مراودات ایران و کویت در دولت سیزدهم؛ از اعزام سفیر به تهران تا سفر امیرعبداللهیان
مراودات ایران و کویت در دولت سیزدهم؛ از اعزام سفیر به تهران تا سفر امیرعبداللهیان

مراودات ایران و کویت در دولت سیزدهم؛ از اعزام سفیر به تهران تا سفر امیرعبداللهیان مناسبات ایران و کویت در دولت سیزدهم شاهد تحولاتی بود از جمله اعزام سفیر کویت به تهران بعد از هفت سال و سفر هفته گذشته امیرعبداللهیان به کویت برای نخستین بار و استقبال گرم مقامات کویتی از وزیر امور خارجه و حمایت نخست‌وز..

مراودات ایران و کویت در دولت سیزدهم؛ از اعزام سفیر به تهران تا سفر امیرعبداللهیان

مناسبات ایران و کویت در دولت سیزدهم شاهد تحولاتی بود از جمله اعزام سفیر کویت به تهران بعد از هفت سال و سفر هفته گذشته امیرعبداللهیان به کویت برای نخستین بار و استقبال گرم مقامات کویتی از وزیر امور خارجه و حمایت نخست‌وزیر کویت از ابتکارهای ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بعدازظهر چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ نخستین سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از تصدی وزارت خارجه به کویت انجام شد؛ سفری چند ساعته به این کشور و در چارچوب سفر دوره‌ای به حاشیه خلیج فارس و در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم و بعد از حضور در قطر و عمان که با استقبال گرم همتای کویتی در فرودگاه روبرو شد و بلافاصله وزیر امور خارجه و هیأت همراه به ملاقات نخست‌وزیر کویت رفتند.

14020402000435 Test PhotoL

دولت کویت که بعد از قطعی روابط ایران و عربستان در دی ماه ۱۳۹۴ اقدام به بازگرداندن سفیر خود از تهران کرد و روابط را به کاردار کاهش داد، در سالی که گذشت مجددا سفیرش را به تهران اعزام کرد. البته سفیر ایران در کویت در این مدت همچنان به فعالیت خود ادامه داد و قرار است بزودی «محمد توتونچی» به جای «محمد ایرانی» برای تصدی سفارت ایران در کویت راهی این کشور شود.

* پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای حوزه شمال و جنوب خلیج فارس/ دعوت از نخست‌وزیر کویت برای سفر به ایران

امیرعبداللهیان در دیدار با نخست‌وزیر کویت ضمن تبریک انتخاب مجدد «احمد نواف الاحمد الصباح» به عنوان نخست وزیر کویت و تشکیل کابینه جدید، برای دولت و ملت کویت آرزوی موفقیت کرد و روابط ایران و کویت را تاریخی خواند و افزود: در دولت دکتر رئیسی توسعه روابط با همسایگان یک اولویت اساسی است و ما تحقق اهداف این اولویت را با جدیت ادامه خواهیم داد، چرا که معتقدیم همسایگان ما خاصه همسایگان حوزه خلیج فارس ظرفیت‌ها و در عین حال مشترکات بسیار زیادی برای همکاری با ما دارند.

وی افزود: ما پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای حوزه شمال و جنوب خلیج فارس را دادیم که در صورت شکل گیری می‌تواند نقش سازنده‌ای در تقویت همگرایی و همکاری بین کشورهای این حوزه ایفا کند و کویت با توجه به سابقه مثبتی که در این زمینه دارد، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در گسترش روابط با کویت در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور ندارد و با اشاره به نقش مثبت سفرها و دیدارهای مقامات عالی دو کشور در گسترش روابط دوجانبه، دعوت مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران از همتایان کویتی از جمله نخست وزیر این کشور برای سفر به ایران را ابلاغ کرد.

* استقبال کویت از ابتکارهای ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی

نخست‌وزیر کویت نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و سفر وزیر خارجه ایران به کویت، افزود: شکی نیست که روابط دو کشور کویت و ایران قدیمی است و همواره توأم با حسن همسایگی بوده و اکنون نیز باید تلاش کنیم که همکاری مشترک را در تمام زمینه‌ها تقویت کنیم. وی در این دیدار حضور و زندگی حدود ۳۰ هزار شهروند ایرانی در کویت را یکی از فرصت‌های روابط دو کشور و دلیل دیگری بر حسن همسایگی و عمق روابط ایران و کویت برشمرد.

14020331000760 Test PhotoL

احمد نواف الاحمد الصباح با استقبال و ابراز خرسندی از ازسرگیری روابط ایران و عربستان، این تحول را دارای آثار مثبت در فضای مناسبات بین کشورهای منطقه برشمرد و گفت: کویت از ابتکارهای ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی استقبال می‌کند. نخست‌وزیر کویت افزود: ما تلاش خواهیم کرد که زمینه‌های تقویت روابط بین کویت و ایران را تسهیل کنیم و گفت‌‌وگوهای شما و وزیر خارجه کویت در این سفر و نیز استمرار این گفت‌وگوها برای دستیابی به اهداف روابط دوجانبه و منطقه‌ای ضرورت دارد و ما از این گفت‌وگوها و مشورت‌ها حمایت و استقبال می‌کنیم.

14020402000442 Test PhotoL

پس از آن امیرعبداللهیان در هتل محل اقامتش با اعضای انجمن دوستی کویت و ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. حاضران در این جمع ابراز امیدواری کردند که سفر وزیر امور خارجه به کویت و نتایج گفت‌وگوها با مقامات عالیه این کشور بتواند زمینه ساز تقویت همکاری‌های مشترک دو کشور دوست و همسایه و تقویت کننده ارتباطات دوستانه دو ملت باشد. امیرعبداللهیان نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از سفر به کویت و گفت‌وگوهای خوب انجام شده با مقامات این کشور، نسبت به پیشرفت روابط دو کشور در چارچوب خواست و اراده رهبران دو کشور و نیز منطبق با فضای مثبت منطقه‌ای ابراز امیدواری کرد.

14020403000702 Test PhotoL

رئیس دستگاه دیپلماسی بعد از آن عازم وزارت خارجه کویت شد و با «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت در خصوص روند مناسبات دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.وزیر امور خارجه ایران توسعه روابط با همسایگان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: خوشبختانه در طول تقریبی دو سال گذشته شاهد تبادل برخی هیأت‌ها بین دو کشور بودیم که نشان دهنده تمایل دو طرف به گسترش روابط است.

14020402000436 Test PhotoL

وی با بیان اینکه آماده توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف هستیم، اظهار داشت: در همین راستا آمادگی داریم که کمیسیون مشترک عالی دو کشور را برگزار کنیم.رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت موضوعات زیست‌ محیطی در منطقه، گفت که جمهوری اسلامی ماه سپتامبر آینده میزبان نشست بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار با همکاری سازمان ملل متحد خواهد بود.

14020331000882 Test PhotoL

شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار روابط کویت و ایران را عمیق و ریشه دار خواند و با بیان اینکه مانعی در توسعه روابط دو کشور نیست، یادآور شد: مشکلات جزئی نیز قابل برطرف شدن است. وی با بیان اینکه همه ما در منطقه از ثبات و بی‌ثباتی به صورت مشترک متأثر خواهیم شد و نتیجه ثبات، شکوفایی منطقه است، افزود: از گسترش روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس استقبال می‌کنیم و آن را به نفع همه می‌دانیم.

دو وزیر خارجه در این دیدار درباره تعیین اولویت‌های همکاری و فعال سازی کمیته‌های تخصصی دو کشور توافق کردند.

وزیر خارجه کویت ضمن تشکر از دعوت امیرعبداللهیان برای سفر به ایران، علاقه‌مندی خود را برای انجام این سفر اعلام کرد. مسائل و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از این دیدار ضمن امضای دفتر یادبود وزارت خارجه کویت در مراسم ضیافت شام همتای کویتی حضور یافت.

امیرعبداللهیان در آخرین مرحله از برنامه سفرش به کویت، در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با مجموعه دیپلمات‌های سفارت ایران، از بخش کنسولی سفارت بازدید کرد و با خدماتی که این بخش به مراجعان ایرانی و غیرایرانی به ویژه خدمات جدید صدور کارت ملی ارئه می‌کند، آشنا شد.

وی در پایان این سفر با بدرقه همتای کویتی راهی مقصد چهارم سفرش به امارات عربی متحده شد.

* نیم نگاهی به مناسبات ایران و کویت در دولت سیزدهم

پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری با واکنش مثبت کویتی‌ها روبرو شد و «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت این پیروزی را تبریک گفت و «شیخ احمد ناصر الصباح» وزیر امور خارجه پیشین کویت هم به نمایندگی از دولت این کشور در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی شرکت کرد. وزیر خارجه کویت ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و پیش از شرکت در مراسم تحلیف با محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه دیدار کرد و در این دیدار بر عزم این کشور برای گسترش همه جانبه روابط با ایران تأکید کرد. ظریف هم ضمن تمجید از روابط محترمانه، دوستانه و نزدیک دو کشور و با مرور تلاش‌های گسترده انجام شده برای ارتقای روابط فیمابین، از تداوم و ارتقای این تلاش‌ها در دولت سیزدهم در چارچوب سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با همسایگان خبر داد.

ظریف اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در سفر به چند کشور منطقه به کویت نیز رفته بود و در دیدار با همتای کویتی خود ضمن مرور روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، خواست ایران برای توسعه روابط در ابعاد مختلف را به آگاهی همتای کویتی خود رساند و با تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه ترتیبات منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه، بر ضرورت اتکای کشورها به ظرفیت‌های خود برای دستیابی به همکاری‌های سازنده و ثبات بخش تأکید کرد. شیخ احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه وقت کویت نیز در این دیدار روابط دو کشور را تاریخی خواند و ظرفیت روابط فیمابین را از سطح موجود بالاتر خواند و آمادگی کویت برای گسترش همکاری‌ها و همچنین تبادل هیأت‌ها را مورد تأکید قرار داد.

سوم شهریور ۱۴۰۰ «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه وقت کویت در پی رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی انتخاب امیرعبداللهیان را تبریک گفت و در این گفت‌وگوی تلفنی سلام‌های گرم امیر کویت خطاب به مقامات عالیه ایران را نیز ابلاغ کرد. امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از تماس همتای کویتی و تأکید بر سیاست حسن همسایگی ایران، اعلام‌کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری‌ها با همسایگان در خلیج فارس نداشته و برای تعمیق روابط دوجانبه با کویت اهمیت ویژه‌ای قائل است.

سه روز بعد هم وزرای خارجه برای نخستین بار دیدار کردند. دیدار در حاشیه نشست بغداد یک در عراق. حسین امیرعبداللهیان شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ در حاشیه این نشست با «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه وقت کویت دیدار و با مرور روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، بر ضرورت فعال سازی روابط و به فعلیت در آوردن توافقات پیشین دو کشور تأکید و آمادگی کامل ایران برای گشایش همکاری‌های فیمابین را اعلام کرد. امیرعبداللهیان با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم در حوزه سیاست همسایگی و اهمیت همکاری بین کشورهای منطقه، از هرگونه اقدام برای فعال کردن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با بهره گیری از روش‌های خلاقانه حمایت کرد. احمد ناصر المحمد الصباح هم با ابلاغ سلام امیر کویت به رئیس جمهور ایران، نقطه نظرات خود در زمینه ضرورت فعال کردن همکاری‌ها به خصوص تنظیم آن در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌ها را تبیین کرد.

14000606000793 Test PhotoL

آبان ۱۴۰۰ و پس از ابتلای امیرعبداللهیان به کرونا وزیر خارجه کویت نیز با ارسال پیامی برای وی آرزوی بهبودی کرد.

* سفر باقری به کویت

چهارم آذر ۱۴۰۰ نیز علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از سفر به امارات به کویت رفت و با «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه وقت کویت دیدار کرد و اعلام شد که در این دیدار، روابط دوجانبه و مستحکم دو کشور دوست و نیز آخرین تحولات در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی شده است. علی باقری هم در توئیتی نوشت: امروز در کویت در دیدار دوستانه با دکتر «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه و وزیر مشاور در امور هیأت وزیران و با حضور «مجدی الظفیری» قائم مقام وزیر خارجه و «ولید علی الخبیزی» معاون کشورهای آسیایی وزارت خارجه، توافق کردیم افق های جدید در روابط دو کشور را با اراده و تلاش مشترک پدیدار سازیم.

14000904000519 Test PhotoL

۲۸ آذر ۱۴۰۰ نیز وزرای خارجه دو کشور برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند و این بار در اسلام‌آباد. وزیر خارجه وقت کویت در دیدار با امیرعبداللهیان در حاشیه هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان در اسلام آباد ضمن گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای از وی برای سفر به کویت دعوت کرد و گفت که کمیته‌های کنسولی و مرزی دو کشور بزودی برگزار می‌شود وی همچنین سلام امیر کویت را به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران ابلاغ کرد. امیرعبداللهیان هم روابط دو کشور را مبتنی بر برادری و همسایگی خواند و سلام آیت‌الله رئیسی به امیر کویت را به وزیر خارجه این کشور ابلاغ کرد.

14000928000716 Test PhotoL

وزیر خارجه ایران فروردین ۱۴۰۱ در گفت‌وگویی با شبکه المیادین عنوان کرد: روابط ایران با بیشتر کشورهای عربی از جمله کویت و امارات، «برادرانه و خوب» است.

در این میان، امضای سندی بین کویت و عربستان برای توسعه میدان گازی الدره (آرش)، واکنش ایران را به همراه داشت. ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه توافق جدید بین عربستان سعودی و کویت درباره میدان گازی آرش را مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی و غیرقانونی خواند و گفت این توافق تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید ایران نیست و عنوان کرد: میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد. بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود. ایران همانطور که بارها اعلام کرده است آمادگی دارد تا در خصوص چگونگی بهره برداری از این میدان مشترک با کشورهای همسایه، کویت و عربستان سعودی وارد مذاکره شده و همزمان در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت در رابطه با تحدید حدود فلات قاره مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه داده و همچنین در خصوص مشخص کردن نقطه ثلاثه (سه گانه) بین سه کشور مذاکرات سه جانبه ای را آغاز کند. جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد (اینجا بخوانید).

۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز وزرای خارجه ایران و کویت تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه کویت در این تماس تلفنی بر عزم این کشور برای توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد. وزیر خارجه کویت همچنین در پاسخ به لزوم تعیین مرز آبی و بهره برداری از میادین مشترک، آمادگی این کشور را برای از سرگیری مذاکرات حقوقی دو کشور اعلام کرد. شیخ احمد الصباح با دعوت از امیرعبداللهیان برای سفر به کویت و گفت‌وگو در خصوص روند گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای، بر موضع حمایتی کویت از مذاکره و گفت‌وگوی منطقه‌ای تأکید کرد.

۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره توافق کویت و عربستان در خصوص میدان نفتی و گازی آرش نیز اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی، مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود. ایران بارها اعلام کرده که تا پیش از تحدید حدود نباید هیچگونه بهره برداری یکجانبه‌ای صورت بگیرد. یادداشتی را به دولت کویت داده و اعلام کردیم که همانند گذشته باید به صورت مشترک صورت بگیرد و حقوق ایران محفوظ است. البته دولت کویت اعلام کرده برای تحدید حدود بین ایران و کویت آمادگی دارد و این را مقدمه خوبی می‌دانیم برای این‌که هیأت‌ها مبادله شوند و در اسرع وقت تحدید حدود را انجام دهیم. ۲۳ اردیبهشت ماه نیز محمد ایرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با بیان اینکه تهران در خصوص نتایج مذاکرات با عربستان سعودی خوشبین است، خبر داد که ایران دعوتی رسمی برای مذاکره با طرف کویتی درباره میدان گازی آرش/الدره ارسال کرده است.

هشتم اردیبهشت نیز وزرای خارجه دو کشور مجددا تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت برگزاری کمیته مشترک کنسولی و نشست مشترک گاردهای ساحلی دو کشور، نسبت به برگزاری کمیسیون عالی مشترک دو کشور در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد. شیخ احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز به روابط همسایگی دوستانه، دیرینه و مردمی بین دو کشور اشاره و بر اهمیت توسعه هر چه بیشتر روابط در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و مردمی تأکید کرد.

هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و در پی تعرضات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، امیرعبداللهیان با «شیخ احمد ناصر الصباح» همتای کویتی تلفنی گفت‌وگو و بر لزوم وحدت جهان اسلام در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی و دفاع از حرمت مسجدالاقصی تأکید و نسبت به خاتمه محاصره انسانی در یمن ابراز امیدواری کرد. وزیر امور خارجه کویت هم با قدرانی از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری آتش بس در یمن، نسبت به استمرار آتش بس دائمی در یمن ابراز امیدواری کرد.

سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره معضل گرد و غبار، با وزیران امور خارجه کشورهای سوریه، عراق و کویت به صورت تلفنی رایزنی و تبادل نظر کرد. در رایزنی‌های تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتایان سوری، عراقی و کویتی، مقرر شد نشست مشترک منطقه‌ای تخصصی در این خصوص برگزار شود. وزیر خارجه کویت قول مساعد داد که موضوع اعزام هیأت فنی ایرانی را پیگیری کند. وزیر امور خارجه به وزرای خارجه کشورهای دارای منشاء ریزگرد و یا مبتلا به بحران زیست محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه نامه نوشت.

۱۲ تیر ماه وزارت خارجه ۱۴۰۱ کویت همچنین در پی وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان و جان باختن و جراحت شماری از شهروندان ایرانی، به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

۱۴ تیر ماه نیز روسای سازمان‌های محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و کویت توافقنامه‌ای برای همکاری جهت مقابله با شرایط بد اقلیمی به ویژه طوفان‌های شن و ریزگردها منعقد کردند. «عبدالله احمد صباح» و «علی سلاجقه» روسای سازمان‌های حفاظت از محیط زیست کویت و ایران توافقنامه‌ای را برای همکاری و کشف منشاء طوفان‌های شن و ریزگردها امضا کردند.

بعد از آن بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که کویت سفیر خودش را معرفی کرده و ایران هم موافقت کرده و ظرف روزهای آینده سفیر جدید کویت وارد تهران می‌شود. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم سوم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تعیین سفیر کویت و امارات در تهران بیان کرد: روابط با کویت عموما روابط مثبت است و سفیر این کشور تعیین و معرفی شده و موافقت صورت گرفته و در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت خواهیم بود. در خصوص امارات فضای مناسبات مثبت است و در مجموع شاهد یک فضای رو به جلو و مثبتی در مناسبات ایران با کشورهای دوست و برادر در منطقه هستیم.

14011124000531638118935195662513 57515 PhotoL

محمد ایرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت نیز سوم مرداد گفت که تعیین بدر عبدالله المنیخ به عنوان سفیر کویت در ایران، یک امر طبیعی درباره استحکام روابط دو جانبه بین ایران و کویت به ویژه در زمینه سیاسی است. وی با بیان اینکه حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای بزودی عازم کویت خواهد شد، تصریح کرد، روابط بین وزاری خارجه دو کشور، مستمر و خوب است و ملت‌های ایران و کویت هم روابط تاریخی با هم دارند. حضور سفیر کویت در ایران، فرصت مغتنمی برای توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها به صورت سریع‌تر است؛ به نحوی که در راستای منفعت دو کشور باشد.

* رهبری سیاسی کویت همواره به دنبال تقویت رابطه با ایران بوده است

حسین امیرعبداللهیان و شیخ احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه پیشین کویت چهارم مرداد ماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگویی تلفنی درباره روند تحکیم مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله نشست جده و مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن استقبال از فعال شدن کمیته‌های تخصصی، این موارد را نشانه‌های خوبی از روند مثبت همکاری‌های دوجانبه خواند و ابراز امیدواری کرد با افزایش سفرها و دیدارهای متقابل، زمینه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه فراهم شود. وزیر امور خارجه ایران ضمن دعوت از همتای کویتی خود برای سفر به تهران خاطرنشان کرد: کویت همگام با دیگر کشورهای همسایه، دیدگاه مثبتی را در مورد تقویت مناسبات منطقه‌ای دنبال می‌کند و ایران نیز دست دوستان و همسایگان خود را به گرمی می‌فشارد. شیخ احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تقدیر از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با کشورهای منطقه، بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط دو جانبه بین کویت و ایران تاکید و خاطرنشان کرد: رهبری سیاسی کویت همواره به دنبال تقویت رابطه با ایران بوده است و تعیین سفیر جدید کویت در ایران در همین راستا است.

امیرعبداللهیان چهارم مرداد ماه ۱۴۰۱ با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با همتایان کویتی، عمانی، اماراتی و قطری، در توئیتی در این زمینه نوشت: رایزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی راهکارهای توسعه روابط از الزامات سیاست همسایگی است. ما به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد. بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری‌ منطقه‌ای شوند. امیرعبداللهیان همچنین در خصوص ضرورت اقدام دوجانبه و جمعی برای مهار پدیده گرد و غبار و بیابان زایی با وزرای خارجه عراق، سوریه، کویت و ترکیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. پنجم مرداد ماه نیز امیرعبداللهیان به وزرای خارجه کشورهای دارای منشاء ریزگرد و یا مبتلا به بحران زیست محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه نامه نوشت.

پس از آن بود که «بدر عبدالله المنیخ» سفیر جدید دولت کویت ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ و در آغاز ماموریتش در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد.

14010522001069 Test PhotoL

حسین امیرعبداللهیان دوم مهر ۱۴۰۱ در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با شیخ احمد ناصر محمد الصباح وزیر خارجه پیشین کویت دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با اشاره به پیشرفت‌های انجام شده در روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با کشور برادر و همسایه کویت تأکید کرد: سیاست ایران با همسایگان از جمله در حوزه خلیج فارس بر همکاری کامل متمرکز است. شیخ احمد ناصر الحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز در این ملاقات بر عزم و اراده رهبری کشور متبوعش برای توسعه مناسبات با ایران تأکید کرد. شیخ احمد الصباح با دعوت از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به کویت و گفت‌وگو در خصوص روند گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای، بر موضع حمایتی کویت از مذاکره و گفت‌وگوی منطقه‌ای تأکید کرد.

14010702001009 Test PhotoL

پس از آنکه شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح به عنوان وزیر خارجه جدید کویت منصوب شد، حسین امیرعبداللهیان ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۱ با ارسال پیامی، انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جدید دولت کویت تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد مناسبات دو کشور ایران و کویت، در دوره جدید با ایفای نقش فعال وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و هنری و در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از گذشته تقویت و تحکیم یابد.

امیرعبداللهیان چهارم آبان ماه در تماس تلفنی با شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جدید دولت کویت را تبریک گفت و با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی دولت، اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد. وزیر خارجه کویت نیز ضمن تشکر از این پیام تبریک اعلام کرد که دولت کویت تلاش خود را برای حل و فصل مشکلات ایرانیان مقیم به کار خواهد بست. شیخ سالم الصباح اعلام کرد که کویت به دنبال همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران است تا روابط تاریخی و دوستانه فیمابین به روابطی عالی ارتقا یابد.

در این میان، پنجمین نشست کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت نهم آبان ماه ۱۴۰۱ در کویت برگزار شد. «علیرضا محمودی» مدیرکل امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران و «مشعل ابراهیم المضف» سرپرست معاونت امور کنسولی وزارت خارجه کویت ریاست این نشست را بر عهده داشتند. در این مذاکرات طرفین درباره مهمترین مشکلات و چالش‌های فراروی اتباع ایرانی مقیم کویت و را‌ه‌های گسترش همکاری‌های دو جانبه و امور روادید بحث و تبادل نظر کرده بر ضرورت اجرای موافقتنامه همکاری حقوقی و قضایی در امور مدنی، تجاری، احوال شخصیه و جزایی بین دو کشور تأکید کردند. در پایان این نشست صورت مذاکرات همکاری مشترک کنسولی بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

14010810000129 Test PhotoL

پس از آنکه در ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت قومی کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی تهدید قبلی‌اش به همراه تعدادی از شهرک‌نشینان صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی به صورت غیرقانونی وارد محوطه مسجدالاقصی شد، امیرعبداللهیان ۱۶ دی ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» همتای کویتی خواستار هماهنگی و اقدام مشترک کشورهای اسلامی در جهت حفظ وضعیت تاریخی و قانونی مسجدالاقصی شد و بر تشکیل سازوکار قانونی برای توقف توهین به مقدسات اسلامی تأکید کرد. وزیر امور خارجه کویت نیز از پیشنهاد و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقدام هماهنگ سازمان همکاری اسلامی برای توقف اقدامات توهین آمیز رژیم صهیونیستی که صلح و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد، استقبال کرد. اقدام موهن نشریه فرانسوی نیز از دیگر موارد مورد گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و کویت بود. طرفین در این تماس تلفنی بر تحکیم مناسبات دوجانبه تاکید کرده و از برگزاری نشست آتی کمیسیون عالی همکاری‌های مشترک دو کشور استقبال کردند.

نهم بهمن ماه ۱۴۰۱ حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای قطری گفت: در حوزه همسایگان در خلیج فارس پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم از جمله ارتقای سطح روابط در ماه‌های گذشته با کویت و امارات و استقرار سفرای این کشورها در تهران شاهد بودیم.

سوم اسفند ۱۴۰۱ نیز وزیر خارجه کویت در حاشیه پنجاه و نهمین دور کنفرانس امنیتی مونیخ بر ضرورت بازگشت همه طرف‌ها به برجام تأکید کرد و ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ نیز «طلال الفصام» سفیر کویت در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام ابراز امیدواری کرد که توافق رفع تحریم‌های ایران احیا شود.

پس از آنکه در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک در پکن توافق کردند، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ پیام‌های جداگانه‌ای به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی ارسال کرد. امیر کویت در پیام خود حصول توافق بین ایران و عربستان و احیای روابط دوجانبه و تصمیم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را تبریک گفت.

در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۱ نیز تهران میزبان نشست کمیته مشترک حقوقی ایران و کویت بود. این نشست ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد. هیأت‌های ایران و کویت به ریاست «رضا نجفی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و «منصور عیاد العتیبی» قائم مقام وزیر امور خارجه کویت، در راستای افزایش تعاملات حقوقی، سیاسی، امنیتی و توسعه همه جانبه همکاری‌های مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت و تقویت ایمنی و امنیت دریانوردی و ثبات در منطقه به رایزنی پرداختند. در این نشست، آخرین وضعیت روابط حقوقی و مرزی در زمینه تحدید حدود دریایی و بهره برداری از مناطق مشترک مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. دو هیأت توافق کردند که رایزنی‌های حقوقی را به صورت منظم ادامه داده و دور بعدی مذاکرات در کویت برگزار شود.

14011222000926 Test PhotoL

«منصور عباد العتیبی» قائم مقام وزارت خارجه کویت همچنین ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. باقری در این دیدار با اشاره به تلاش‌های گسترده انجام شده برای ارتقای روابط فیما‌بین در چارچوب سیاست‌های دولت آیت‌الله رئیسی مبنی بر گسترش روابط با همسایگان، از ادامه این تلاش‌ها در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، کنسولی و فرهنگی خبر داد. وی با اشاره به روابط خوب دو کشور، خواستار افزایش رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی و تسریع در اجرای تفاهمات دو جانبه شد. قائم مقام وزارت خارجه کویت نیز با اشاره به پیوندهای مشترک و تاریخی روابط دو کشور، از سیاست همسایگی دولت آیت‌الله رئیسی تمجید و ابراز امیدواری کرد که این سیاست موجب پیشرفت و توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بهبود ثبات و امنیت در منطقه شود.وی همچنین از توافق صورت گرفته بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها تمجید کرد.

14011222000738 Test PhotoL

در دومین روز نخستین ماه سالجاری (دوم فروردین ۱۴۰۲) نیز تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و کویت برقرار شد. امیرعبداللهیان و «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت در خصوص روند مناسبات دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند و امیرعبداللهیان گفت که خوشبختانه در دوره اخیر مناسبات دوجانبه شاهد برگزاری جلسات کمیته کنسولی و گارد ساحلی و کمیته حقوقی بوده‌ایم. شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک نوروز و ماه رمضان به دولت و مردم ایران، از توافق ایران و عربستان استقبال کرد و این توافق را مایه خیر و برکت برای کشورهای منطقه خواند. وزیر امور خارجه کویت از پیشنهاد و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در خصوص تسهیل امور کنسولی استقبال و بر ادامه رایزنی‌ها به منظور گسترش و توسعه بیشتر روابط تاکید کرد.

در این خصوص نیز «ابراهیم نوروزی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت در مصاحبه‌ای گفت که کویت از جمله کشورهایی بود که در عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان نقش مهمی ایفا کرد.

* زنگنه تشریح کرد: مناسبات خوب و رو به توسعه ایران و کویت

در همین ارتباط «صباح زنگنه» تحلیلگر حوزه خلیج فارس در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مناسبات ایران و کویت، این روابط را خوب و قابل توسعه خواند و گفت: در موارد متعددی ایران در شرایط سخت کویت به کمک مردم و مسؤولان این کشور مبادرت کرد و سابقه خوبی در ذهن مردم کویت از موضع گیری‌های ایران وجود دارد و علاوه بر این فعالان تجاری و اقتصادی و نیروهای فنی ایرانی از قدیم الایام در کویت نقش داشتند و به برنامه‌های عمرانی این کشور کمک کردند و ایرانی‌ها نیز در تجارت کویت نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ایران و کویت دو کشور صادرکننده نفت هستند و در اوپک و همچنین در سازمان همکاری اسلامی عضویت دارند، اظهار داشت: هر دو عضو سازمان حمایت از محیط زیست خلیج فارس نیز هستند که مقر این سازمان در کویت قرار دارد و در این زمینه می‌توانند همکاری‌های زیادی را تعریف کنند.

زنگنه همچنین به مشکلات و آلام زیادی که کویت بعد از حمله صدام به این کشور متحمل شد و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز اشاره کرد و افزود: هر دو کشور تجربه‌های مشترکی دارند.

وی به موضوع امنیت در منطقه و ضرورت رایزنی‌های بیشتر بین کشورهای منطقه در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سازمان ملل و قطعنامه ۵۹۸ به موضوع همکاری‌ کشورهای منطقه و یا ایجاد سازوکار مناسب برای امنیت منطقه اشاره شده و تا جایی که به خاطر دارم دولت کویت نیز چندین سال پیش طرحی برای خودشان داشتند. ایران هم اقدام به ارائه طرح ایجاد مجمع همکاری‌ منطقه‌ای در جهت همکاری اقتصادی و همچنین همکاری امنیتی و حفظ امنیت منطقه کرده است و می‌توان روی این طرح‌ها کار کرد.

13980912000730 Test PhotoL

این تحلیلگر حوزه خلیج فارس به مردم کویت نیز اشاره کرد و افزود: مردم کویت مردمی با فرهنگ و تحصیل کرده‌ هستند و با مفهوم دموکراسی نیز آشنایی دارند و بنابراین نقش مردم در حاکمیت کویت قابل توجه است و رفت و آمد بین مردم دو کشور و بخصوص رفت و آمدها در سطوح دانشگاه‌ها و گروه‌های فرهنگی و ….ضروری است. از سوی دیگر رسانه‌های دو کشور اعم از دولتی و غیردولتی نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.

صباح زنگنه درباره سفر امیرعبداللهیان به چهار کشور حوزه خلیج فارس (قطر، عمان، کویت و امارات) نیز اظهار داشت: این رفت و آمدها قطعا در ایجاد مشترکات فکری و مبنایی کمک زیادی می‌کند. مقامات کشورها در مذاکره و رایزنی با یکدیگر هم می‌توانند به چالش‌های موجود و هم به فرصت‌ها بپردازند و روابط را توسعه دهند. همه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کننده نفت و تولیدکننده پتروشیمی هستند و می‌توانند در بازار جهانی انرژی و پتروشیمی همکاری و هماهنگی داشته باشند و در پروژه‌های یکدیگر مشارکت کنند.

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/