چت‌ جی‌پی‌تی به کمک نابینایان می‌آید
چت‌ جی‌پی‌تی به کمک نابینایان می‌آید

این روزها همه ‌جا صحبت از هوش مصنوعی است. در این میان برنامه چت‌ جی‌پی‌تی بیش از دیگر برنامه‌های هوش مصنوعی نظرها را به خود جلب کرده است.
به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، در حالیکه انتقادها به هوش مصنوعی با تاکید بر احتمال از بین رفتن میلیون‌ها شغل مطرح است، این فناوری می‌تواند در بخش‌هایی راهگش..

ست نیوز
چت‌ جی‌پی‌تی به کمک نابینایان می‌آید
این روزها همه ‌جا صحبت از هوش مصنوعی است. در این میان برنامه چت‌ جی‌پی‌تی بیش از دیگر برنامه‌های هوش مصنوعی نظرها را به خود جلب کرده است.
به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، در حالیکه انتقادها به هوش مصنوعی با تاکید بر احتمال از بین رفتن میلیون‌ها شغل مطرح است، این فناوری می‌تواند در بخش‌هایی راهگشا باشد. از جمله کمک به افراد نابینا برای شناسایی فضاها و تسهیل زندگی روزمره.
پیش از این یک شرکت دانمارکی با اپلیکیشنی به نام «چشم من باش» و ایجاد ارتباط میان افراد نابینا و کم‌بینا و داوطلبان توانسته بود به افراد نابینا برای شناسایی مسیرها و یا محصولات و کالاها کمک کند. حالا هوش مصنوعی می‌تواند این امکان را در ابعاد پیچیده‌تر و مهمتری ارتقا دهد.
در حال حاضر «چشم من باش» به لطف فرآیند تبدیل تصویر به متن ChatGPT بیش از گذشته بر قابلیت خوانش تصویر با بهره‌گیری از هوش مصنوعی تاکید دارد.
پیشنهاد مهم اوپن‌آی به «چشم‌ من باش»
استارتاپ اوپن‌ای‌آی اوایل ماه فوریه با شرکت دانمارکی خالق ایده «چشم من باش» تماس گرفت تا به راه اندازی امکان جدید تبدیل تصویر به متن در استارتاپ کمک کند. این همکاری دوجانبه هم اکنون در مرحله آزمایش است.
به گزارش ایتنا، پروژه «چشم من باش» سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و اکنون تقریبا نیم میلیون کاربر نابینا و کم‌بینا دارد. ۶.۴ میلیون داوطلب بینا نیز در این پروژه همکاری دارند. این برنامه می‌تواند به افراد نابینا و کم‌بینا در حدود ۱۸۰ زبان مختلف یاری برساند.
داوطلبانی از سراسر جهان در خدمت نابینایان و کم‌بینایان
هانس یورگن ویبرگ، بنیانگذار این برنامه نرم‌افزاری خود دچار اختلال در بینایی است.
ایده پروژه «چشم من باش» از سال ۲۰۱۲ در ذهن او کلید خورد. این برنامه ۲۴ ساعته در خدمت افراد است و تاکنون داوطلبانی از ۱۵۰ کشور مختلف برای همکاری با این پروژه ثبت نام کرده‌اند.
چت‌ جی‌پی‌تی به کمک نابینایان می‌آید
هانس یورگن ویبرگ، بنیانگذار «چشم من باش»
بنیانگذار پروژه «چشم من باش» از قابلیت تبدیل تصویر به متن چت‌ جی‌پی‌تی ChatGPT هیجان زده است. به گفته خودش بعد از تماس آنها خواب از چشم او رخت بربسته است. او به فردایی می‌اندیشد که افراد نابینا و کم‌بینا بتوانند از این قابلیت برای شناسایی مسیرها، راه رفتن و قدم زدن در خیابان‌ها و انجام امور روزمره بهره‌مند شوند.
او می‌گوید: «قابلیت این برنامه فراتر از سطح انتظارم بود. پیشتر هم البته نمونه آن را دیده بودیم. مانند توصیف جزییات صندلی، مبل و تلویزیون. اما این نرم‌افزار اکنون، آنچه را که می‌بیند با جزئیات بیشتری توصیف می‌کند.»
امید یسپر هولتن به آینده‌ای بهتر با هوش مصنوعی
یسپر هولتن سه ماه زودتر از موعد به دنیا آمد. همین مساله باعث آسیب‌دیدگی شبکیه چشم او شد که در نهایت به اختلال بینایی در او منجر شد. او اکنون کاملا نابینا است.
آقای هولتن می‌گوید: «من به طور منظم از این برنامه استفاده می‌کنم، شاید یکی دوبار در هفته. معمولا برای برخی کارهای روزمره از آن بهره‌ می‌برم. برای نمونه وقتی مشغول پختن غذا هستم و می‌خواهم نگاهی به قوطی‌ها بیندازم و از محتوای آن سر در نمی‌آورم.»
چت‌ جی‌پی‌تی به کمک نابینایان می‌آید
یسپر هولتن از کاربران «چشم‌ من باش»
آقای هولتن امیدوار است که تغییرات ناشی از کمک هوش مصنوعی به این برنامه بتواند به او برای انجام امور روزمره استقلال عمل بیشتری بدهد.
او می‌گوید: «می‌خواهم به سطحی از اعتماد به نفس برسم که لزوما در فضاهای ناآشنا فاقد آن هستم. اگر فناوری هوش مصنوعی بتواند به من کمک کند تا آن سطح اعتماد را به دست آورده یا بازیابی کنم، آنوقت آن چیزی می‌شود که دلم می‌خواهد.»
او همچنین امیدوار است که هوش مصنوعی بتواند به او کمک کند تا مکان‌های جدید را به طور مستقل کشف کند.
منبع :ایتنا