتی‌های فراری از روسیه، ۳ ضلع اصلی این شورش بودند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ..

تشریح جنگ سه‌ضلعی واگنر، رسانه‌‌های غربی و سلبریتی‌های فراری علیه روسیه

کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگویی، ابعاد مختلف جنگ سه‌ضلعی یک‌روزه علیه روسیه را تشریح کرد و گفت: نیروهای واگنر، رسانه‌های وابسته به غرب و سلبریتی‌های فراری از روسیه، ۳ ضلع اصلی این شورش بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جمعه‌شب دوم خردادماه ۱۴۰۲ رسانه‌های غربی از شورش گسترده نیروهای مسلح خصوصی «واگنر» بر ضد مواضع ارتش و وزارت دفاع روسیه خبر دادند و گفتند در روسیه حکومت نظامی برقرار شده و برخی از کشورها هم از شهروندان خود خواستند تا به شهرهای مرزی روسیه با اوکراین سفر نکنند. این شورش با مدیریت صحنه و با طراحی نیروهای ارتش و وزارت دفاع روسیه و ورود بلاروس به ماجرا کنترل شد.

واگنر یک گروه نظامی خصوصی در روسیه است که زیر نظر وزارت دفاع و ارتش روسیه آموزش دیده و از تجهیزات این دو نهاد استفاده می‌کند. این گروه در جنگ‌هایی مانند جنگ ۲۰۱۴ در اوکراین هم شرکت کرد و همچنین در آفریقای مرکزی و سوریه هم به نیابت از نیروهای مسلح روسیه شرکت داشت.

پس از اینکه نیروهای واگنر به فرماندهی «یِوگنی ژریگوژین» به اسم «عدالت» و به بهانه حمله نیروهای وزارت دفاع و ارتش به مواضع واگنر علیه ارتش این کشور شورش کردند، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه، شورشیان را «خائن» نامید و اعلام کرد که برای برای امنیت و جان مردم روسیه و کشور می‌جنگد.

او شورش افراد واگنر را به خنجر زدن از پشت تشبیه و تأکید کرد که خائنان مجازات می‌شوند.

14011217000099 Test PhotoN

یِوگنی پرگوژین، فرمانده نیروهای خصوصی واگنر

اما بسیاری، این اقدام پریگوژین را تمرد و سرکشی تعبیر کردند که این کشور را در میانه جنگ با اوکراین، با آشوب روبرو کرده است.

همزمان نیروهای واگنر اعلام کردند که شهر «روستوف» را که یک شهر گردشگری با مساحتی حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع است، به اشغال خود درآورده‌اند و از سوی دیگر، فرمانده نیروهای واگنر اعلام کرد که آن‌ها کودتا نکرده‌اند بلکه در یک «راهپیمایی عدالت» شرکت کرده‌اند.

رسانه‌های غربی هم تلاش کردند تا اوضاع روسیه را وخیم نشان داده و بگویند که این کشور در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد.

نیروهای واگنر حداکثر بین ۲۵ تا ۵۰ هزار نقر تخمین زده شده‌ و نیروهای فعال مسلح و رسمی در روسیه هم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام شده‌اند. پرسش اینجاست که آیا اصولاً نیروهایی واگنری که تعداد آنان یک‌شصتم نیروهای نظامی و رسمی ارتش روسیه است می‌توانند پهناورترین کشور جهان را به آشوب بکشند جز با بازی روانی رسانه‌های غربی؟

«روح‌الله مدبر» کارشناس خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ابعاد مختلف این شورش یک‌روزه را تحلیل کرده است. او درباره شورش نیروهای واگنر علیه نیروهای وزارت دفاع روسیه گفت: آنچه از شب یکشنبه در رسانه‌‌های غربی در حال پخش است با واقعیت‌های میدانی روسیه صد در صد متفاوت است. رسانه‌های غربی با ذوق‌زدگی تلاش می‌کنند با تبلیغات دروغین و سیاه‌نمایی در حوزه امنیت ملی فدراسیون روسیه اخلال ایجاد کنند. تلاش رسانه‌های غربی ثابت می‌کند که آنچه در بیانیه پریگوژین، فرمانده گروه واگنر آمده است پشت پرده‌هایی از حمایت غرب و آمریکا با هدف برهم‌زدن ثبات و امنیت داخلی فدراسیون روسیه و ایجاد اخلال در جبهه مقاومت روسیه در برابر نئونازی‌ها دارد.

14011127000669 Test PhotoN
مدبر، کارشناس خبرگزاری اسپوتنیک روسیه

وی افزود: اکنون مشخص شده است که شش ماه تلاش سنگین و شبانه‌روزی رسانه‌های غربی مبنی بر اعلام یک ضد حمله علیه مواضع روسیه و تبلیغات گسترده برای آن به چه دلیل بوده است. رسانه‌های غربی شش ماه تلاش کردند و بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار از پول شهروندان اروپایی را داخل جبهه اوکراین ریختند و انوع جنگ‌افزارهای سنگین را هم به اوکراین دادند اما در نهایت، ضد حمله جبهه غرب با همراهی آمریکا و ناتو در برابر ارتش روسیه با شکست سنگین روبرو شد.

وی با اشاره به پیروزی‌های ارتش روسیه در جبهه جنوب غربی عنوان کرد: مدیریت سرلشکر «سرگئی سورویکین» فرمانده جبهه جنوب غرب روسیه سبب شد که توان رزم نیروهای مسلح ناتو که به مواضع روسیه حمله کرده بودند، شکسته شود. تصاویر متعددی از انهدام تانک‌های ناتو و اوکراین و دستگیری و تسلیم‌شدن هزاران سرباز اوکراینی، شکست بزرگی برای غرب و آمریکا بود؛ به همین دلیل آن‌ها به این سمت رفتند که با اغفال پریگوژین، به سمت آشوب‌سازی در داخل خاک روسیه حرکت کنند و برای این کار، پیوست رسانه‌ای سنگینی هم تدارک دیده بودند.

کارشناس مسائل روسیه با اشاره به علل شروع شورش در شب یکشنبه گذشته تصریح کرد: پس از انتشار کلیپ دروغینی مبنی بر حمله وزارت دفاع روسیه به سنگرهای نیروهای واگنر، عده‌ای که از قبل با آمریکا و جبهه غرب متحد نشده بودند فریب خورده و علیه مواضع وزارت دفاع و ارتش روسیه شورش کردند. دقایقی پس از انتشار این کلیپ، وزارت دفاع روسیه آن را تکذیب کرد. همچنین، بررسی‌ها نشان داد که آن تصاویر ساختگی بوده است. پس از انتشار این تصاویر دروغین، رئیس نیروهای واگنر به افراد تحت فرمان خودش دستور شورش و نا فرمانی داد که در ساعت‌های نخستین این شورش ناموفق با شکست همراه شد.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای بر ضد روسیه، گفت: در حالی که این شورش، در همان ساعات نخست با شکست مواجه شد اما رسانه‌های غربی شروع به انتشار اخبار دروغ و کذب کردند. آن‌ها گفتند که در روسیه حکومت نظامی شده و کشور در وضعیت جنگی قرار گرفته است؛ دروغ بزرگی بود. سخنرانی پوتین سبب شد تا افرادی که فریب خورده بودند راه خود را از خائنان به فدراسیون روسیه جدا کنند.

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: در حالی که فرمانده نیروهای واگنر مدعی بود که کودتایی انجام نداده و تنها راهپیمایی عدالت انجام داده بود اما رسانه‌های غربی تلاش کردند تا چنین القاء کنند که وضعیت در روسیه آشفته است و در یک جنگ ترکیبی‌ـ‌ادراکی نیروهای مقاومت روسیه را که در برابر جبهه غرب و ناتو در حال جنگ هستند، تضعیف کنند. درست همان کاری را که در عراق، افغانستان و مهم‌ترین آن در سوریه و در کمک به توسعه گروه تروریستی داعش انجام دادند.

مدبر، با بیان اینکه یکی از اقدامات رسانه‌ای غرب در برابر ایران هم در اغتشاشات اخیر صورت گرفت، یادآور شد: در حالی که رسانه‌های مجازی و حقیقی وابسته به غرب اعلام می‌کردند که فلان خیابان، شاهد درگیری است، وقتی به آن خیابان مراجعه می‌کردیم مشاهده می‌کردیم که روال عادی زندگی مردم در جریان است و خبری از درگیری نیست.

این پژوهشگر مسائل روسیه با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور روسیه عنوان کرد: پوتین اعلام کرد که در شرایط فعلی، مردم کشور به هیچ وجه به افراد خائن به خصوص از افرادی که می‌خواهند از کشته‌شده‌های نبرد با اوکراین، سوء استفاده کنند در مقابل این خیانت کوتاه نمی‌آیند و هر آشفتگی داخلی تهدیدی برای امنیت ملی است و همه افرادی که سیاه‌نمایی می‌کنند، مجازات خواهند شد.

14020404000563 Test PhotoN

وی با تأکید بر اینکه این موضوع، نشان می دهد که روسیه به‌طور کامل بر اوضاع مسلط است و بر کلان‌پروژه‌ای که به‌طور قطع با حمایت غرب صورت گرفته پیروز شده‌اند، اضافه کرد: خبرهایی که رسانه‌های غربی منتشر می‌کردند، یک جنگ رسانه‌ای است که قطعاً با شکست غربی‌ها به پایان می‌رسد و همان‌طوری که پوتین تأکید کرد، هیچ موضوعی مانع از انجام مأموریت در عملیات ویژه نظامی، حفاظت از نظم و قانون، امنیت و جان مردم روسیه نخواهد شد.

مدبر با اشاره به اینکه کلان‌پروژه‌ غرب بر ضد روسیه چند ضلع دارد؛ توضیح داد: این پروژه، با شورش ناموفق برخی از اعضای گروه واگنر آغاز شد و ضلع دوم آن، جنگ روانی و تبلیغات سنگین رسانه‌ای و دروغ‌پراکنی و انتشار از اخبار نادرست از سوی غربی‌ها بود و ضلع سوم، استفاده از سلبیریتی‌ها و شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای است که از روسیه فرار کرده و به دامن غرب گریخته‌اند.

وی افزود: گروه زیادی از نیروهای واگنر که فریب خورده بودند پس از آنکه پوتین اقدام آنان را خیانت خواند، تسلیم شدند و به ارتش پیوستند. بررسی وضعیت میدانی پس از شورش هم، کاملاً اوضاع را عادی نشان می‌دهد اما به نظرم، این موضوع شکست سنگینی است برای همه افرادی که از روسیه فرار کرده‌اند چرا که ملت روسیه از افرادی که به غرب می‌گریزند متنفر هستند و دل خوشی از آنان ندارند.

مدبر با اشاره به دروغ‌پراکنی گسترده رسانه‌های غربی ادامه داد: امپراطوری رسانه‌ای غرب به این شکل عمل می‌کند که با تحریم یا بایکوت‌کردن خبرگزاری‌های اصلی روسیه مانند اسپوتنیک یا راشاتودی تلاش می‌کند تا خبر درست منتشر نشود و مردم واقعیت‌ها را ندانند و اذهان عمومی را به خبرهای دروغین خود عادت دهند.

وی گفت: در شرایطی که همه رسانه‌های وابسته به غرب و تحلیل‌گران آنان می‌گفتند مسکو سقوط خواهد کرد، بنده در جایی گفتم که این موضوع بدون کوچکترین خونریزی حل خواهد شد چرا که در کلیپ‌هایی که منتشر می‌شد ارتش ایستاده و کاروان‌های وابسته به واگنر را فقط نگاه می‌کرد و سیاست پوتین هم این بود که این موضوع را مدیریت کند که برنامه‌های غربی به هم بریزد.

این کارشناس مسائل روسیه با تأکید بر اینکه در ایران، حوزه روسیه، یک حوزه تخصصی و حرفه‌ای است، اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای از روی هیجان، صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که بعضاً غیر تخصصی است؛ مثلاً افرادی که در رسانه‌ها از دیروز تحلیل‌هایی را درباره روسیه ارائه دادند مشاهده کنید که به چه میزان تحلیل‌های نادرست ارائه دادند. موضوع کلان‌پروژه‌ای که آمریکایی‌های طراحی کرده بودند و با پیوست رسانه‌ای افکار عمومی را منحرف می‌کردند و اخبار غلطی منتشر می‌کردند مبنی بر اینکه بحران و شورش و بی‌ثباتی در روسیه صورت خواهد گرفت در حالی که مشاهده کردیم که این موضوع، در کمتر از یک روز، مدیریت و حل شد.

14011228000149 Test PhotoN

وی افزود: پس از اینکه پوتین، سخنرانی و واژه «خائن» را مطرح کرد که بار بسیار سنگینی در ادبیات روسی دارد، هم‌گرایی ملت روسیه با یکدیگر را برای مقابله با یک بحران نزدیک‌تر کرد تا جایی که در طول حرکت مسیر نیروهای واگنر، هیچ گلوله‌ای شلیک نشد در حالی که در رسانه‌های وابسته به غرب، بعضاً ویدئوهایی منتشر می‌شد که در آن، خمپاره منفجر می‌شد که مشخص نیست این تصاویر چه چیزی هستند!

مدبر ادامه داد: برای ارتش فدراسیون روسیه، نگه داشتن یک کاروان با ۴۰۰ خودرو در کشوری که وسعت سرزمینی چند هزار کیلومتری دارد، هیچ کاری ندارد اما پوتین گفت که ما روس‌کشی و برادرکشی نمی‌کنیم و این رؤیای غربی‌ها تعبیر نخواهد شد. این، مشخص می‌کند که ارزیابی و داده‌های غربی‌ها از داخل روسیه غلط است. برخی تحلیل‌گران و کانال‌های تلگرامی که پرچم شروع بحران در روسیه را برافراشته بودند نشان دادند که تحت تاثیر رسانه‌های آمریکایی حرکت می‌کنند و ضرورت دارد که از نظر حرفه‌ای، در حوزه کاری خود تجدید نظر کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های مقامات روس و بلاروس برای حل این موضوع گفت: ابتدا پوتین با لوکاشنکو تماس می‌گیرد و نکاتی را طرح می‌کند و سپس لوکاشنکو با پریگوژین تماس می‌گیرد و نکاتی را طرح می‌کند و موضوع به سمت توافق می‌رود و پریگوژین هم به‌سرعت نیروهای واگنر را خارج می‌کند و بر می‌گردند به مقرها و پایگاه‌های نظامی خود در مناطق عملیات ویژه نظامی که بازهم شکست دیگر برای آمریکایی‌ها بود. این نیروها از دایره فعالیت نظامی خارج می‌شوند اما مورد عفو رویس جمهوری روسیه قرار می‌گیرند و دوباره به سنگرهای خودشان برمی‌گردند.

14020404000504 Test PhotoN

مدبر با اشاره به اتفاقات روسیه، از روزی که پریگوژین آغاز به تمرد کرد تا زمانی که کودتاچیان به مقرهای نظامی خود بازگشتند، تصریح کرد: پس از اینکه کودتا شد پوتین به‌صورت قاطع یک پیام را در صحبت‌های خود که به‌طور ایستاده ایراد شد، مطرح کرد. او از کلیدواژه‌های «خائن»، «عدم خونریزی» و «عدم برادرکشی» استفاده کرد؛ او در صحبت‌های خود، از قربانیان گروه واگنر که در عملیات علیه اوکراین کشته شده بودند، تجلیل و توصیه کرد که افراد، روحیه زیاده‌خواهی نداشته باشند. همچنین پوتین در سخنرانی خود تأکید کرد که تاریخ روسیه، دیگر اجازه نخواهد داد که روس‌ها همدیگر را بکشند و موضوعی که در قرن گذشته مطرح بود رخ نخواهد داد. این‌ها در روحیه مردم، تأثیر گذاشت.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: مردم پس از سخنرانی پوتین، در شهرهای مختلف به خیابان آمدند و شروع کردند به سر دادن شعارهای دوستانه خطاب به سربازهایی که تمرد کرده بودند و این عدم خونریزی و به اصطلاح ما ایرانی‌ها ریخته‌نشدن خون از دماغ یک نفر، نشان‌دهنده مدیریتی فوق‌العاده است که غربی‌ها انتظار آن را نداشتند.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر، هماهنگی خوب میان بلاروس و روسیه بود که این موضوع، نشان می‌دهد حوزه‌های کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر سابق مانند گذشته، پیوند قلبی با روسیه دارند که در میان این کشورها بلاروس و شخص لوکاشنکو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

14011202000430 Test PhotoN

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس که واسطه حل بحران شد

مدبر با بیان اینکه این فتنه آمریکایی در کمتر از یک و نیم روز رفع و مانع از عملیات ویژه نظامی شد، افزود: مقامات آمریکایی و اروپایی قرار بود که بیانیه مشترکی دهند و از این شورش حمایت کنند و حتی در این شرایط، تحریم‌های واگنر را هم عقب انداختند. این بخشی از نقشه‌ آمریکایی‌ها بود که آشکار شد و در آن شکست خوردند که همین موضوع هم نشان می‌دهد که تحلیل غرب از منطقه، کاملاً نادرست است.

پایان پیام/