عیسی زارع پور: وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام ندارد
عیسی زارع پور: وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام ندارد

عیسی زارع‌پور در حاشیه مراسم افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح اولین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی کشور هستیم، افزود: این مرکز این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم تصاویر با کیفیتی که از ماهواره خیام در اختیار جمهوری اسلامی ..

ست نیوز
عیسی زارع پور: وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام ندارد
عیسی زارع‌پور در حاشیه مراسم افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح اولین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی کشور هستیم، افزود: این مرکز این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم تصاویر با کیفیتی که از ماهواره خیام در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد، دریافت کنیم و در اختیار بخش‌های مختلف کشور قرار دهیم.
وی ادامه داد: اولین ماهواره‌ای که امروز تصاویر آن دریافت می‌شود، ماهواره خیام است که تقریبا ۲ ماه قبل از طریق پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد و از این مرکز تصاویر با کیفیت آن دریافت شد و از این پس سرمایه ای برای بخش‌های مختلف کشور خواهد بود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، عیسی زارع پور، کاربرد داده‌های این ماهواره را در بخش‌های کشاورزی، مدیریت شهری و سایر بخش‌ها دانست و ادامه داد: از امروز بهره‌برداری عملیاتی از از تصاویر خیام از طریق این مرکز فراهم شده است و از طریق سازو کاری که سازمان فضایی فراهم کرده در اختیار بخش‌های دولتی و شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.
فیلترینگ
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه و تدوین بسته حمایتی برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند، خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام نداشتیم و نداریم.
وی در خصوص جبران خسارت وارد شده به کسب و کارها، اظهار کرد: تعامل خوبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص ایجاد شده است و در این راستا ما یک برنامه برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند، در نظر گرفته‌ایم و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و اعطای تسهیلات، برای آنها پیش‌بینی شده است.
وزیر ارتباطات همچنین در خصوص فیلترینگ اینستاگرام، اعلام کرد: چنین برنامه‌ای نداشتیم و نداریم. در شرایط عادی فیلترینگ نداشتیم، ولی با توجه به اینکه به قواعد پایبند نبودند، در سیاست‌ها تجدید نظر شده است.
زارع پور در خصوص تحریم وی گفت: شخصا از این امر خوشحال هستم و اقداماتی که آمریکا در طی ۴۳ سال گذشته با ایران انجام داده، راه به جایی نبرده و این اقدامات قطعا راه به جایی نخواهد برد.
وی ادامه داد: این امر برای من عجیب بود که بهانه‌ای که برای آن اعلام کردند، از سوی کسانی هست که خودشان با ادعای امنیت ملی حتی اکانت رییس‌جمهور خود را مسدود می‌کنند و مدعی شده‌اند که حقوق بشر را رعایت می‌کنند.
ماهواره‌های دانشگاهی
وزیر ارتباطات یکی از موضوعات جدی در دستور کار این وزارتخانه را حمایت‌ از فعالیت‌های بخش‌های مختلف در حوزه ساخت ماهواره دانست و گفت: همه فعالیت‌های حوزه‌های ماهواره‌سازی باید در راستای برنامه فضایی کشور باشد که این برنامه را تدوین کرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه به زودی این برنامه در شورای عالی فضایی مطرح و مصوب خواهد شد، اظهار کرد: در این برنامه نیاز کشور در حوزه‌های سنجشی و مخابراتی و سایر ماهواره‌ها مشخص شده است و بر اساس آن هر مجموعه‌ای که بخواهد در این حوزه فعالیت کند، به منظور جلوگیری از موازی‌کاری و تمرکز منابع مالی در راستای نیاز واقعی کشور، باید در راستای برنامه و نقشه راه فضایی ۱۰ ساله کشور باشد.
زارع‌پور اضافه کرد: از این رو هر مجموعه‌ای که ظرفیتی برای ساخت ماهواره دارد، می‌تواند به سازمان فضایی ایران مراجعه و از خدمات این سازمان بهره‌مند شود.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه این گفته به معنای توقف پروژه‌های ساخت ماهواره‌ها در دانشگاه ها نیست، افزود: ما از ساخت ماهواره و هر گونه فعالیت فضایی حمایت می‌کنیم، ولی به این صورت نباید باشد که ۱۰ دانشگاه بر روی ساخت ماهواره سنجشی متمرکز شوند و از ساخت ماهواره مخابراتی غافل شوند. به همین دلیل است که برنامه کاملی برای ۱۰ سال آینده با کمک بخش‌های گوناگون کشور تهیه شده است که به زودی مصوب خواهد شد.منبع :ایتنا