خطرات شنوایی صداهای بلند
خطرات شنوایی صداهای بلند

یک مطالعه مروری جدید نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نوجوان و جوان در سراسر جهان ممکن است در معرض خطر ابتلا به کم‌شنوایی قرار داشته باشند.
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، محققان در مطالعه خود نوشتند: «این یافته‌ها نیاز مبرم به اجرای سیاست‌های متمرکز بر عادات گوش دادن ایمن در سراسر جهان به منظ..

ست نیوز
خطرات شنوایی صداهای بلند
یک مطالعه مروری جدید نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نوجوان و جوان در سراسر جهان ممکن است در معرض خطر ابتلا به کم‌شنوایی قرار داشته باشند.
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، محققان در مطالعه خود نوشتند: «این یافته‌ها نیاز مبرم به اجرای سیاست‌های متمرکز بر عادات گوش دادن ایمن در سراسر جهان به منظور ترویج پیشگیری از کاهش شنوایی را نشان می‌دهند».
گفتنی است خطر کم‌شنوایی افراد در معرض نویز، به میزان بلندی و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن بستگی دارد؛ حتی یک صدای بسیار بلند نیز می‌تواند باعث کاهش شنوایی شود. اما اغلب، کاهش شنوایی به دلیل قرار گرفتن مکرر در معرض صداهای بلند در طول زمان رخ می‌دهد.
به ویژه ممکن است جوانان در معرض خطر کم‌شنوایی قرار بگیرند؛ زیرا از دستگاه‌های شنوایی شخصی مانند تلفن‌های همراه یا پخش‌کننده‌های صوتی قابل‌حمل استفاده می‌کنند و یا در رویدادهایی با صدای بلند حضور می‌یابند.
به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که نوجوانان و بزرگسالان جوان هنگام استفاده از دستگاه‌های شنوایی شخصی، معمولاً صدایی تا ۱۰۵ دسی‌بل (db) انتخاب می‌کنند و میانگین صدا در مکان‌های سرگرمی می‌تواند بین ۱۰۴ تا ۱۱۲ دسی‌بل باشد. این میزان بسیار بالاتر از سطوح گوش دادن ایمن یا سطوحی است که بعید است باعث آسیب شنوایی شوند، که محققان آن را ۸۰ دسی‌بل به‌مدت هشت ساعت در روز تعریف می‌کنند.
CCENTBlog How Harmful is Loud Music on Your Hearing
برای درک بهتر، بد نیست بدانید که مکالمهٔ عادی حدود ۶۰ دسی‌بل، ماشین لباسشویی یا ظرفشویی حدود ۷۰ دسی‌بل و صدای آمدوشد سنگینی که در داخل خودرو می‌شنوید، حدود ۸۰ تا ۸۵ دسی‌بل است.
در سطوح بالاتر دسی‌بل، مدت زمانی که فرد می‌تواند با خیال راحت به نویز گوش دهد کوتاهتر است. برای مثال، در سطح ۹۲ دسی بل، دوره گوش دادن ایمن ۲٫۵ ساعت است. به گفته محققان، در سطح ۹۸ دسی‌بل، دوره گوش دادن ایمن ۳۸ دقیقه و در سطح ۱۰۱ دسی‌بل، دوره گوش دادن ایمن تنها ۱۹ دقیقه است.
در بررسی جدید، پژوهشگران اطلاعات حاصل از ۳۳ مطالعه را تحلیل کردند که در مجموع شامل ۱۹ هزار و ۴۶ فرد ۱۲ تا ۳۴ ساله از ۲۰ کشور بود. حدود نیمی از این مطالعات، استفاده جوانان از دستگاه‌های شنوایی شخصی و میزان صدایی که در این دستگاه‌ها ترجیح می‌دهند را بررسی کردند. نیمی دیگر نیز بر قرار گرفتن در معرض نویز در مکان‌های تفریحی متمرکز بودند.
به طور کلی، دانشمندان دریافتند که ۲۴ درصد از جوانان در این مطالعات با استفاده از دستگاه‌های شنوایی شخصی، در معرض سطوح صدای ناامن و ۴۸ درصد در مکان‌های تفریحی در معرض سطوح صدای ناامن قرار گرفتند.
بر اساس این یافته‌ها و تعداد کل افراد ۱۲ تا ۳۴ ساله در سراسر جهان (۲٫۸ میلیارد نفر)، محققان تخمین می‌زنند که ۶۷۰ میلیون نفر در این گروه سنی در معرض خطر کم‌شنوایی ناشی از استفاده از دستگاه‌های شنوایی شخصی، و ۱٫۳۵ میلیارد نفر نیز در معرض خطر کم‌شنوایی ناشی از حضور در صدای بلند در طی رویدادها در مکان‌های تفریحی هستند.
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، قرار گرفتن در معرض صدای بلند می‌تواند سلول‌های حسی گوش را خسته کند و منجر به از دست دادن موقت شنوایی یا زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) شود. طبق گفته این سازمان، با گذشت زمان، قرار گرفتن مکرر در معرض صدای بلند ممکن است باعث آسیب دائمی به سلول‌های حسی شود که منجر به از دست دادن دائمی شنوایی می‌گردد.
teen music study
سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که برای کاهش این خطر، افراد در هنگام استفاده از دستگاه‌های شنوایی شخصی، سطح صدایی را انتخاب کنند که کمتر از ۶۰ درصد سطح حداکثر باشد. علاوه بر این، برخی از دستگاه‌ها و برنامه‌های گوشی هوشمند می‌توانند به شما در نظارت بر قرار گرفتن در معرض نویز هم کمک کنند و در مورد سطوح ناایمن نویز هشدار دهند.
علاوه بر این، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، افراد باید در محیط‌های پر سر و صدا مانند مکان‌های سرگرمی، از گوش‌گیر استفاده کنند و پس از قرار گرفتن در معرض صدا، در سکوت قرار بگیرند و کمی به گوش خود استراحت بدهند.منبع :ایتنا