دنباله‌دار ۲۰۲۲ E3 (ZTF)
دنباله‌دار ۲۰۲۲ E3 (ZTF)

در اوایل ماه مارس امسال، ستاره‌شناسان با استفاده از دوربین میدان گسترده واقع در رصدخانه گذرای Zwicky توانستند دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) را کشف کنند. این دنباله‌دار جدید از آن زمان تاکنون، تا حد قابل توجهی درخشیده و اکنون قبل از طلوع آفتاب، در حالی دیده می‌شود که بر روی صورت فلکی شمالی تاج بورئالیس ..

ست نیوز
دنباله‌دار 2022 E3 (ZTF)
در اوایل ماه مارس امسال، ستاره‌شناسان با استفاده از دوربین میدان گسترده واقع در رصدخانه گذرای Zwicky توانستند دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) را کشف کنند. این دنباله‌دار جدید از آن زمان تاکنون، تا حد قابل توجهی درخشیده و اکنون قبل از طلوع آفتاب، در حالی دیده می‌شود که بر روی صورت فلکی شمالی تاج بورئالیس می‌چرخد.
به گزارش ایتنا، اگرچه این دنباله‌دار هنوز برای دیده شدن بدون تلسکوپ بسیار کم‌نور است، اما این تصویر تلسکوپی خوب مربوط به روز ۱۹ دسامبر، کمای سبز روشن‌تر آن، دُم گرد و غبار پهن کوتاه و دُم یونی کم‌نور دراز آن را نشان می‌دهد که در یک میدان دید گسترده ۲٫۵ درجه کشیده شده است.
این دنباله‌دار در سفری از میان منظومهٔ شمسی، در روز ۱۲ ژانویه سال جدید میلادی در نزدیک‌ترین فاصله به خورشید قرار خواهد داشت، و در روز یکم ماه فوریه نیز در نزدیک‌ترین فاصلهٔ خود به سیاره ما واقع خواهد شد. اگرچه درخشش دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) غیرقابل پیش‌بینی است، اما تا آن زمان، این دنباله‌دار فقط در آسمان‌های شب تاریک می‌تواند با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد.
c2022E3 ZTF Bartlett800منبع :ایتنا