تأثیر مصرف رب انار بر بهبود گوارش و سیستم ایمنی
تأثیر مصرف رب انار بر بهبود گوارش و سیستم ایمنی

  رب انار یکی از چاشنی‌های کاربردی و پرتکرار در تهیه غذاهای ایرانی است. رب انار با جوشاندن و غلیظ کردن آب انار به دست می‌آید. رب انار سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه B است و فواید و مزایای زیادی برای سلامتی فرد دارد. طبع رب انار رب انار به نسبت طعمی که […]

 

30551b28 3d96 4faa a3db 1a2f6f535ae1

رب انار یکی از چاشنی‌های کاربردی و پرتکرار در تهیه غذاهای ایرانی است. رب انار با جوشاندن و غلیظ کردن آب انار به دست می‌آید. رب انار سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه B است و فواید و مزایای زیادی برای سلامتی فرد دارد.

طبع رب انار

رب انار به نسبت طعمی که دارد و اناری که برای تهیه آن استفاده شده است؛ طبع متفاوتی دارد.

  • طبع رب انار شیرین: رب انار شیرین طبع سرد و معتدلی دارد و خواص درمانی آن در مقایسه با رب انار ترش و ملس کمتر است. این رب برای تصفیه خون و اصلاح آن مفید است.
  • رب انار ترش: رب انار ترش طبع سرد دارد. این رب برای کاهش حالت تهوع در بارداری و بالا بردن اشتها خانم‌های باردار مفید است؛ اما استفاده بیش از اندازه این ماده می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود.
  • طبع رب انار ملس: این رب انار طبع سرد و نسبتا معتدل دارد. این رب انار باعث کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون می‌شود.

ترکیبات مغذی رب انار

انار سرشار از مواد مغذی است. هر ۱۰۰ گرم از رب انار حاوی ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳ گرم فیبر، ۱۳ میلی‌گرم ویتامین C، ۸۰ درصد آب و ۵۰ کیلوکالری انرژی است. همچنین رب انار حاوی مقادیری آهن است؛ اما این چاشنی به اندازه‌ای در غذا مصرف نمی‌شود که بتوان به عنوان منبع آهن از آن نام ببرد.

فواید رب انار در طب سنتی

در طب سنتی آمده است که مصرف انار شیرین برای کسانی که مزاج گرم دارند؛ مفید بوده و باعث تقویت بدن می‌شود. رب انار همچنین باعث پاکسازی خون، تقویت کبد، درمان سرفه‌های گرم، درمان خارش بدن و بهبود رنگ پوست است. انار ترش نیز فواید زیادی دارد و باعث کاهش صفرا و درمان کبد می‌شود. این رب انار حاوی ترکیبات پلی‌فنول بوده و کلسترول بد خون را کاهش می دهد. همچنین باعث جمع شدن چربی در عروق نمی‌شود. درصورتی که میزان کسترول در شریان‌ها زیاد باشد؛ در نهایت شرین‌ها سخت شده و بیماری‌های قلبی ایجاد می‌شود. رب انار همچنین رفلاکس معده را کاهش داده و برای درمان دریچه تحتانی مری مفید است.

رب انار منبعی از ویتامین B

رب انار سرشار از انواع ویتامین B مانند B1، B3، B5 و B6 است. B1 یا تیامین به بهبود بدن شما کمک کرده و باعث تولید انرژی می‌شود. با کمک آنزیم‌های بدن بهبود عملکرد عضلات، سیستم قلبی و عروقی و سیستم عصبی شما کمک می‌کند. ویتامین B3 یا نیاسین برای حفظ سلامتی و بهبود پوست، بهبود دستگاه گوارش و سیستم عصبی مفید است. ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک هم باعث رشد و نمو در افراد کم سن‌وسال می‌شود. ویتامین B6 یا پیریدوکسین برای تجزیه پروتئین‌های دریافت شده از غذا مفید است و به‌سلامتی گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا بهتر اکسیژن را در بدن حمل کنند.

فواید مصرف رب انار برای سیستم گوارش

رب انار برای پاک‌سازی معده و بهبود عملکرد آن مفید است. افرادی که در دهان احساس تلخی می‌کنند یا دچار حالت تهوع هستند؛ می‌توانند به کمک رب انار مشکلات معده خود را درمان کنند. از نظر طب سنتی، حالت تهوع یا تلخی دهان ناشی از وجود صفرای متعفن در معده است. این ماده بی‌اشتهایی و حالت جوش خوردن معده را به همراه دارد. برای درمان این مشکل باید معده را پاکسازی کرد. استفاده از ترکیب رب انار و رب سیب برای این موضوع مفید است.

رب انار یا شربت انار برای درمان و دفع صفرای متعفن مفید است. به‌این‌ترتیب که بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چایخوری رب انار ترش و شیرین مصرف شود.

همچنین ترکیب رب انار با آبغوزه و عسل هم برای درمان و پاکسازی معده مفید است. کافی است این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار داده و بعد از قوام آمدن مصرف شود. بهتر است با این ماده شربت درست کرده و چند بار در طول روز مصرف کنید. همچنین شما می‌توانید به جای آبغوره از رب غوزه استفاده کنید. بعد از خرید رب غوره طبیعی و ترکیب آن با رب انار و عسل یک مایع شربت مفید به دست می‌آید. این ترکیب نیازی به قوام آمدن و حرارت دیدن نیز ندارد.

رب غوره همچنین برای درمان ورم معده و روده هم مفید است. کافی است به خرید رب غوره طبیعی و اضافه کردن این چاشنی به غذاهای خود بپردازید. غوزه خاصیت پاکسازی و ضدعفونی کنندگی معده و روده را دارد.

رب غوره همچنین به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند. با مصرف رب غوره در کنار غذاهای چرب و سنگین می‌توانید پروسه هضم را بهبود دهید. به‌خصوص افراد مسن که به‌خاطر زیاد بودن اسید معده دچار مشکل می‌شوند؛ با مصرف رب غوره گوارش راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

فواید مصرف رب انار برای سیستم ایمنی

رب انار سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است. به‌این‌ترتیب برای سیستم ایمنی بدن مفید است. در طول هضم غذا، یک فرایند به نام اکسیداسیون رخ می‌دهد که در طی آن رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. این رادیکال‌ها از ایجاد آسیب‌های بافتی جلوگیری کرده و از بروز بیماری‌های مختلف مانند سرطان یا مشکلات قلبی جلوگیری می‌کنند. همچنین رادیکال‌های آزاد مانع از ضرر و زیاد آلاینده‌های محیطی مانند پرتوهای مخرب و دود روی بدن می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و از سلول‌های بدن در برابر تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به جز رب انار، رب غوره و رب زرشک نیز منبع خوبی از ویتامین C هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. با خرید رب غوره طبیعی و رب زرشک سیاه وحشی می‌توانید سیستم ایمنی بدن را در برابر بیمار‌ها و عوامل خطرزا تقویت کنید.

سخن آخر

چاشنی‌ها عضو اصلی غذاهای ایرانی هستند. انواع چاشنی مانند رب انار، رب غوره و رب زرشک می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود روند گوارش بدن مفید باشند. با رب زرشک سیاه وحشی، خرید رب غوره طبیعی و خرید رب انار طبیعی در حین اینکه غذاهای خوشمزه‌تر و لذیذتری دارید؛ می‌توانید به بالا بردن ارزش غذایی آن‌ها هم کمک کنید.