تاثیر عایق پشم سنگ در بهینه سازی انرژِی
تاثیر عایق پشم سنگ در بهینه سازی انرژِی

بهینه سازی انرژی یک عبارت پرتکرار در صنایع امروزی است که به منظور کاهش هزینه های مصرف انرژی، بقای انرژی برای نسل های آینده و پیشگیری از آلودگی محیط زیست مورد توجه قرار می گیرد. تاثیری که عایق پشم سنگ در بهینه سازی انرژی محیط بر جای می گذارد با هیچ ماده صنعتی دیگری قابل […]

بهینه سازی انرژی یک عبارت پرتکرار در صنایع امروزی است که به منظور کاهش هزینه های مصرف انرژی، بقای انرژی برای نسل های آینده و پیشگیری از آلودگی محیط زیست مورد توجه قرار می گیرد. تاثیری که عایق پشم سنگ در بهینه سازی انرژی محیط بر جای می گذارد با هیچ ماده صنعتی دیگری قابل مقایسه نیست. با انجام عایق کاری با استفاده از متریال پشم سنگ در میزان مصرف انرژی صرفه جویی می شود. این عایق ها میزان عبور انرژی از فضا را محدود می کنند و به شکل پوششی بر سطوح و سازه های مختلف نصب می شوند. قابلیت های صوتی، حرارتی و رطوبتی پشم سنگ همواره صنعتگران را در عرصه های مختلف برای استفاده از این متریال ترغیب می کنند.

e4027f68 0f27 42a9 b7e0 fcab60f1fe62

بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از پشم سنگ

استفاده بهینه از انرژی در محیط های مسکونی با به کارگیری لایه های پشم سنگ به بهترین نحو انجام می شود. این لایه های عایق در همه بخش های ساختمان اعم از پشت بام، دیوارها و… نصب می شوند و پشتیبانی از سازه ها را در برابر هدر رفت انرژی تضمین می کنند. این لایه های عایق برای عایق کاری لوله ها و دیگ های صنعتی نیز مزایایی به همراه دارند. استفاده از آن ها در تاسیسات صنعتی، دکل های نفتی و… به منظور بهینه سازی مصرف انرژی انجام می شود.

عایق کاری با پشم سنگ هم برای هوای سرد و هم برای هوای گرم انجام می گیرد. در صورتی که از عایق پشم سنگ در محیط های سرد استفاده شود، لایه های عایق سبب گرم نگه داشتن فضای داخلی می شوند. در محیط های گرم، ساختمان از معرض گرما مصون نگه داشته شده و فضای داخلی خنک تر از محیط خارج خواهد بود. این مزایا نیاز به استفاده از انرژی برای ایجاد تهویه در محیط را به حداقل می رسانند.

ایده ساختمان صفر انرژی

یکی از مهمترین ایده های دنیای امروز برای کاهش میزان مصرف انرژی در سطح جهان، ایده ساختمان صفر انرژی است. در این ایده، نیازهای ساختمان برای گرمایش و سرمایش به حداقل می رسند. زیربنای این ساختمان ها به گونه ای است که دیگر نیازی به صرفه جویی در میزان استفاده از انرژی نخواهند داشت. انرژی لازم در این ساختمان ها به صورت خود به خودی تامین می شود. مصرف انرژی در این ساختمان ها نزدیک به صفر است که در استفاده از منابع به شدت صرفه جویی می کنند.

یکی از مهمترین ویژگی های این ساختمان ها، استفاده از عایق خارجی است. متریال عایق پشم سنگ به عنوان عایق خارجی ساختمان نیز نقش به سزایی در بهینه سازی انرژی ایفا می کنند. عایق خارجی ساختمان سبب کاهش بهای مصرف انرژی در محیط خواهد شد. این عایق ها ارزش ساختمان را افزایش داده و سبب افزایش بازدهی انرژی در فضا می شوند.

اثرات استفاده از پشم سنگ در بهینه سازی انرژی

قابلیت ها و ویژگی های متریال پشم سنگ در بهینه سازی انرژی و میزان مصرف آن در محیط تاثیر می گذارد. برای بهره بری بیشتر از این متریال باید به برخی نکات دقت داشته باشید. در این بخش به بررسی تاثیر همه جانبه پشم سنگ در بهینه سازی انرژی می پردازیم:

62a7da94 e17b 4388 a3cd 2b80162736f1

کاهش نیاز به سیستم های گرمایش و سرمایش

استفاده از متریال پشم سنگ نیاز به استفاده از سیستم های گرمایش و سرمایش را به حداقل می رساند. با به کارگیری این سیستم های پیشرفته، در فصل زمستان نیازی به استفاده از دستگاه های گرمایشی نخواهید داشت. این تجهیزات نیاز به سیستم های سرمایشی را در فصل های گرم سال به حداقل می رسانند. با وجود این قابلیت ها از ایجاد گازهای گلخانه ای در طبیعت پیشگیری می شود و آسیب های زیستی محیطی ناشی از مصرف بی رویه انرژی را به حداقل می رسد. با صرفه جویی در مصرف انرژی سیستم های گرمایشی و سرمایش هزینه های تامین انرژی ساختمان نیز کاهش می یابند.

افزایش میزان بازدهی انرژی

یکی دیگر از آثار استفاده از پشم سنگ در زمینه بهینه سازی انرژی، افزایش بازدهی انرژی مصرفی است. با به کارگیری این لایه های عایق دمای مطلوب ساختمان به خوبی حفظ می شود. به این ترتیب هر انرژی که در این محیط مصرف شده باشد، در داخل فضا محفوظ خواهد ماند. با به کارگیری این قابلیت ها بازدهی انرژی گرمایش و سرمایش محیط به حداکثر می رسد و نیاز به تولید انرژی بیشتر در فضا کمتر خواهد شد.

کاهش هزینه مصرف انرژی

متریال پشم سنگ همواره سبب کاهش هزینه ها می شود. دو عامل اولیه، افزایش میزان بازدهی و کاهش نیاز های سرمایشی و گرمایشی، رابطه مستقیمی با کاهش هزینه های مصرف انرژی در محیط دارند. استفاده از پشم سنگ هزینه های جانبی ساختمان را در طول دوره عمر آن کاهش می دهد.

چالش های استفاده از پشم سنگ در بهینه سازی انرژی

با وجود نکات مثبتی که استفاده از این متریال در خصوص بهینه سازی انرژی به همراه دارد، برخی موارد نیز محدودیت هایی برای صنعتگران این حوزه به وجود می آورند. از میان آن ها می توان به مقاومت مکانیکی این محصولات اشاره کرد. در این زمینه می توان از مواد تقویت کننده برای رفع این چالش در محل استفاده از پشم سنگ استفاده کرد. به علاوه مسائلی مانند بازیافت مجدد این متریال برای استفاده دوباره از خواص معدنی آن ها در عرصه های صنعتی تولید پشم سنگ مطرح می شوند. پروسه های تحقیقی در خصوص استفاده مجدد از الیاف پشم سنگ در حال انجام هستند که مزایای کیفی این لایه های عایق کاربردی را بیشتر از پیش خواهند کرد.

1369dca2 ab13 4726 8400 84d65d7598ea

جمع بندی

در این قسمت در رابطه با تاثیر چشم گیر عایق های پشم سنگ در بهینه سازی انرژی نکاتی را بررسی کردیم. با در نظر گرفتن قابلیت های ویژه این متریال برای پیشگیری از هدر رفت انرژی و صرفه جویی در خصوص مصرف سوخت، برق و… استفاده از آن ها در حوزه های صنعت و ساخت و ساز ضرورت دارد. این متریال با هزینه های به صرفه ای در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند و نیازهای آن ها را برای افزایش بازدهی انرژی در محیط برآورده می سازند. انواع عایق های پشم سنگ در مدل های مختلف برای کاربردهای متفاوت تولید و ارائه می شوند.