شکایت از نیویورک‌تایمز/ اتهام روزنامه مشهور چیست؟
شکایت از نیویورک‌تایمز/ اتهام روزنامه مشهور چیست؟

شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) می‌گوید نیویورک‌تایمز چت‌بات ChatGPT را هک کرده است تا برای پرونده شکایت حق نشر خود مدرک ایجاد کند.
به گزارش ست نیوز، شرکت اوپن‌ای‌آی از یک قاضی فدرال خواسته است تا شکایت نیویورک تایمز را رد کند، چرا که استدلال می‌کند که این روزنامه، چت‌بات ChatGPT و سایر سیستم‌های هوش مصنو..

شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) می‌گوید نیویورک‌تایمز چت‌بات ChatGPT را هک کرده است تا برای پرونده شکایت حق نشر خود مدرک ایجاد کند.

به گزارش ست نیوز، شرکت اوپن‌ای‌آی از یک قاضی فدرال خواسته است تا شکایت نیویورک تایمز را رد کند، چرا که استدلال می‌کند که این روزنامه، چت‌بات ChatGPT و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی آن را هک کرده است تا شواهد گمراه‌کننده‌ای برای پرونده شکایت خود تولید کند.

به نقل از ایسنا، اوپن‌ای‌آی در پرونده‌ای در دادگاه فدرال منهتن گفت، روز دوشنبه دادخواست جدیدی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه نیویورک تایمز باعث شده است که این فناوری مطالب خود را از طریق «فعالیت‌های فریبنده‌ای که آشکارا شرایط استفاده اوپن‌ای‌آی را نقض می‌کند» بازتولید کند.

اوپن‌ای‌آی می‌گوید: ادعاهای نیویورک تایمز در این شکایت با استانداردهای معروف روزنامه‌نگاری دقیق آن مطابقت ندارد. حقیقتی که در جریان این پرونده مشخص خواهد شد این است که نیویورک تایمز به کسی پول داده تا محصولات اوپن‌ای‌آی را هک کند.

البته اوپن‌ای‌آی نامی از این عامل هک کننده که به گفته آن برای دستکاری سیستم‌هایش اجیر شده نبرده و فقط این روزنامه را به نقض قوانین متهم کرده است.

ایان کراسبی، وکیل نیویورک تایمز روز گذشته در بیانیه‌ای گفت: آنچه اوپن‌ای‌آی به طور عجیبی به عنوان «هک» توصیف می‌کند، صرفاً استفاده از محصولات OpenAI برای جستجوی شواهدی است که نشان دهد آنها آثار دارای حق نشر نیویورک تایمز را دزدیده و تکثیر کرده است.

گفتنی است که نمایندگان شرکت اوپن‌ای‌آی هنوز به درخواست خبرنگاران برای اظهار نظر در مورد این پرونده پاسخ نداده‌اند.

در ماه دسامبر ۲۰۲۳ بود که نیویورک تایمز از شرکت اوپن‌ای‌آی و بزرگترین پشتیبان مالی آن یعنی شرکت مایکروسافت برای نقض قانون حق نشر(copyright) شکایت کرد و پرونده جدیدی را باز کرد و آنها را متهم کرد که از میلیون‌ها مقاله این روزنامه بدون مجوز برای آموزش ربات خود و ارائه اطلاعات به کاربران استفاده می‌کنند.

نیویورک تایمز یکی از چندین مالک حق نشر، از جمله گروه‌هایی از نویسندگان، هنرمندان تجسمی و ناشران موسیقی است که از شرکت‌های فناوری به دلیل سوءاستفاده از کارشان در آموزش هوش مصنوعی، شکایت کرده‌اند.

شرکت‌های فناوری گفته‌اند که سیستم‌های هوش مصنوعی آنها از محتواهای دارای حق نشر استفاده منصفانه می‌کنند و این شکایت‌ها رشد این صنعت چند تریلیون دلاری را تهدید می‌کند.

دادگاه‌ها هنوز به این سوال کلیدی که آیا آموزش هوش مصنوعی به عنوان استفاده منصفانه تحت قانون حق نشر مجاز است یا نه پاسخ روشنی نداده‌اند.

قضات تاکنون برخی از ادعاهای نقض حق نشر در مورد خروجی سیستم‌های هوش مصنوعی مولد را بر اساس فقدان شواهدی مبنی بر اینکه محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی شبیه به آثار دارای حق نشر است، رد کرده‌اند.

شکایت نیویورک تایمز به چندین مورد اشاره کرد که در آن چت‌بات اوپن‌ای‌آی در صورت درخواست کاربر، گزیده‌هایی از مقالات این روزنامه را به کاربران می‌دهد و اوپن‌آی و مایکروسافت را متهم کرد که سعی می‌کنند از سرمایه‌گذاری هنگفت نیویورک تایمز در روزنامه‌نگاری، مجانی بهره ببرند و یک جایگزین برای این روزنامه بسازند.

اوپن‌ای‌آی نیز در پاسخ خود گفت که نیویورک تایمز ده‌ها هزار تلاش برای ایجاد نتایج غیرعادی به نفع خود انجام داده است.

این شرکت همچنین خاظرنشان کرد که یک استفاده معمولی، نمی‌توان از ChatGPT برای ارائه مقالات نیویورک تایمز به دلخواه استفاده کرد.

۵۸۵۸

به نظر می‌رسد که اوپن‌ای‌آی و سایر شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی در نهایت موفق به دریافت مجوز قانونی برای استفاده منصفانه از محتوای رسانه‌ها برای ربات‌های خود شوند.

اوپن‌ای‌آی می‌گوید: نیویورک تایمز نمی‌تواند مانع از کسب دانش مدل‌های هوش مصنوعی درباره حقایق شود، همانطور که یک سازمان خبری دیگر نمی‌تواند تایمز را از گزارش مجدد مقالاتی که هیچ نقشی در بررسی آنها نداشته است، باز دارد.