مدیرعامل گوگل به حذف شواهد متهم شد
مدیرعامل گوگل به حذف شواهد متهم شد

ساندار پیچای، روز دوشنبه با شهادت در پرونده تاریخی مهم وزارت دادگستری آمریکا، اظهار کرد: بسیار به ندرت تنظیمات را تغییر می‌دهد تا سوابق چت او پس از ۲۴ ساعت حذف شود. وی همچنین اذعان کرد که گاهی اوقات وکلا را به ایمیل‌های خود اضافه می‌کند تا مطمئن شود که با آنها محرمانه رفتار می‌شود، نه لزوما به این د..

ست نیوز
مدیرعامل گوگل به حذف شواهد متهم شد
ساندار پیچای، روز دوشنبه با شهادت در پرونده تاریخی مهم وزارت دادگستری آمریکا، اظهار کرد: بسیار به ندرت تنظیمات را تغییر می‌دهد تا سوابق چت او پس از ۲۴ ساعت حذف شود. وی همچنین اذعان کرد که گاهی اوقات وکلا را به ایمیل‌های خود اضافه می‌کند تا مطمئن شود که با آنها محرمانه رفتار می‌شود، نه لزوما به این دلیل که به دنبال مشاوره حقوقی بوده باشد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، وزارت دادگستری آمریکا، پیچای را برای برنامه «ارتباطات محتاطانه» گوگل، به شدت سوال پیچ کرد. بر اساس این برنامه، به کارکنان گوگل دستور داده شده بود در صورت عدم نیاز فنی، از وکلای شرکت الگوبرداری کنند و تشویق کرده است در مکالمات حساس از طریق چت، سابقه را غیرفعال کنند تا مکالمه پس از ۲۴ ساعت به طور خودکار حذف شود.
هنگامی که این شرکت برای اولین بار محصول چت داخلی خود را ایجاد کرد، مکالمات به صورت خودکار آرشیو شدند اما در سال ۲۰۰۸، واکر و سایر مدیران ارشد گوگل تغییری را اعلام کردند که بر اساس آن، مکالمات پس از ۲۴ ساعت حذف می‌شوند، مگر این که کسی تنظیمات آرشیو را تغییر دهد.
پیچای گفت که او این پیام را دریافت کرده است، زیرا در سال ۲۰۰۴ به گوگل پیوسته، اما در این تصمیم دخالتی نداشته است. هنگامی که او در سال ۲۰۱۵ مدیرعامل شد، سیاست مذکور را تغییر نداد.
گوگل در فوریه سال میلادی جاری پس از شکایت وزارت دادگستری آمریکا و سایر شاکیان ضدانحصارطلبی مبنی بر این که شرکت در حال نقض تعهدات قانونی خود برای حفظ همه سوابق برای استفاده در دعاوی است، سیاست مذکور را تغییر داد. در پرونده ضد انحصار دیگری که تاریخ رسیدگی به آن، ماه آینده تعیین شده است، یک قاضی فدرال کالیفرنیا دریافت که گوگل «سیاست سوال نکن، نگو» را برای نگهداری سوابق چت اتخاذ کرده است.
برمیگان بلشاو، وکیل وزارت دادگستری آمریکا، یکی از چت‌های پیچای مربوط به سپتامبر سال ۲۰۲۱ را به او نشان داد که در آن، او خواستار غیرفعال شدن تاریخچه چت شده شد و چند ثانیه بعد، درخواست تغییر تاریخچه را حذف کرده بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیرعامل گوگل گفت: این مکالمه مربوط به یک رویداد عمومی بود که در آن او با مشتریان گوگل کلود صحبت می‌کرد و می‌خواست درباره موضوعاتی مانند این که چه کسی ممکن است در پایان صحبت کند و چه کسی بر پنل‌ها نظارت کند، بحث کند.
در این شهادت، پیچای همچنین بر اهمیت پیش‌فرض بودن موتور جست‌وجو برای وفادار نگه‌داشتن کاربران اذعان کرد. این نکته‌ مهمی در محاکمه ضد انحصارطلبی دولت گوگل که به شمار می‌رود و این محاکمه، روی میلیاردها دلاری متمرکز شده است که گوگل پرداخت می‌کند تا موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند باشد.
گوگل استدلال کرده که ادعای دولت آمریکا مبنی بر این که گوگل، با داشتن سهم بازار عظیم، قانون را زیر پا گذاشته است، اشتباه است. این موتور جست‌وجو به دلیل کیفیت خود، محبوب شده و کاربران ناراضی می‌توانند به راحتی از موتور جست‌وجوی دیگری استفاده کنند.منبع :ایتنا