اپل قصد خرید بینگ مایکروسافت را داشته است
اپل قصد خرید بینگ مایکروسافت را داشته است

به تازگی شرکت مایکروسافت فاش کرده که شرکت اپل قصد خرید «بینگ» را داشته است.
به گزارش ایتنا به موجب خبری که بلومبرگ منتشر کرده، دو شرکت در سال ۲۰۲۰ درباره فروش موتور جست‌وجوی بینگ مذاکراتی انجام داده‌اند که البته به سرانجام نرسیده است.
به موجب این گزارش، هدف اصلی اپل ظاهرا این بوده که موتور جست‌وجوی ..

ست نیوز
اپل قصد خرید بینگ مایکروسافت را داشته است به تازگی شرکت مایکروسافت فاش کرده که شرکت اپل قصد خرید «بینگ» را داشته است.
به گزارش ایتنا به موجب خبری که بلومبرگ منتشر کرده، دو شرکت در سال ۲۰۲۰ درباره فروش موتور جست‌وجوی بینگ مذاکراتی انجام داده‌اند که البته به سرانجام نرسیده است.
به موجب این گزارش، هدف اصلی اپل ظاهرا این بوده که موتور جست‌وجوی بینگ را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض محصولات خود تعبیه کند و به این ترتیب در رقابت با گوگل، برگ برنده‌ای داشت باشد.
به نظر کارشناسان در صورت تحقق این معامله، می‌توان حدس زد که تغییر محسوسی در بازار جست‌وجوی اینترنتی در رقابت با گوگل به وجود می‌آمد.
هنوز جزئیات بیشتری از مذاکره مورد نظر و همچنین ارقام تبادل شده خبری منتشر نشده است.
در حالی که گوگل در حال حاضر بیشترین سهم بازار جست‌وجوی اینترنتی، یعنی بیش از ۹۰ درصد را در دست دارد، اما شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ بینگ را معرفی کرد، هر چند تاکنون نتوانسته جایگاه قابل توجهی را برای خود دست و پا کند.
گفتنی است این خبر در حالی افشا می‌شود که سه شرکت بزرگ مایکروسافت، گوگل و اپل در آستانه یک محاکمه تاریخی ضدانحصار قرار دارند.
اخیرا دولت فدرال آمریکا از گوگل به دلیل سوء استفاده از تسلط خود در بازار جست‌وجوی اینترنتی شکایت کرده است.
در همین خصوص، یکی از مدیران مایکروسافت اعتراف کرده که اپل در گفت‌وگوهای خود با گوگل در زمینه جست‌وجوی اینترنتی، بینگ مایکروسافت را تنها به عنوان یک ابزار چانه‌زنی و تهدید مطرح کرده، و بدین ترتیب موضوع خرید را نمی‌توان چندان جدی دانست.
میخائیل پاراخین مدیر تبلیغات و خدمات وب مایکروسافت توضیح داده اپل به خوبی از بینگ به عنوان اهرم فشار بر گوگل بهره برده است.
این مدیر مایکروسافت با طنز افزوده: «چه بسا در میدان رقابت با گوگل، اپل بیشتر از مایکروسافت از بینگ درآمد کسب می‌کند!»

موتور جست‌وجوی گوگل در محصولات اپل

مطابق قراردادی که بین دو شرکت اپل و گوگل و برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ امضا شد، درآمد خالص حاصل از جست‌وجوهای گوگل در دستگاه‌های اپل بین دو طرف تقسیم خواهد شد. گفته شده که آلفابت در سال ۲۰۲۰ بین ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار بر مبنای این قرارداد به اپل پرداخت کرده است.
البته در زمان تمدید این قرارداد در سال ۲۰۱۶ بند جدیدی به نام «دفاع مشترک» به درخواست گوگل به آن افزوده شد که مطابق آن، در صورت شکایت دولت از یکی از این دو شرکت، هر دو شرکت ملزم خواهند بود در مواجهه با تحقیقات دولتی از یکدیگر دفاع کنند.

پرونده ضدانحصار علیه گوگل جدی‌تر می‌شود

به نظر می‌رسد که افشای خبر جدید از سوی مایکروسافت، پرونده ضدانحصار فعلی علیه گوگل در مورد تسلط بر جست‌وجوی را جدی‌تر مطرح می‌کند.
البته یکی از استراتژی‌های اصلی آلفابت برای حفظ موقعیت برتر خود در بازار جست‌وجو، امضای قرارداد با شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ است تا هم موتور جست‌وجوی گوگل را در دستگاه‌های خود نشان دهند، و هم در زمان مقتضی از آن دفاع کنند.
گفتنی است مدتی پیش شرکت سامسونگ هم با اعلام اینکه قصد دارد موتور جست‌وجوی خود را از گوگل به بینگ تغییر دهد، شرکت آلفابت را به وحشت انداخت،‌ هر چند البته این تصمیم عملی نشد؛ و به نوشته وال استریت ژورنال، این اقدام، گوگل را از محروم شدن از یک شریک بزرگ در امان نگه داشت و بینگ را هم از نفوذ بیشتر در بازار جست‌وجو بازداشت.
تحلیلگران، شکایت ضدانحصار فعلی علیه گوگل را یکی از مهم‌ترین چالش‌های حقوقی صنعت آی‌تی می‌دانند، به صورتی که وکلای دولت به دنبال این بودند که شکایت فعلی را به عنوان لحظه‌ای تعیین کننده برای نقش فناوری در زندگی مصرف کنندگان در نظر بگیرند.
به گفته یک کارشناس حقوقی: «نتیجه این پرونده در مورد آینده اینترنت اسـت و و اینکه آیا موتور جست‌وجوی گوگل هرگز با رقابت معناداری روبرو خواهد شد یا خیر.»
شکایت اولیه توسط وزارت دادگستری در سال ۲۰۲۰ تنظیم شد‌، و یک قاضی آمریکایی به نام آمیت مهتا قرار است در اوایل سال آینده در دادگاه ۱۰ هفته‌ای حکم صادر کند.
منبع :ایتنا