افزایش وابستگی آلمان به هواوی در حوزه فناوری ۵G
افزایش وابستگی آلمان به هواوی در حوزه فناوری ۵G

با وجود نگرانی‌های فزاینده که نسبت به مشارکت شرکت‌های چینی در زیرساخت حساس وجود دارد، نتایج یک بررسی نشان داد آلمان وابستگی بیشتری به هواوی برای تجهیزات شبکه دسترسی رادیویی ۵G (RAN) در مقایسه با شبکه ۴G پیدا کرده است.
به گزارش ایسنا، بسیاری از کشورهای اروپایی تحت فشار دیپلماتیک شدید آمریکا، حضور شرک..

ست نیوز
افزایش وابستگی آلمان به هواوی در حوزه فناوری 5G
با وجود نگرانی‌های فزاینده که نسبت به مشارکت شرکت‌های چینی در زیرساخت حساس وجود دارد، نتایج یک بررسی نشان داد آلمان وابستگی بیشتری به هواوی برای تجهیزات شبکه دسترسی رادیویی ۵G (RAN) در مقایسه با شبکه ۴G پیدا کرده است.
به گزارش ایسنا، بسیاری از کشورهای اروپایی تحت فشار دیپلماتیک شدید آمریکا، حضور شرکت‌های چینی در کل یا بخشی از شبکه‌های ۵G خود را با استناد به مسائل امنیتی ممنوع کرده اند.
اما طبق بررسی شرکت مشاوره استرند کانسالت، هواوی در ۵۹ درصد از شبکه ۵G RAN آلمان (بیس استیشن‌ها و زیرساخت مربوط که تلفن‌های هوشمند را به شبکه متصل می‌کند) در مقایسه با ۵۷ درصد در شبکه‌های ۴G حضور دارد. این مطالعه که قرار است هفته جاری منتشر شود، توسط رویترز مشاهده شده و وضعیت کلی از نقش شرکت‌های هواوی و ZTE چین در شبکه‌های موبایل نسل جدید در سراسر اروپا ارائه کرده و نشان می‌دهد بزرگترین اقتصاد این منطقه، همچنان برای این شبکه، به بزرگترین شریک تجاری خود وابسته است.
در گزارش استرند کانسالت آمده است: نشانه‌هایی وجود دارد که آلمان، تهدید امنیتی که چین به طور جدی ایجاد می‌کند را نادیده گرفته است و مقایسه با خط لوله گازی نورد استریم ۲ را ایجاد می‌کند که مدت‌ها مورد انتقاد مخالفانش قرار داشت که به ریسک امنیتی آن اشاره می‌کردند، اما برلین با اعلام این که روسیه از انرژی به شکل سلاح استفاده نخواهد کرد، از آن دفاع می‌کرد.
شرکت هواوی مکررا تاکید کرده که تجهیزاتش، ریسک امنیتی ایجاد نمی‌کنند و واشنگتن را متهم کرده است با اتخاذ رویکرد حمایت‌گرایانه، به شرکت‌های آمریکایی کمک می‌کند که نمی‌توانند با فناوری و قیمت این شرکت، رقابت کنند.
آلمان که خانه شرکت‌هایی شامل دویچه تلگرام و O2 است، دو سال پیش قانون امنیت فناوری اطلاعات را تصویب کرد که موانع بزرگی برای سازندگان تجهیزات مخابراتی برای قطعات مهم شبکه‌های ۵G ایجاد می‌کند.
به گفته منتقدان، این الزامات برای شبکه اصلی که اطلاعات حساس را پردازش می‌کند، سختگیرانه‌ است اما به حدی با زیرساخت RAN درآمیخته شده است که می‌تواند ریسک‌های امنیتی ایجاد کند. با این حال، آژانس شبکه آلمان به مقرراتی اشاره کرد که برخورد متفاوت برای قطعات شبکه اصلی و RAN را نشان می‌دهد.
ینس زیمرمن، قانونگذار حزب سوسیال دموکرات که یکی از احزاب دولت ائتلافی آلمان است، اپراتورهای مخابراتی را متهم کرد که به جای اصل قانون جدید، به حداقل الزامات آن چسبیده اند و اعلام کرد اگر این رفتار ادامه پیدا کند، ما باید چارچوب قانونی را سخت‌تر کنیم.
طبق این گزارش، آلمان تنها کشوری نیست که استفاده از تجهیزات RAN ساخت چین در شبکه ۵G خود را افزایش داده اما بسیاری از کشورهای اروپایی کوچک به خصوص کشورهای شمال و شرق اروپا مانند استونی، لتونی، لیتوانی و اسلواکی این تجهیزات را استفاده نمی‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، در بعضی از کشورها اپراتورها خودشان ترجیح دادند فروشندگانی چینی را انتخاب نکنند تا مشتریان شرکتی را راضی نگه دارند. با این حال، هواوی سهم بازار بزرگ‌تری در برلین نسبت به پکن دارد که با رقابت سخت رقیب بومی خود ZTE روبروست.منبع :ایتنا