استفاده مخرب از هوش مصنوعی «ویرانی غیرقابل تصوری» به جا می‌گذارد
استفاده مخرب از هوش مصنوعی «ویرانی غیرقابل تصوری» به جا می‌گذارد

سازمان ملل خواستار تشکیل نهادی بین‌المللی برای قانونمند شدن استفاده از هوش مصنوعی و مقابله با خطرات بالقوه ویرانگر آن شد.
به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت تشکیل این نهاد با توجه به مخاطرات فاجعه بار بالقوه آن حیاتی است و سازمان ملل متحد این فر..

ست نیوز
استفاده مخرب از هوش مصنوعی «ویرانی غیرقابل تصوری» به جا می‌گذارد
سازمان ملل خواستار تشکیل نهادی بین‌المللی برای قانونمند شدن استفاده از هوش مصنوعی و مقابله با خطرات بالقوه ویرانگر آن شد.
به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت تشکیل این نهاد با توجه به مخاطرات فاجعه بار بالقوه آن حیاتی است و سازمان ملل متحد این فرصت را دارد تا مقرراتی جهانی را برای قاعده‌مند کردن و نظارت بر این فناوری تدوین کند.
دبیر کل سازمان ملل متحد در این نشست گفت این نهاد بین‌المللی باید تا کمتر از سه سال آینده، تا سال ۲۰۲۶، توافق حقوقی لازم‌الاجرایی را برای ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات تمام خودکار جنگی نهایی کند.
او در عین حال وعده داد شورایی را برای تدوین مقررات پیشنهادی ناظر بر استفاده گسترده‌تر از هوش مصنوعی تا پایان سال جاری تشکیل دهد.
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه درباره پیامدهای «هوش مصنوعی» در نیویورک با پیام آنتونیو گوترش و با تاکید بر فرصت‌ها و تهدیدهای این فناوری آغاز شد.
گوترش گفت عملیات صلح بانی و امداد سازمان ملل در حال حاضر هدف «عوامل متخاصمی» هستند که از هوش مصنوعی به قصد خرابکاری استفاده می‌کنند و «رنج انسانی گسترده‌ای را به بار می‌آورند.»
AI 14
دبیرکل سازمان ملل به امکانات این فناوری برای پیشبرد حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه اشاره کرد و گفت سازمان ملل متحد در حال حاضر در تلاش‌های صلح‌بانی خود از هوش مصنوعی استفاده می کند تا مثلا با تشخیص مدل‌های تکرار شونده خشونت، از ادامه آتش‌بس در مناطق مختلف اطمینان حاصل کند اما درباره بکارگیری آن نیز هشدار جدی داد.
این نخستین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره این فناوری رو به گسترش است و ریاست آن با رئیس دوره‌ای شورای امنیت است که اکنون به عهده بریتانیاست.
دبیر کل سازمان ملل متحد گفت استفاده از هوش مصنوعی در مقاصد تروریستی و مجرمانه می‌تواند سطح دهشتباری از مرگ و ویرانی، رنج گسترده و آسیب عمیق روحی غیرقابل تصوری با خود به همراه بیاورد.
گوترش تاکید کرد: اقدام نکردن برای مقابله با مخاطراتی که حتی پدیدآورندگان این فناوری بر عمق و گستره آن اذعان کرده‌اند، به معنی آن است که جهان وظیفه و مسئولیت خود را به نسل‌های امروز و فردا نادیده گرفته است.
به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد همانگونه که نهادهای سازمان ملل متحد بر استفاده از انرژی هسته‌ای در جهان نظارت می‌کنند و یا به دنبال حل چالش‌های تغییرات اقلیمی هستند، این سازمان برای هماهنگی واکنش جهان به فناوری هوش مصنوعی نیز نقش و فرصتی منحصر به فرد دارد.
جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، بعنوان رئیس این نشست خواستار همکاری بین‌المللی برای مدیریت پیامدهای استفاده گسترده از «هوش مصنوعی» در دنیا شد و گفت «هوش مصنوعی می‌تواند ثبات استراتژیک جهان را افزایش دهد و یا مختل کند. این فناوری فرضیه‌های ما را درباره دفاع و بازدارندگی به چالش می‌کشد و پرسش‌های اخلاقی را درباره مسئولیت‌پذیری در تصمیم‌گیری‌های نظامی در میدان جنگ مطرح می‌کند. او تاکید کرد خطر استفاده دولت‌ها و یا عوامل غیر دولتی برای پاسخ به عطش خود به تسلیحات کشتار جمعی یکسان است اما این فناوری در عین حال توانایی کمک به جلوگیری از گسترش تسلیحات را نیز دارد.»
AI Lawyers Vs Humans6
در این نشست نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو درباره هوش مصنوعی و قابلیت‌ها و خطرات آن برای صلح و امنیت بین‌المللی صحبت می‌کنند.
جک کلارک یکی از بنیانگذاران شرکت هوش مصنوعی آنتوپیک و پروفسور زنگ یی مدیر آزمایشگاه هوش شناختی و یکی از مدیران «مرکز چین و بریتانیا برای اخلاق و مدیریت هوش مصنوعی» نیز در این نشست شرکت کردند.
ماه پیش ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که بزرگترین کنفرانس جهانی امنیت هوش مصنوعی پاییز امسال در این کشور برگذار خواهد شد.
بریتانیا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی است و بر اساس معیارهای مختلف، در رده سوم دنیا قرار دارد. تخمین زده شده که هوش مصنوعی ۳/۷ میلیارد دلار ارزش افزوده ناخالص برای اقتصاد بریتانیا دارد و پنجاه هزار نفر در بکارگیری هوش مصنوعی در تمام بخش‌های صنعت و اقتصاد مشغول کار هستند.منبع :ایتنا