همکاری ژاپن و هلند علیه آمریکا در صنعت تراشه‌سازی
همکاری ژاپن و هلند علیه آمریکا در صنعت تراشه‌سازی

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: ژاپن و هلند احتمالا در هفته‌های آینده، اعلام خواهند کرد تدابیر مشابهی که آمریکا در اکتبر برای محدود کردن فروش تجهیزات تولید تراشه پیشرفته به چین تصویب کرده بود را اجرا می‌کنند. دولت بایدن، هدف از اجرای این تدابیر را جلوگیری از دسترسی ارتش چین به نیمه رساناهای پیشرف..

ست نیوز
همکاری ژاپن و هلند علیه آمریکا در صنعت تراشه‌سازی
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: ژاپن و هلند احتمالا در هفته‌های آینده، اعلام خواهند کرد تدابیر مشابهی که آمریکا در اکتبر برای محدود کردن فروش تجهیزات تولید تراشه پیشرفته به چین تصویب کرده بود را اجرا می‌کنند. دولت بایدن، هدف از اجرای این تدابیر را جلوگیری از دسترسی ارتش چین به نیمه رساناهای پیشرفته، اعلام کرده است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، اتحاد این سه کشور، تقریبا مانع خرید تجهیزات ضروری برای تولید تراشه‌های پیشرفته توسط چین می‌شود. مقررات آمریکا، فروش تجهیزات تولید تراشه را برای شرکتهای آمریکایی AMI و لم ریسرچ کورپ ممنوع کرده و شرکت KLA Corp ژاپن و شرکت ASML Holding NV هلند، دو تامین کننده مهم دیگری هستند که آمریکا به همکاری آنها برای موثر شدن تحریمها نیاز دارد و همراهی دولت‌های ژاپن و هلند با این محدودیت‌های صادراتی، نقطه عطف مهمی محسوب می‌شود.
وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد چین روز دوشنبه علیه کنترل‌های صادراتی آمریکا به سازمان جهانی تجارت شکایت کرد. پکن اعلام کرد که این محدودیت‌ها، ثبات زنجیره تامین جهانی را تهدید می کند و استناد آمریکا به مسئله امنیت ملی، مشکوک است.
اما مخالفت جهانی با بلندپروازی‌های تراشه سازی چین، رو به افزایش است. بلومبرگ نیوز هفته گذشته گزارش کرده بود مقامات هلندی سرگرم برنامه ریزی برای اعمال کنترل‌های صادرات جدید به چین هستند. به گفته منابع آگاه، دولت ژاپن در هفته های اخیر با محدودیت‌های مشابه موافقت کرده است زیرا هر دو کشور می‌خواهند هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. ژاپن باید به مخالفت شرکت‌های داخلی غلبه کند که ترجیح می‌دهند فروش به چین را از دست ندهند. علاوه بر توکیو الکترون، شرکت‌های نیکون و کنون، بازیگران کوچکی در این بازار هستند.
یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر بازرگانی ژاپن روز سه شنبه اظهار کرد: ژاپن سرگرم مذاکره با آمریکا و کشورهای دیگر در خصوص این موضوع است و حاضر نشد درباره این مذاکرات، توضیح بیشتری ارائه کند.
این سه کشور، بزرگترین منابع تجهیزات و تخصص مورد نیاز در جهان برای تولید نیمه رساناهای پیشرفته هستند.
به گفته منابع آگاه، دولت‌های ژاپن و هلند، سرگرم برنامه ریزی برای ممنوعیت فروش دستگاه‌های تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری یا تراشه‌های پیشرفته‌تر به چین هستند. این تدابیر همسو با مقرراتی است که واشنگتن در اکتبر اعلام کرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، فناوری ۱۴ نانومتری حداقل سه نسل عقب‌تر از جدیدترین فناوری موجود در بازار است اما دومین فناوری عالی است که شرکت تراشه سازی SMIC چین در اختیار دارد.منبع :ایتنا