نخست‌وزیر هلند: اروپایی‌ها به ترامپ غز نزنند/ به اوکراین فکر کنید
نخست‌وزیر هلند: اروپایی‌ها به ترامپ غز نزنند/ به اوکراین فکر کنید

نخست وزیر در حال کناره‌گیری هلند از اروپا خواست دست از شکایت کردن از دونالد ترامپ برداشته و به جایش به روی هر کاری که بتواند برای حمایت از اوکراین انجام دهد، تمرکز کنند.
به گزارش ست نیوز، «مارک روته»، نخست وزیر در حال کناره‌گیری هلند که نامش به عنوان نامزد پیشتاز دبیرکلی بعدی ائتلاف پیمان آتلانتیک..

نخست وزیر در حال کناره‌گیری هلند از اروپا خواست دست از شکایت کردن از دونالد ترامپ برداشته و به جایش به روی هر کاری که بتواند برای حمایت از اوکراین انجام دهد، تمرکز کنند.

به گزارش ست نیوز، «مارک روته»، نخست وزیر در حال کناره‌گیری هلند که نامش به عنوان نامزد پیشتاز دبیرکلی بعدی ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مطرح است ادعا کرد اروپا باید دست از گله و شکایت درباره دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری پیشتاز رقابت درون حزبی جمهوریخواهان، برداشته و به جای آن روی کارهایی که می‌تواند برای اوکراین انجام دهد تمرکز کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اخیرا دونالد ترامپ گفت که در صورت رسیدن مجدد به ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، از اعضای ناتو که بودجه کافی برای بخش نظامی صرف نکنند دفاع نخواهد کرد؛ اظهارنظری که واکنش‌های تندی را در میان متحدان اروپایی واشنگتن برانگیخت. دونالد ترامپ مدعی شد به یک رهبر خارجی گفته روسیه را تشویق می‌کند تا «هر کاری که می‌خواهد» در قبال کشورهای عضوی که از نظر او به اندازه کافی برای دفاع از خود هزینه نمی‌کنند، انجام دهد. او در یک سخنرانی در میتینگ انتخاباتی‌اش در کارولینای جنوبی با ذکر خاطره‌ای از جدال لفظی خود با یکی از اعضای ناتو بر سر حمایت یا عدم‌حمایت از این اعضا در صورت حمله احتمالی روسیه گفت: «رئیس‌جمهور کشوری بزرگ از من پرسید اگر ما (هزینه‌ها را) پرداخت نکنیم و مورد حمله روسیه قرار بگیریم، آیا آمریکا همچنان از کشور ما دفاع خواهد کرد؟ به آن رئیس‌جمهور گفتم که من از شما حمایت نخواهم کرد. در واقع آنها (روسیه) را تشویق می‌کنم که هر کاری که دل‌شان می‌خواهد، انجام دهند. شما باید هزینه‌ها را پرداخت کنید.»

به گزارش ایسنا، انبوهی از مقامات غربی شامل جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواه ترامپ در انتخابات، لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی و چندین چهره، مقام و رسانه‌ آمریکایی و اروپایی دیگر به سخنان ترامپ درباره ناتو واکنش نشان دادند.

از سال ۲۰۰۶، هر یک از اعضای ناتو دستورالعملی مبنی بر صرف حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای هزینه‌های نظامی تا سال ۲۰۲۴ داشته است. بیش از نیمی از آنها تا سال ۲۰۲۳ به این هدف رسیده‌اند یا به آن نزدیک شده‌اند و بسیاری از کشورهای عضو، بودجه نظامی خود را در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین افزایش داده‌اند.

مارک روته نخست وزیر هلند در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: «ما باید دست از ناله و شکایت و غر زدن درباره دونالد ترامپ برداریم.»

او اضافه کرد: «تصمیم‌گیری درباره ترامپ به عهده آمریکایی‌ها است. من یک آمریکایی نیستم و نمی‌توانم در انتخابات آمریکا رای دهم. ما باید با هر کسی که روی صحنه حضور پیدا می‌کند کار کنیم.»

وی خاطرنشان کرد اروپا در هر صورت باید بیشتر برای بخش دفاعی هزینه کند و تولید مهمات را افزایش دهد آن هم نه فقط از ترس اینکه ترامپ ممکن است دوباره بر گردد.

او ادعا کرد لازم است اروپا حمایتش از اوکراین را افزایش دهد چون این کار در راستای منافع خودش است.

روته که در ماه ژوئیه گذشته به طرزی غیرمنتظره قصدش برای خروج از صحنه سیاست هلند را اعلام کرد گفت که اطلاعی از اینکه آیا به عنوان نامزد پیشتاز برای رهبری ائتلاف ناتو در نظر گرفته می‌شود نداشته و برای این منظور نیز کارزاری شخصی را شروع نخواهد کرد.

روته تصریح کرد: «من همه این ناله‌ها و شکایت‌ها درباره ترامپ را دائما در روزهای گذشته شنیده‌ام. بیایید این کار را متوقف کنیم.»

او گفت بعد از گفتگو با سیاستمداران آمریکایی در شهر مونیخ به «خوشبینی محتاطانه» درباره اینکه بسته کمک‌های نظامی جدید آمریکا برای اوکراین نهایتا از بن بست کنونی در کنگره آمریکا خارج و تصویب شود دست یافته است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو از سال ۲۰۱۴ تاکنون مشغول به خدمت در این سمت بوده و قرار است که در ماه اکتبر ۲۰۲۴ کناره ‌گیری کند.

ماه ژوئیه گذشته دوره او برای چهارمین بار تمدید شد چون ۳۱ عضو ائتلاف ناتو تصمیم گرفتند همچنان او را به دلیل اینکه رهبری با تجربه است حفظ کنند در ضمن جریان داشتن جنگ در اوکراین بر سر روی کار آمدن یک جانشین جدید کم تجربه ریسک نکنند.

۳۱۱۳۱۱