افزایش سوختگی‌های درجه دو و سه درپی افزایش دمای هوا
افزایش سوختگی‌های درجه دو و سه درپی افزایش دمای هوا

در گرم‌ترین روزهای سال به سر می‌بریم و پزشکان می‌گویند گرمازدگی و کم‌آبی بدن تنها مشکلات سلامت نیستند که سبب پر شدن اتاق‌های بخش اورژانس بیمارستان‌ها می‌شوند. آمار سوختگی‌های تماسی نیز، که در برخی موارد به شدت سوختگی درجه دوم یا سوم‌اند، در این موج گرما افزایش یافته است.
خبرگزاری ان‌بی‌سی از قول کار..

ست نیوز
افزایش سوختگی‌های درجه دو و سه درپی افزایش دمای هوا
در گرم‌ترین روزهای سال به سر می‌بریم و پزشکان می‌گویند گرمازدگی و کم‌آبی بدن تنها مشکلات سلامت نیستند که سبب پر شدن اتاق‌های بخش اورژانس بیمارستان‌ها می‌شوند. آمار سوختگی‌های تماسی نیز، که در برخی موارد به شدت سوختگی درجه دوم یا سوم‌اند، در این موج گرما افزایش یافته است.
خبرگزاری ان‌بی‌سی از قول کارمندان بخش اورژانس در آریزونا و نوادای آمریکا نوشت که با توجه به افزایش دما، موارد مراجعه به‌علت سوختگی تماسی افزایش یافته است.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، سوختگی تماسی (contact burn) معمولا در اثر از حال رفتن افراد روی سنگفرش‌ یا دیگر سطوحی که در اثر تابش آفتاب داغ شده‌اند و تماس با سطح داغ آن‌ها رخ می‌دهد.
دکتر کارا گرن، پزشک اورژانس در ولی‌وایز هلت (Valleywise Health) در شهر فینیکس ایالت آریزونای آمریکا به ان‌بی‌سی گفت که در زمان موج‌های شدید گرما، همان‌طور که در سراسر جنوب غربی آمریکا شاهد آنیم، حتی تماس کوتاه‌مدت با این سطوح داغ می‌تواند آسیب جدی به شخص وارد کند.
او می‌گوید که این نوع سوختگی‌ها ممکن است بسیار شدید و بدشکل باشد، تا جایی که فرد بیمار مجبور شود زیر عمل پیوند پوست (برداشتن پوست از جای دیگر بدن و ترمیم محل آسیب‌دیده با آن) برود.
به گفته دکتر گرن، مانند اغلب بیماری‌های مربوط به گرما، در این مورد نیز کودکان، افراد مسن، کسانی که در فضای باز کار می‌کنند، و افراد بی‌خانمان بیشتر در معرض این نوع سوختگی‌اند.
به گفته سخنگوی بیمارستان ولی‌وایز هلت، هفته گذشته حداقل ۱۰ نفر به‌دلیل سوختگی تماسی در آن بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند.
هر سال، هم‌زمان با افزایش دما در تابستان و علی‌رغم اخطارهای مکرر پزشکان به مردم برای رعایت بیشتر، سوختگی‌های تماسی افزایش می‌یابد.
beautiful young woman suffering from heat wave stoke in very hot weather temperature because of global climate change vector
بر اساس گزارشی که ماه گذشته ولی‌وایز هلت منتشر کرد، از ماه ژوئن تا اوت سال گذشته، مرکز سوختگی آریزونا ۸۵ مورد سوختگی ناشی از گرما را درمان کرد. به گفته مسئولان این بیمارستان، دمای بدن برخی از بیمارانی که بستری شدند بیش از ۴۲ درجه سانتی‌گراد بود و هفت نفر در اثر آسیبی که دیده بودند جان باختند.
تقریبا دو هفته پیش، کریستوفر مالکوم، کهنه‌سرباز ۷۳ ساله نیروی هوایی آمریکا، زمانی که منتظر اتوبوس در لاس‌وگاس بود، دچار سوختگی درجه سه شد. مالکوم گفت که آن روز دمای هوا حدود ۴۳ درجه سانتی‌گراد بوده و او به‌شدت احساس گرما می‌کرده، بنابراین کف پیاده‌رو نشسته بود.
او با بیان اینکه حدود ۴۰ دقیقه روی سنگ‌فرش نشسته و متوجه جراحت نشده بود، گفت «حدس می‌زنم پیاده‌رو به‌قدری داغ بود که، با وجود اینکه شلوار جین پوشیده بودم، پوستم را سوزاند.»
دکتر سید ثاقب، جراح آسیب‌های ناشی از سوختگی در مرکز پزشکی دانشگاه در لس‌آنجلس می‌گوید که سنگ‌فرش داغ ممکن است در مدتی کوتاه صدمه جدی به فرد بزند.
او گفت که وقتی دما به بیش از ۳۷ یا ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، دمای سنگ‌فرش با توجه به جنس آن ممکن است به‌اندازه ۷۶-۷۰ درجه سانتی‌گراد داغ شود و کافی است پوست چند دقیقه در معرض آن باشد تا شخص دچار سوختگی درجه دوم شود.
آخر هفته گذشته، وقتی که دمای هوا در جنوب غربی آمریکا به اوجش رسید، مقام‌های دفتر خدمات هواشناسی ملی لاس‌وگاس در زمانی که دمای هوای محیط ۴۶ درجه سانتی‌گراد بود، دما را در سطوح متفاوت اندازه‌گیری کردند و متوجه تفاوت زیاد دمای سطوح سنگی، بتنی، و آسفالت در سایه و آفتاب شدند.
برای مثال، درحالی‌که دمای پیاده‌رو سنگ‌فرش‌شده در سایه حدود ۴۶ درجه سانتی‌گراد بود، دمای سطح آن در زیر نور خورشید حدود ۶۸ درجه سانتی‌گراد بود. دماسنج دمای آسفالتی را نیز که در سایه بود ۵۳.۵ درجه سانتی‌گراد نشان می‌داد، درحالی‌که دمای همان سطح در زیر نور خورشید حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد بود.منبع :ایتنا