تلاش ناسا برای حل مشکل صدای شکستن دیوار صوتی در هواپیماهای فراصوت
تلاش ناسا برای حل مشکل صدای شکستن دیوار صوتی در هواپیماهای فراصوت

سازمان فضایی ایالات متحده اعلام کرد که ناسا برای نخستین بار تلاش خواهد کرد دیوار صوتی را بدون ایجاد صدای بلند انفجارمانند بشکند.
ماموریت کوئست ناسا هفتادوپنج سال پس از نخستین پرواز مافوق صوت، قصد دارد صدای غرش انفجار را که هنگام گذر از سرعت صوت ایجاد می‌شود، از بین ببرد؛ با این امید که این دستاورد آ..

ست نیوز
تلاش ناسا برای حل مشکل صدای شکستن دیوار صوتی در هواپیماهای فراصوت
سازمان فضایی ایالات متحده اعلام کرد که ناسا برای نخستین بار تلاش خواهد کرد دیوار صوتی را بدون ایجاد صدای بلند انفجارمانند بشکند.
ماموریت کوئست ناسا هفتادوپنج سال پس از نخستین پرواز مافوق صوت، قصد دارد صدای غرش انفجار را که هنگام گذر از سرعت صوت ایجاد می‌شود، از بین ببرد؛ با این امید که این دستاورد آغازگر «عصر جدیدی» از سفرهای هوایی تجاری پرسرعت باشد.
کاترین بام، مهندس هوانوردی در مرکز پژوهش‌های پرواز آرمسترانگ ناسا در کالیفرنیا، گفت: «نخستین پرواز فراصوت دستاورد فوق‌العاده‌ای بود و اکنون می‌بینید که از آن زمان تاکنون چقدر پیش‌ رفته‌ایم. کاری که ما اینک انجام می‌دهیم، سرانجام بسیاری از کارهای آن‌ها است.»
صدای انفجار حاصل از شکستن دیوار صوتی توسعه سفرهای فراصوت را متوقف کرد؛ به طوری که ایالات متحده و سایر کشورها به دلیل آلودگی صوتی که در زمین ایجاد می‌کرد، آن را در خشکی ممنوع کردند.
محور اصلی برنامه ناسا برای کاهش صدای مهیب شکستن دیوار صوتی، هواپیمای اکس-۵۹ (X-59) است که در حال حاضر لاکهید مارتین به عنوان بخشی از پروژه «نمایش پرواز با صدای کم» (ال‌بی‌اف‌دی) در حال ساخت آن است.
plane canva
مهندسان هوانوردی به منظور کاهش شدت صدای انفجار صوتی، شکل هواپیما را دستکاری کردند تا صدا را کاهش دهند.
نخستین پروازهای این هواپیما قرار است در سال ۲۰۲۳ انجام شود و با این هدف که چگونگی واکنش افراد به صدای آرام‌تر این «غرش‌»‌ها که این هواپیماها ایجاد می‌کنند بررسی شود، پروازهایی بر فراز مناطق مسکونی صورت گیرد.
نتایج سپس با نهادهای نظارتی در میان گذاشته می‌شوند. جایی که ناسا امیدوار است لغو ممنوعیت پرواز فراصوت بر فراز زمین را بررسی کنند.
پیتر کوئن، مدیر یکپارچه‌سازی ماموریت کوئست ناسا، گفت: «ما تقریبا در ۵۰ سال گذشته، به نوعی در هواپیماهای خود با سرعت ۰.۸ ماخ گیر کرده‌ایم؛ از این رو دستیابی هرچه سریع‌تر به آن نقطه- هر جایی که باشد- همچنان به نوعی یک رویای محقق‌نشده است.»
«من فکر می‌کنم با پرواز اکس-۵۹ در ماموریت کوئست، آماده‌ایم تا یک بار دیگر دیوار صوتی را بشکنیم.
منبع: ایندیپندنتمنبع :ایتنا