طناب‌های مصنوعی از چه جنسی ساخته می‌شوند؟
طناب‌های مصنوعی از چه جنسی ساخته می‌شوند؟

انواع طناب‌ پلاستیکی در صنایع مختلف کاربرد دارد. این طناب‌ها از الیاف‌های مصنوعی یا به عبارتی پلاستیکی تولید می‌شوند. از مهم‌ترین نمونه‌های طناب مصنوعی می‌توان به طناب پلی‌ اتیلن، طناب پلی پروپیلن و … اشاره کرد. از آن‌جا که مواد اولیه به کار رفته در الیاف این طناب‌ها داخل آزمایشگاه‌های شیمیایی به صورت مصنوعی تولید […]

طناب مصنوعی

انواع طناب‌ پلاستیکی در صنایع مختلف کاربرد دارد. این طناب‌ها از الیاف‌های مصنوعی یا به عبارتی پلاستیکی تولید می‌شوند. از مهم‌ترین نمونه‌های طناب مصنوعی می‌توان به طناب پلی‌ اتیلن، طناب پلی پروپیلن و … اشاره کرد. از آن‌جا که مواد اولیه به کار رفته در الیاف این طناب‌ها داخل آزمایشگاه‌های شیمیایی به صورت مصنوعی تولید می‌شوند به عنوان طناب‌های مصنوعی شناخته شده‌اند.

هر کدام از انواع طناب‌های مصنوعی دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که برای کاربردهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با طناب‌های مصنوعی، در این مقاله به بررسی این طناب‌ها، انواع و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته‌ایم.

طناب مصنوعی چیست؟

طناب‌های پلاستیکی نوعی طناب ساخته شده از الیاف مصنوعی هستند که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارند. این نوع طناب‌ها بسیار سبک بوده و هرگز در آب غرق نمی‌شوند. طناب‌های مصنوعی به صورت رشته‌های به هم تنیده از الیاف‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. این طناب‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی قابل تولید هستند. برخی از انواع طناب پلاستیکی در حلقه‌های ۲۲۰ متری به بازار عرضه می‌شوند در حالی که برخی دیگر از آن‌ها در قالب حلقه‌های ۳۰۰ متری بسته‌بندی می‌شوند.

انواع طناب مصنوعی

این طناب‌ها با توجه به الیاف مورد استفاده در آن‌ها به انواع طناب پلی‌ اتیلن، پلی پروپیلن،‌ پلی آمید یا همان نایلون، پلی استر و … تقسیم‌بندی می‌شوند. در بخش زیر به طور جداگانه به بررسی برخی از انواع طناب‌های مصنوعی و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته شده است.

طناب پلی پروپیلن

طناب پلی پروپیلن

این نوع طناب‌ها دارای تنوع زیادی در طرح و شکل هستند. طناب‌های پلی پروپیلن یا به عبارتی پ‌پ از استحکام و دوام بالایی در برابر ضربات مکانیکی برخوردار هستند.‌ این طناب‌ها دارای مصارف عمومی زیادی هستند. از طناب‌های پلی پروپیلن در کشاورزی، دامپروری، صنعت کشتی‌رانی، شیلات و … استفاده می‌شود. طناب‌های پ‌پ به هنگام فرو رفتن در آب دچار افزایش وزن زیادی نمی‌شوند به همین‌ دلیل حمل و نقل آن‌ها در عملیات دریایی راحت‌تر است.

طناب پلی اتیلن

این طناب با استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت تهیه شده‌اند. طناب‌های پلی اتیلن به دلیل کاربرد زیادی که در صنعت صیادی دارند به عنوان طناب صیادی نیز شناخته شده‌اند. این طناب‌ها دارای خواص ضد اشعه نور خورشید و فرابنفش هستند. مقاومت مکانیکی بالا، برخورداری از وزن کم و مقاومت در برابر املاح موجود در آب دریا جزء سایر ویژگی‌های این نوع طناب‌ها محسوب می‌شوند.

طناب پلی استر

طناب‌های پلی استر نوع دیگری از طناب‌‌های مصنوعی هستند که به دو صورت تهیه می‌شوند. این طناب‌ها یا از مواد درجه یک پلیمری و یا مواد حاصل از ضایعات بازیافتی تهیه می‌شوند. طناب‌هایی که با استفاده از روش اول تهیه می‌شوند از درجه کیفیت بالاتری برخوردار هستند. طناب‌های سری دوم به علت آن که از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند مورد استقبال مشتریان زیادی قرار گرفته‌اند. طناب مصنوعی پلی استر حاصل از ضایعات بازیافتی، دارای ویژگی‌های خاصی از قبیل مقاومت در برابر ساییدگی و پوسیدگی هستند و همچنین وزن کمی دارند.

طناب کاغذی

طناب‌های کاغذی از الیاف مصنوعی زیست تخریب ناپذیر تولید می‌شوند. در واقع طناب‌های کاغذی ترکیبی از الیاف‌های به کار رفته در طناب پلی پروپیلن و طناب پلی اتیلن است. طناب‌های کاغذی به صورت کامل بازیافت می‌شوند و با شرایط زیست محیطی سازگار هستند. این طناب‌ها از کاغذ کرافت، چمن لافیت و انواع کاغذهای کامپوزیتی تولید می‌شوند. نحوه ساخت این طناب‌ها به این صورت است که ابتدا نخ‌ها را در دستگاه ساخت طناب قرار داده سپس بر حسب تعداد رشته‌ها، قطر و طول انتخابی طناب مورد نظر مشخص می‌شود.

طناب صیادی

طناب صیادی نوع دیگری از طناب‌ مصنوعی است و ساختار آن‌ به گونه‌ای است که بیشتر در کارهای صیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل کاربرد این نوع طناب‌ها در صیادی به این دلیل است که هنگامی که در داخل آب فرو می‌روند، رطوبت کمی به خود جذب می‌کنند و از همه مهم‌تر این‌که عایق الکتریکی هستند. از سایر ویژگی‌های طناب صیادی می‌توان به مقاومت در برابر ساییدگی، فرسایش و ضد اشعه یو وی بودن آن اشاره کرد. طناب‌های صیادی در قالب‌هایی به شکل توپ بسته‌بندی می‌شوند که هر بسته آن بین ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم وزن دارد.

طناب دریایی

در ساختار طناب‌ پلاستیکی دریایی از الیاف‌های ویژه‌ای استفاده شده است. این طناب‌ها از استحکام و مقاومت بالایی در برابر کشش و ضربات مکانیکی برخوردار هستند. این نوع طناب‌ها همان طور که از اسم آن‌ مشخص است در کارهای دریایی مانند قایق‌رانی، کشتی‌رانی و … کاربرد دارند. طناب‌های دریایی همچنین می‌توانند وزن‌های بالای چند تن را تحمل کنند.

روش تشخیص انواع طناب‌ مصنوعی

طناب از جنس پلاستیک

انواع طناب مصنوعی از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر هستند و تشخیص آن‌ها تا حدودی مشکل است. به عنوان مثال طناب‌های مصنوعی پلی آمیدی و پلی استری شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تنها تفاوت آن‌ها در یکی از رشته الیاف‌های به کار رفته در طناب پلی آمید است. این رشته‌ به قطر ۱۰ میلی‌متر است که در ساختار سطحی طناب‌‌های پلی آمید به رنگ قرمز وجود دارد. در حالی که در طناب پلی استری رشته‌های با قطر ۱۰ میلی‌متر به رنگ سبز نمایان است. تشخیص سایر انواع طناب پلاستیکی نیز از روی رنگ کلی آن‌ها صورت می‌گیرد. به این طریق که طناب پلی اتیلن کاملا به رنگ قرمز روشن است در حالی طناب پلی پروپیلن رنگ‌های متمایزی دارد و ساختار آن مویی شکل است.

تفاوت طناب مصنوعی و طبیعی

هر کدام از انواع طناب طبیعی و مصنوعی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. الیاف به کار رفته در طناب‌های طبیعی از گیاهان یا حیوانات تهیه می‌شود در حالی که الیاف ساختاری طناب‌های مصنوعی از مواد پلیمری شیمیایی است. طناب پلاستیکی نسبت به انواع طبیعی، از دوام و طول عمر بالاتری برخوردار هستند. این نوع طناب‌ها همچنین سطحی نرم و براق دارند و باقیمانده آن‌ها در طبیعت تجزیه‌ناپذیر است.

خرید انواع طناب مصنوعی

حال که می‌دانید هر کدام دارای کاربردهای بسیاری در صنایع مختلفی هستند، می‌توانید با خیال راحت طناب مصنوعی مورد نظر خود را خریداری کنید. توجه داشته باشید برای خرید طناب پلاستیکی با کیفیت باید از شرکتی متعبر محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. برای خرید طناب پلاستیکی با کیفیت از اینجا اقدام کنید.

جمع بندی

در این مقاله با انواع طناب مصنوعی آشنا شدید. طناب‌های مصنوعی ظاهری براق، نرم و انعطاف‌پذیر دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری آن‌ها می‌توان به دوام و استحکام بالا و خواص کششی آن‌ها اشاره کرد. این طناب‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. پرکاربردترین انواع طناب پلاستیکی شامل طناب پلی پروپیلن، طناب پلی اتیلن، طناب صیادی و طناب پلی استری است. از انواع طناب‌های مصنوعی در کارهای کشاورزی، دامپروری، صیادی، قایق‌رانی و کشتی‌رانی استفاده می‌شود.  در این مقاله درباره انواع طناب مصنوعی توضیح کامل و جامعی دادیم تا به هنگام خرید این محصول دچار مشکل نشوید. امیدواریم این مقاله مورد رضایت شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد.