ورود موفقیت‌آمیز لیر دیجیتال ترکیه
ورود موفقیت‌آمیز لیر دیجیتال ترکیه

براساس بیانیه‌ای که دولت ترکیه منتشر کرده «اولین تراکنش‌های پرداخت» با استفاده از لیر دیجیتال با موفقیت صورت گرفته است. در ادامه بیانیه گفته شده که آزمایش‌های مدار بسته محدود با سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در سه ماهه اول سال۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند و پس از آن در ادامه سال این برنامه به بانک‌ها و شرکت‌ها..

ست نیوز
ورود موفقیت‌آمیز لیر دیجیتال ترکیه
براساس بیانیه‌ای که دولت ترکیه منتشر کرده «اولین تراکنش‌های پرداخت» با استفاده از لیر دیجیتال با موفقیت صورت گرفته است. در ادامه بیانیه گفته شده که آزمایش‌های مدار بسته محدود با سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در سه ماهه اول سال۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند و پس از آن در ادامه سال این برنامه به بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی منتخب گسترش می‌یابد.
به گزارش ایتنا از همشهری آنلاین، به‌نظر می‌رسد استفاده از واحد پول دیجیتال یا CBDC در حال رواج پیدا کردن در کشورهای منطقه است. بانک‌مرکزی ایران هم مدت‌هاست طرح ریال دیجیتال یا رمزریال را پیگیری می‌کند. قرار بود در اردیبهشت امسال مرحله آزمایشی ریال دیجیتال صورت بگیرد، اما از نتایج آن اطلاعی در دست نیست. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده به آزمایش استفاده از فناوری‌های توزیع‌شده در سیستم‌های پرداخت و «ادغام» آنها با سیستم‌های پرداخت فوری ادامه خواهد داد.
همچنین مطالعه جنبه‌های حقوقی لیر دیجیتال مانند «اقتصاد» و «چارچوب قانونی» در مورد دیجیتال‌شدن، همراه با الزامات تکنولوژیکی آن را در اولویت قرار می‌دهد. چندین کشور دیگر ازجمله انگلیس و قزاقستان هم اخیراً آزمایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود را آغاز کرده‌اند.
ارز دیجیتال بانک مرکزی یا به اختصار CBDC شکل دیجیتال پول و ارز رایج کشورها است؛ به‌همین‌دلیل، به‌عنوان پولی درنظر گرفته می‌شود که با قوانین دولتی اداره می‌شود. به همین‌خاطر نباید آن را با رمزارزها اشتباه گرفت.منبع :ایتنا