غذا و محصولاتی که برای انسان‌ها مفیدند اما سگ‌ها باید از آنها اجتناب کنند
غذا و محصولاتی که برای انسان‌ها مفیدند اما سگ‌ها باید از آنها اجتناب کنند

  همه کسایی که سگ دارن حتما می‌دونن که سگ بعد از مدتی تبدیل به عضو دوست داشتنی خانواده می‌شه و دوست داریم همه چی رو باهاشون شریک بشیم؛ حتی غذا! ممکنه در حال خوردن تنقلات و شیرینی و شکلات باشید و سگتون با قیافه مظلوم و دوست داشتنی بهتون زل بزنه و شما هم […]

 

همه کسایی که سگ دارن حتما می‌دونن که سگ بعد از مدتی تبدیل به عضو دوست داشتنی خانواده می‌شه و دوست داریم همه چی رو باهاشون شریک بشیم؛ حتی غذا! ممکنه در حال خوردن تنقلات و شیرینی و شکلات باشید و سگتون با قیافه مظلوم و دوست داشتنی بهتون زل بزنه و شما هم با خودت بگید: یه تیکه بهش بدم که اشکالی نداره!

درسته که مقاومت در برابر نگاه ملتمسانه سگ کار سختیه؛ اما باید بهتون بگیم که این کار فوق‌العاده اشتباه و خطرناکه و می‌تونه باعث آسیب رسیدن به سگ بشه. تا حد امکان سعی کنید غذای مخصوص و سالم به سگ خانگی خود بدید

شکلات

در صدر لیست غذاهای ممنوعه برای سگ ها، شکلات قرار داره! ترکیباتی مانند theobromine و کافئین که متعلق به خانواده methylxanthines در شکلات وجود داره که برای سگ بسیار سمی و مضر است. مسمومیت با تئوبرومین در سگ معمولا بین ۴ الی ۲۴ ساعت بعد از خوردن شکلات اتفاق می‌افته و با علائمی مثل استفراغ، اسهال، بیحالی یا بیش فعالی غیرعادی و تشنج خودش رو نشون میده.

گیاهان

گیاهان گلدار زیبا که به خونه شما جلوه و زیبایی میده میتونه برای سگ ضرر داشته باشه. آزالیا، خزره هندی، لاله، نرگس و درخت نخل ساگو دارای سمومی که برای سگ شما مضره و می‌تونه باعث بروز اسهال، استفراغ، نارسایی کبد و افزایش ضربان قلب بشه

آووکادو

آووکادو در صدر لیست میوه‌ها و غذاهای ممنوعه برای سگ ها قرار می‌گیره.

در میوه، برگ‌ها، هسته و ساقه آووکادو ماده‌ای به اسم پرسین وجود داره که در مقادیر بالا باعث مسمومیت شدید میشه. این مسمومیت با علائمی همچون مشکلات تنفسی و تجمع مایع در اطراف قلب خودش رو نشون حتی میتونه باعث مرگ بشه.

انگور و کشمش

حتی یه دونه انگور یا کشمش برای سگ مضر و خطرناکه. انگور و کشمش باعث ایجاد نارسایی کلیه و آسیب کبدی در سگ میشه، مخصوصا برای سگ‌های حساس که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هم هستند.
پس مراقب باشید شیرینی کشمشی و تنقلاتی که توش کشمش داره رو از دسترس سگتون دور نگه دارید.

غذا و محصولاتی که برای انسان‌ها مفیدند اما سگ‌ها باید از آنها اجتناب کنند

آجیل و تنقلات

آجیل به ویژه بادام و گردو، پیکن (گردوی آمریکایی) و ماکادمیا (فندق استرالیایی) حاوی مقادیر زیادی روغن و چربیه و می‌تونه باعث اسهال، استفراغ و حتی پانکراتیت یا التهاب لوزه المعده در سگ بشه. حتما آجیل و تنقلات رو از دسترس سگتون دور نگه دارید.

پیاز، سیر و موسیر

سیر و پیاز حاوی disulfides و sulfoxides است که باعث ناراحتی و تحریک معده و روده می‌شه و می‌تونه منجر به آسیب به گلبول‌های قرمز و کم‌خونی شدید بشه. پیاز به ویژه برای سگ مضره و علائم مسمومیت معمولا چند روز بعد، در سگ مشاهده می‌شه.

اگه سگم یکی از این مواد غذایی رو خورد چیکار کنم؟

همیشه بهترین راه پیشگیریه. توصیه می‌کنیم خونه رو برای سگتون ایمن کنید و همچنین می‌تونید بهترین غذاهای خارجی و ایرانی رو از فروشگاه آنلاین پت شاد  با اطمینان خریداری کنید
اما اگه تمام جوانب احتیاط رو رعایت کردید و یکدفعه متوجه شدید سگتون یکی از غذاهای ممنوعه رو استفاده کرده آرامش و خونسردی خودتون رو حفظ کنید و سریعا سگتون رو به دامپزشکی یا بیمارستان دامپزشکی ببرید. در مواقع مسمومیت، زمان نقش مهم و حیاتی داره و هرچه زودتر سگتون رو به بیمارستان و اورژانس برسونید احتمال خطر کمتر می‌شه.