هوش مصنوعی؛ اروپایی‌ها در برابر آمریکا و چین متحد می‌شوند
هوش مصنوعی؛ اروپایی‌ها در برابر آمریکا و چین متحد می‌شوند

آلمان، فرانسه و ایتالیا می‌خواهند در زمینه هوش مصنوعی (AI) بیشتر با یکدیگر همکاری کنند تا اروپا بتواند در موقعیتی بهتر به رقابت با ایالات متحده و چین برود.
وزیران امور اقتصاد سه قدرت بزرگ اقتصادی اتحادیه اروپا، روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان، برونو لو مِر وزیر اقتصاد فرانسه و آدولفو اورسو وزیر اقتصاد ..

ست نیوز
هوش مصنوعی؛ اروپایی‌ها در برابر آمریکا و چین متحد می‌شوند
آلمان، فرانسه و ایتالیا می‌خواهند در زمینه هوش مصنوعی (AI) بیشتر با یکدیگر همکاری کنند تا اروپا بتواند در موقعیتی بهتر به رقابت با ایالات متحده و چین برود.
وزیران امور اقتصاد سه قدرت بزرگ اقتصادی اتحادیه اروپا، روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان، برونو لو مِر وزیر اقتصاد فرانسه و آدولفو اورسو وزیر اقتصاد ایتالیا، نسبت به مقررات بیش از حد برای هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا هشدار دادند. هابک، سیاستمدار حزب سبز آلمان، گفت که با توجه به رقابت بین‌المللی، ما باید "از نظر استراتژیک هماهنگ می‌شدیم".
درخواست برای تصمیم‌گیری سریع‌تر
آلمان، فرانسه و ایتالیا عضو گروه "جی‌۷" متشکل از قوی‌ترین کشورهای صنعتی جهان هستند. ایتالیا از ابتدای سال ۲۰۲۴ به مدت یک سال ریاست این گروه را بر عهده خواهد گرفت. این سه وزیر امور اقتصاد در ماه ژوئن سال جاری در برلین برای بحث در مورد تهیه مواد خام حیاتی ملاقات کرده بودند. نشست بعدی قرار است اوایل سال آینده در پاریس برگزار شود. در وهله نخست در مورد فن‌آوری‌های سبز رایزنی خواهد شد.
وزیران امور اقتصاد سه کشور تاکید کردند که اروپا می‌تواند در سطح بین‌المللی در زمینه هوش مصنوعی همگام عمل کند. هابک گفت: «ما نباید خود را پنهان کنیم. ما شرکت‌هایی داریم که در بسیاری از زمینه‌ها بهتر از غول‌های فناوری ایالات متحده هستند.»
روبرت هابک در عین حال خواستار تصمیم‌گیری سریع‌تر در سطح اروپا شد. معاون صدراعظم آلمان از حزب سبزها گفت: «اگر انتظار کشیدن ما سه سال و نیم طول بکشد، دیگر فرصتی نداریم. در غیر این صورت، در نهایت بازاری را تنظیم خواهیم کرد که دیگر وجود ندارد.»
طرح: سرمایه گذاری، پیش از تنظیم
برونو لو مِر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز نسبت به مقررات و بوروکراسی بیش از حد هشدار داد و گفت: «پیش از آن‌که به مقررات فکر کنیم، باید در فکر نوآوری و تامین مالی باشیم. این نوآوری است که زمینه مقررات را فراهم می‌کند.» او افزود، جایگاه اروپا در قرن بیست‌و‌یکم در خطر است.
لومر خاطرنشان کرد که در حال حاضر در ایالات متحده ده برابر بیشتر از اروپا بر روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌شود. در این رابطه هابک به ریسک‌گریزی در اروپا اشاره کرد و گفت که سرمایه کافی و شرکت‌های کارآمد کافی وجود دارند، اما اغلب آنها هنوز به یک اجماع و همکاری نرسیده‌اند. هر سه وزیر استفاده از بانک‌های توسعه دولتی را حمایت و تشویق کردند.
رئیس‌جمهور آمریکا مقررات هوش مصنوعی را تشدید می‌کند
در حالی که سرمایه‌گذاری در بازار هوش مصنوعی در رم مورد بحث است، رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، مقررات آن را تشدید کرده است. آنجا که صحبت از محافظت در برابر خطرات هوش مصنوعی است، ایالات متحده دیگر نمی‌خواهد به خود تنظیمی داوطلبانه شرکت‌ها اتکا کند.
دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، فرمان بایدن، از جمله، ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی را ملزم کرده است تا در آینده در صورتی که این برنامه‌ها خطراتی برای امنیت ملی، سلامت و ایمنی عمومی ایجاد کند، آزمایش‌های خاصی را انجام دهند.
بروس رید، معاون رئیس ستاد کارکنان دفتر ریاست‌جمهوری در این رابطه گفت: «این گام بعدی در یک استراتژی تهاجمی است تا در همه جبهه‌ها هر کاری که لازم است انجام دهیم تا از فواید هوش مصنوعی بهره‌مند شویم و خطرات را کاهش دهیم.»
طبق این مقررات، پیش از ورود یک نرم‌افزار هوش مصنوعی جدید به بازار، باید نتایج آزمایشات طراحی شده توسط مقامات، به دولت ارائه شود.
علاوه بر این، وزارت بازرگانی باید دستورالعمل‌هایی را برای برچسب‌گذاری محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی تدوین کند. تاکنون، شرکت‌های ارائه‌دهنده "چت‌جی‌پی‌تی" مانند OpenAI، زیرمجموعه آلفابت گوگل و "متا"، کنسرن مادر فیس‌بوک به‌طور داوطلبانه متعهد شده‌اند که محتوای هوش مصنوعی را برچسب‌گذاری کنند.
اجلاس سران در بریتانیا با موضوع هوش مصنوعی
پارلمان اتحادیه اروپا در تابستان سال جاری، "قانون هوش مصنوعی" را تصویب کرد که اولین قانون جهانی برای مقررات این فناوری جدید است. این قانون در حال حاضر در حال هماهنگی با کمیسیون اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و باید تا پایان سال جاری نهایی شود.
در طول هفته جاری قرار است، نمایندگان ارشد حوزه سیاست، تجارت و تحقیقات در بریتانیا در نشست سران هوش مصنوعی با یکدیگر ملاقات کنند. در این نشست نیز موضوع اصلی حول مسائل نظارتی خواهد بود.منبع :ایتنا