کپسول فضایی اوریون رکورد دورترین فضاپیما با قابلیت حمل سرنشین را زد
کپسول فضایی اوریون رکورد دورترین فضاپیما با قابلیت حمل سرنشین را زد

سازمان فضایی ناسا گفته است که کپسول اوریون ناسا، بیش از هر فضاپیمای دیگری که برای انسان طراحی شده‌، از زمین دور شده است.
این فضاپیما در حالی که در فاصله ۲۶۸ هزار و ۵۶۳ مایلی (۴۳۲ هزار کیلومتری) از سیاره اصلی‌اش، به حداکثر فاصله از زمین رسید و رکورد پابرجا از بیش از ۵۰ سال پیش، از زمان آپولو ۱۳ را شک..

ست نیوز
کپسول فضایی اوریون رکورد دورترین فضاپیما با قابلیت حمل سرنشین را زد
سازمان فضایی ناسا گفته است که کپسول اوریون ناسا، بیش از هر فضاپیمای دیگری که برای انسان طراحی شده‌، از زمین دور شده است.
این فضاپیما در حالی که در فاصله ۲۶۸ هزار و ۵۶۳ مایلی (۴۳۲ هزار کیلومتری) از سیاره اصلی‌اش، به حداکثر فاصله از زمین رسید و رکورد پابرجا از بیش از ۵۰ سال پیش، از زمان آپولو ۱۳ را شکست.
کپسول اوریون در حال حاضر بدون سرنشین در قالب بخشی از آزمایش پیرامون ماه در حرکت است، اما ناسا امیدوار است انسان‌ها در نهایت از این کپسول برای بازگشت به سطح ماه استفاده کنند و از آن برای ادامه سفر دورتر و اگر بشود به مریخ استفاده کنند.
این کپسول اکنون در میانه این آزمایش قرار دارد و اواخر روز دوشنبه در روز سیزدهم از یک ماموریت ۲۵.۵ روزه، به رکوردش دست یافت.
ناسا گفت که این فضاپیما در حالی که در مداری دور از ماه به مسیر خود ادامه می‌دهد، صحیح و سالم است.
بیل نلسون، مدیر ناسا، در اظهاراتی گفت: «آرتمیس ۱ به خاطر ماهیت شگفت‌انگیز همه‌کاره، موفقیت‌های خارق‌العاده‌ای داشت و مجموعه‌ای از رویدادهای تاریخ‌ساز را به انجام رساند.» «این باورنکردنی است که چقدر این ماموریت بدون مشکل انجام شده‌، اما این یک آزمایش است.»
«این کاری است که ما انجام می‌دهیم – آن را آزمایش می‌کنیم و بر آن تاکید می‌کنیم.»
این بخش از ماموریت به مهندسان امکان می‌دهد تا بخش‌های مهمی از عملکرد کپسول، ازجمله محیط حرارتی و سامانه‌های پیشرانش آن را بررسی کنند. تنظیم‌کننده‌های پرواز ۳۷.۵ درصد از اهداف ماموریت را به انجام رسانده‌اند یا در حال کار بر روی آن‌ هستند.
ادامه کار اغلب زمانی رخ می‌دهد که کپسول به مدار زمین بازمی‌گردد، به اقیانوس سقوط می‌کند و از آب بیرون کشیده می‌شود. این سفر باید با موفقیت به پایان برسد تا به مهندسان اطمینان خاطر بدهد که این کپسول می‌تواند برای حمل‌ونقل ایمن انسان استفاده شود.
اوریون همچنین به عنوان بخشی از سفر رکورد‌شکن خود به دور ماه، تصاویری هم از ماه و هم از زمین را نیز ارسال کرد.
اگرچه اوریون با بیشترین میزان دور شدن از زمین نسبت به هر چیز دیگری که برای انسان طراحی شده است، این رکورد را با اختلاف حدود ۲۰ هزار مایلی (۳۲ هزار کیلومتری) به دست می‌آورد، اما سرنشینان انسانی در واقع هنوز از آن استفاده نکرده‌اند. فضانوردان آپولو ۱۳ و فضاپیمای آن‌ها، در پی آن که به دلیل اشکال در فضاپیما مجبور به یک سفر طولانی غیرمنتظره شدند، همچنان دورترین انسان‌هایی به شمار می‌روند که واقعا به فضا سفر کرده‌اند.
اوریون همچنین تا تصاحب عنوان نخست دورترین فضاپیما از زمین، فاصله زیادی دارد. این رکورد متعلق به وویجر ۱ است که ۴۵ سال پیش، راهی اعماق فضا شد و اکنون تقریبا ۱۵ میلیارد مایل (۲۴ میلیارد کیلومتر) از زمین فاصله دارد.
منبع: ایندیپندنتمنبع :ایتنا