اروپا تا سال ۲۰۴۰ سالانه ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از گرما ثبت می‌کند
اروپا تا سال ۲۰۴۰ سالانه ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از گرما ثبت می‌کند

اروپا در تابستان سوزان سال ۲۰۲۲ با موج‌های گرمای بی‌امان، خشکسالی‌های ویرانگر و آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار جنگل‌ها مواجه شد که برای ساکنان این قاره سبز تبعات بسیاری به همراه داشت.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، آمار جدید موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۱..

ست نیوز
اروپا تا سال ۲۰۴۰ سالانه ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از گرما ثبت می‌کند
اروپا در تابستان سوزان سال ۲۰۲۲ با موج‌های گرمای بی‌امان، خشکسالی‌های ویرانگر و آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار جنگل‌ها مواجه شد که برای ساکنان این قاره سبز تبعات بسیاری به همراه داشت.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، آمار جدید موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۱ هزار نفر در سراسر قاره اروپا به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند. در این میان، زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض خطر مرگ ناشی از گرما بودند.
این ارقام که محققان در مجله نیچر مدیسین منتشر کرده‌اند، نیاز فوری به اقدام‌های موثرتر برای مبارزه با تهدید فزاینده افزایش دما را نشان می‌دهد و گزارش‌های دیگر مبنی بر اینکه اروپا برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ گرم‌ترین تابستان را پشت سر گذاشت، تایید می‌کنند.
گزارش موسسه بهداشت جهانی بارسلونا زنگ خطر را به صدا درآورده و هشدار داده اروپا که در حال حاضر با بیشترین گرمایش جهانی مواجه است، تا پایان این دهه، هر تابستان ۶۸ هزار مرگ زودرس ناشی از گرما را شاهد خواهد بود، مگر اینکه اقدامی سریع انجام شود.
در براوردی نگران‌کننده‌تر پیش‌بینی شده است که در این قاره تا سال ۲۰۴۰، سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار مرگ بر اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید رخ دهد.
گرمای شدید به طور کلی برای سلامت انسان خطرناک است اما در جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، افراد مسن و کسانی که کارهای فیزیکی خارج از خانه انجام می‌دهند، خطر گرمازدگی بالاتر است.
مطالعه موسسه بهداشت جهانی بارسلونا که با همکاری موسسه ملی بهداشت فرانسه (Inserm) انجام شد، داده‌های دما و مرگ‌ومیر از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ را بررسی کرد که ۸۲۳ منطقه در ۳۵ کشور اروپایی با جمعیتی بالغ بر ۵۴۳ میلیون نفر را پوشش می‌داد. این تجزیه و تحلیل به محققان کمک کرد مدل‌های اپیدمیولوژیک را به کار بگیرند و نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از دما برای هر منطقه و هر هفته از فصل تابستان را تخمین بزنند.
در این بررسی مشخص شد که تابستان ۲۰۲۲ بسیار مرگبارتر از سال‌های پیشین بود و ۶۱ هزار و ۶۷۲ مرگ ناشی از گرما بین ۳۰ مه تا چهارم سپتامبر ثبت شد. در آن دوره،‌ دما به طرز شگفت‌انگیزی بالاترازحد متوسط در کل دوره تابستان گزارش شد. مرگبارترین روزها در این میان از ۱۱ ژوییه تا ۱۴ اوت بود که ۳۸ هزار و ۸۸۱ مرگ ناشی از گرما در آن رخ داد. یک موج گرمای دیگر نیز بین ۱۸ تا ۲۴ ژوییه فرا رسید و باعث مرگ ۱۱ هزار و ۶۳۷ نفر شد.
در میان کشورهایی که از گرمای تابستان ۲۰۲۲ به‌شدت آسیب دیدند، ایتالیا با ۱۸ هزار و ۱۰ مورد مرگ بیشترین تلفات ناشی از گرما را ثبت کرد. اسپانیا و آلمان هم به ترتیب با ۱۱ هزار و ۳۲۴ و هشت هزار و ۱۷۳ مورد مرگ‌ومیر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
بریتانیا نیز با واقعیت تلخی روبرو شد و محققان رقم سه هزار و ۴۶۹ مرگ ناشی از موج گرما در سال ۲۰۲۲ را تخمین زدند.
داده‌ها همچنین نشان داد که ایتالیا با ۲۹۵ مرگ به ازای هر یک میلیون ساکن، بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از گرما را دارد و پس از آن کشورهای یونان با رقم ۲۸۰ مرگ، اسپانیا ۲۳۷ و پرتغال ۲۲۱ قرار گرفته‌اند.
به طور کلی میانگینی که در اروپا تخمین زده شد، ۱۱۴ مرگ در هر یک میلیون نفر بود.
2
زنان بیشتر در معرض خطرند
این مطالعه آسیب‌پذیری گروه‌های جمعیتی خاص را هم روشن کرد و افزایش شدید نرخ مرگ‌ومیر در میان گروه‌های سنی بالاتر به‌ویژه زنان مسن را نشان داد.
در میان اروپایی‌های زیر ۶۵ سال، چهار هزار و ۸۲۲ مورد مرگ ناشی از گرما وجود داشت؛ در حالی که این ارقام به ترتیب به ۹ هزار و ۲۲۶ و ۳۶ هزار و ۸۴۸ مرگ بین افراد ۶۵ تا ۷۹ سال و بالای ۷۹ سال افزایش یافت.
یکی دیگر از بخش‌های نگران‌کننده این بود که مرگ‌ومیر ناشی از گرما در میان زنان به میزان خیره‌کننده ۶۳ درصد در سراسر قاره اروپا از مردان بیشتر بود. در کشورهایی مانند ایتالیا و یونان، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از گرما در میان زنان دو برابر مردان بود.
این داده‌ها نشان می‌دهد که در تابستان گذشته تقریبا ۳۵ هزار و ۴۰۶ مرگ زودرس بر اثر گرما در میان زنان رخ داده که معادل ۱۴۵ مرگ در هر یک میلیون نفر است؛ در حالی که تخمین زده می‌شود ۲۱ هزار و ۶۶۷ مرگ در میان مردان ثبت شده باشد که بالغ بر ۹۳ مرگ در هر یک میلیون مورد است. این آسیب‌پذیری به‌ویژه در میان افراد بالای ۸۰ سال مشهود بود؛ جایی که میزان مرگ‌ومیر زنان ۲۷ درصد بیشتر از مردان گزارش شد.
قاره اروپا خود را در خط مقدم گرمایش جهانی می‌بیند و دمای آن تا یک درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین جهانی است. محققان معتقدند که اگر اقدام‌های پیشگیرانه به‌سرعت اجرایی نشوند، آینده بدی برای ساکنان این قاره رقم خواهد خورد.منبع :ایتنا