هر زمان دری به تخته‌ای می‌خورد اینترنت را قطع می‌کنند
هر زمان دری به تخته‌ای می‌خورد اینترنت را قطع می‌کنند

مهسا امینی ۲۲ شهریور ماه فوت کرد و بعد از فوت او اعتراضات در کشور آغاز شد. اعتراضات باعث محدودیت اینترنت و همین محدودیت‌ها موجب صدماتی به کسب‌و‌کارهای اینترنتی شد. اگر چه ضربه به کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از سایر کسب‌وکارها بود، اما این آسیب تنها به کسب‌وکارهای اینترنتی ختم نشد و سایر کسب‌وکارها را ن..

ست نیوز
هر زمان دری به تخته‌ای می‌خورد اینترنت را قطع می‌کنند
مهسا امینی ۲۲ شهریور ماه فوت کرد و بعد از فوت او اعتراضات در کشور آغاز شد. اعتراضات باعث محدودیت اینترنت و همین محدودیت‌ها موجب صدماتی به کسب‌و‌کارهای اینترنتی شد. اگر چه ضربه به کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از سایر کسب‌وکارها بود، اما این آسیب تنها به کسب‌وکارهای اینترنتی ختم نشد و سایر کسب‌وکارها را نیز تحت تاثیر قرار داد. آسیبی که محدودیت اینترنت به کسب‌وکارها و اقتصاد کشور وارد کرده است، محور گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با ۵ نماینده مجلس است.
پلتفرم‌های داخلی ظرفیت مناسبی دارند؟
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه محدود کردن اینترنت میلیاردها تومان خسارت بر مردم وارد کرده است، گفت: زمانی‌که چالشی در این سطح رخ می‌دهد قطع اینترنت در یک محدوده‌ای طبیعی است. اما اینکه اینترنت کل کشور را محدود کنند باعث وارد آمدن میلیاردها خسارت بر مردم می‌شود. او ادامه داد: هر زمان دری به تخته‌ای می‌خورد اینترنت را قطع می‌کنند و این‌گونه نمی‌توان کشور را اداره کرد. چون حقوق مردم ضایع و فضای نا‌امنی در کشور القا می‌شود همچنین به اقتصاد کشور نیز آسیب وارد می‌شود. اقتصاد امروز مبتنی بر ارتباطات دیجیتال، الکترونیک و اینترنت است. بسیاری از کارهای مردم در بستر اینترنت انجام می‌شود و این نحوه تصمیم‌گیری و نحوه محدود‌سازی اینترنت کار اشتباهی است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه اپلیکیشن‌های داخلی ظرفیت مناسبی ندارند، تاکید کرد: لازمه استفاده از نرم‌افزارهای داخلی کارآمدی این اپلیکیشن‌ها است اگر مردم ببینند که اپ‌های داخلی کیفیت و امنیت بالاتری دارد و برای حریم خصوصی فرد ارزش قائل است، ناخودآگاه به سمت‌شان می‌روند و نیاز به تبلیغ نیست. او ادامه داد: اما متاسفانه اپ‌های داخلی ارتباطات جهانی ما را کاهش می‌دهند. ما نمی‌توانیم مردم را در بستر جزیره‌ای و به صورت آکواریومی پرورش دهیم. کشورهای بسیاری چنین تجربه‌ای در خصوص استفاده از اپ‌های داخلی را داشتند، اما حاصلی نداشته است. جهان، جهان ارتباطات است و نمی‌توانیم مردم را از عرصه ارتباطات بین‌المللی محروم کنیم. همچنین این امر به رابطه مردم با حاکمیت و حقوق مردم آسیب می‌زند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: زمانی‌که صحبت از دهکده جهانی می‌شود و جهان را در حد یک دهکده به هم فشرده و مرتبط می‌بینیم، نمی‌توانیم بگوییم سیاست ما بر این است که ارتباطات را در درون مرزهای‌مان محدود کنیم. چون امکان‌پذیر نیست و این جز آسیب به اقتصاد و خراب کردن رابطه مردم با حاکمیت و همچنین رواج فیلترشکن و شیوه‌های غیرمجاز ارتباطات هیچ حاصلی ندارد. اگر تاکنون محدود‌سازی تلگرام و ماهواره حاصل داشته این راه را ادامه دهند، اما اگر این‌چنین نیست پس ادامه سیاست‌های نادرست، اشتباه است.
فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاثیر محدودیت اینترنت در اقتصاد کشور، گفت: «اغتشاشات» و محدودیت اینترنت در اقتصاد کشور قطعا تاثیر داشته است.
مردم به پلتفرم‌های‌ خارجی عادت کرده‌اند و با وجود تاکید‌هایی که در سال‌های اخیر شده پلتفرم‌های داخلی تقویت نشده است. او ادامه داد: باید از شرایط امنیتی عبور و در شرایط آرام با هم گفت‌وگو کنیم و بخشی از زیان مردم جبران شود. ما باید بتوانیم از پلتفرم‌های داخلی و برخی از پلتفرم‌های خارجی در حدی که به امنیت ملی آسیب نزند استفاده کنیم. ابتدا باید پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنیم، اما اقدام خاصی در سال‌های اخیر انجام نشده است. ما امکانات غرب را نداریم و دانش ما در این حوزه جدید است، اما ظرفیت‌های ما کم نیست. کمیسیون اقتصادی قرار است جلساتی را با مسوولان برگزار کند تا از آمار آسیب به اقتصاد کشور مطلع شویم.
internetnc750 1
تخمین مجلس از خسارت قطع اینترنت چقدر است؟
غنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آسیب محدودیت اینترنت بر اقتصاد کشور گفت: «اغتشاشات» اخیر منجر به محدود‌سازی اینترنت شد و این محدودیت‌ها آسیب زیادی به کسب‌وکار مردم وارد کرد. محدودیت اینترنت روش مناسبی نیست و مردم را فلج و اقتصاد دیجیتال را دچار مشکل کرده است. او ادامه داد: دولت باید فکر اساسی کند و تعریف جداگانه‌ای برای استفاده از اینترنت در اقتصاد داشته باشد، اما این امر کار سختی است. پلتفرم‌های داخلی باید ظرفیت مناسب برای استفاده مردم ایجاد کنند. نرم‌افزار سروش پول گرفت تا در زمینه پلتفرم‌های داخلی اقداماتی انجام دهد، اما کاری نکرد.
نظری گفت: هنوز گزارشی از میزان خسارت ناشی از محدودیت اینترنت بر اقتصاد کشور به مجلس و کمیسیون اقتصادی اعلام نشده است. کاظم دلخوش، نایب رئیس کمیسیون آیین‌نامه مجلس با اشاره به آسیب کسب‌وکارها به دلیل محدودیت‌های اینترنتی‌ گفت: حاکمیت به دنبال جبران خسارت مالی برای افرادی است که کسب‌وکار اینترنتی دارند. این نشان می‌دهد که حاکمیت نمی‌خواهد اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ فیلتر باشد. اما اگر این اتفاق بیفتد تبلیغات دشمن بسیار قوی‌تر می‌شود. ما به دنبال این هستیم که دولت به فکر کسانی باشد که کسب‌وکار اینترنتی داشتند. وزیر اقتصاد هم اعلام کرد که به دنبال جبران هستیم. اگر فضای کشور آرام شود فیلترینگ برطرف می‌شود چون پلتفرم‌های داخلی ظرفیت مناسبی ندارند.
روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه آماری از میزان خسارت در پی اعتراضات اخیر ندارم، گفت: وضعیت فعلی شرایط نسبتا بحرانی است و منعی در تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت برای محدودیت‌های اینترنتی نمی‌بینم. اما اگر قرار است فیلتر به صورت دائمی اتفاق بیفتاد نیاز به قانون دارد و مجلس در این خصوص بی‌نظر نبود. مجلس نسبت به قانونی کردن فضای مجازی کار می‌کرد که فضا‌سازی کردند و جلوی آن را گرفتند. ما معتقدیم آن رویه باید ادامه پیدا کند و تبدیل به قانون شود. وقتی به قانون تبدیل شد فصل‌الخطاب است، اما اگر قانون نباشد و یک روز فیلتر کند و یک روز رفع فیلتر‌، خلاف رویه قانونی کشور است و اشکال دارد.
او ادامه داد: پلتفرم‌های داخلی نسبت به ۱۰ سال پیش پیشرفت‌های خوبی داشتند، اما دولت‌ها حمایت جدی از پلتفرم‌های داخلی نکردند. به لحاظ فنی و دانشی در این حوزه عقب‌مانده نیستیم و می‌توانیم این توانمندی داخلی را ایجاد کنیم. اما نیاز به برنامه‌ریزی جدی و بلندمدت دولت دارد. این نماینده مجلس تاکید کرد: نوع مواجهه با پلتفرم‌های خارجی و داخلی باید طبق یک قانونی صورت بگیرد و امروز در این حوزه خلأ قانونی داریم. مساله اول امنیت است و باید ابتدا امنیت کشور را تامین کنیم و سپس در خصوص فیلترینگ تصمیم گرفت. ایزدخواه افزود: بنا داریم جلسه‌ای با وزارت ارتباطات در خصوص خسارت «اغتشاشات» اخیر بر صنایع کشور داشته باشیم. به نظر می‌رسد هفته آینده این جلسه برگزار شود.
منبع: دنیای اقتصادمنبع :ایتنا