سیگنال‌های رادیویی که از فضا به زمین می‌رسد تماس از جهانی دیگر است؟
سیگنال‌های رادیویی که از فضا به زمین می‌رسد تماس از جهانی دیگر است؟

ستاره‌شناسان کانادایی می‌گویند زمین تعداد زیادی سیگنال رادیویی از فضا دریافت کرده است که چه بسا برخی از آن‌ها از جانب منابع فرازمینی باشند. نیویورک‌پست در گزارشی در همین زمینه، از قول این ستاره‌شناسان نقل کرد که از بین هزاران سیگنال‌ کشف‌شده، ۵۰ مورد به سیگنال‌هایی مربوط می‌شوند که اصلاحا تکرارشونده..

ست نیوز
سیگنال‌های رادیویی که از فضا به زمین می‌رسد تماس از جهانی دیگر است؟
ستاره‌شناسان کانادایی می‌گویند زمین تعداد زیادی سیگنال رادیویی از فضا دریافت کرده است که چه بسا برخی از آن‌ها از جانب منابع فرازمینی باشند. نیویورک‌پست در گزارشی در همین زمینه، از قول این ستاره‌شناسان نقل کرد که از بین هزاران سیگنال‌ کشف‌شده، ۵۰ مورد به سیگنال‌هایی مربوط می‌شوند که اصلاحا تکرارشونده‌اند.
به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، آزمایش نقشه‌برداری فراوانی هیدروژن کانادا از کشف ۲۵ منبع تکرارشونده سیگنال رادیویی خبر داده است. این سیگنال‌ها اغلب به فوران‌های رادیویی سریع (اف‌آربی) نسبت داده می‌شوند که از اعماق گیتی سرچشمه می‌گیرند. این آزمایش برای ثبت این سیگنال‌های رادیویی از یک تلسکوپ رادیویی قدرتمند در بریتیش‌کلمبیا استفاده می‌کند.
مرکز همکاری‌های چایم/اف‌آر‌بی این فوران‌های رادیویی سریع را از جمله «بزرگ‌ترین رازها در ستاره‌شناسی» تاکنون خوانده است و شواهد مشخصی مبنی بر این وجود دارد که منشا این فوران‌های رادیویی سریع جایی بیرون از کهکشان راه شیری باشد.
در بیانیه این مرکز آمده است: «بخش بزرگی از هزاران فوران رادیویی سریع که ستاره‌شناسان تاکنون کشف کرده‌اند، در حالتی مشاهده شده‌اند که تنها یک‌بار فوران کرده‌اند؛ اما زیرمجموعه‌ کوچکی از آن‌ها وجود دارد که چند بار فوران کرده‌اند. یکی از پرسش‌های اصلی و مهم این است که آیا فوران‌های رادیویی سریع تکرارشونده و آن‌هایی که تکرار نمی‌شوند، منشا یکسانی دارند یا نه؟»
دکتر زیگی پلوینیس، نویسنده مقاله اخیر، در پژوهش خود به این نکته اشاره می‌کند که برخی از این فوران‌های رادیویی سریع رازآلود صرفا سیگنال‌هایی درهم‌برهم و بی‌هدف نیستند. او می‌گوید: «اینک می‌توانیم این احتمال را به طور دقیق محاسبه کنیم؛ اینکه دو یا تعداد بیشتری از فوران‌ها از موقعیت‌های مکانی مشابه ناشی می‌شوند، صرفا تصادف و شانس نیست.»
R9wSyTSqWcnRGJMz8Njc24 970 80
پیشرفت این فناوری به دانشمندان درباره ماهیت و منشا فوران‌های رادیویی سریع درک تازه و جدیدی داده است. پیشرفت تلسکوپ چایم در سال‌های اخیر که قادر است روزانه آسمان نیمکره شمالی را پردازش کند، کشف تعداد فوران‌های رادیویی سریع را از چند ۱۰ مورد به هزاران مورد رسانده است.
منابع تکرارشونده فوران‌های رادیویی سریع از جمله منابع رصدی ارزشمند برای ستاره‌شناسان محسوب می‌شوند؛ چرا که دانشمندان می‌توانند آن‌ها را با جزئیات فراوان بارها و بارها رصد کنند.
پس از آنکه مشخص شد یک فوران رادیویی سریع از نوع تکرارشونده است، امکان ثبت جزئیات بیشتری از آن با تلسکوپ‌های دیگر فراهم می‌شود. کشف تعداد بیشتری از این فوران‌ها از طیف گسیل‌های ناشی از یک منبع خاص درک جامع‌تری در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.
به گفته پلوینیس، فوران‌های رادیویی سریع احتمالا از بقایای مرگ انفجاری ستاره‌ها تولید می‌شوند. به گفته او، با بررسی دقیق منابع فوران رادیویی سریع می‌توانیم محیط‌هایی را که این انفجارها در آن رخ می‌دهند بررسی و مراحل پایانی زندگی یک ستاره را بهتر درک کنیم.»منبع :ایتنا