تداوم فیلترینگ پلتفرم‏‏‌های پرطرفدار
تداوم فیلترینگ پلتفرم‏‏‌های پرطرفدار

در روزهای اخیر برخی از کاربران از عدم‌دریافت پیامک احراز هویت جهت ورود به حساب‌‌‌ کاربری‌‌‌شان در پیام‌‌‌رسان واتس‌‌‌اپ خبر داده‌‌‌اند؛ موضوعی که بعضی از کاربران و کارشناسان آن را به تشدید سیاست‌‌‌‌‌‌های فیلترینگ نسبت می‌دهند. حالا بیش از شش ماه است که کاربران ایرانی با فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی پ..

ست نیوز
تداوم فیلترینگ پلتفرم‏‏‌های پرطرفدار
در روزهای اخیر برخی از کاربران از عدم‌دریافت پیامک احراز هویت جهت ورود به حساب‌‌‌ کاربری‌‌‌شان در پیام‌‌‌رسان واتس‌‌‌اپ خبر داده‌‌‌اند؛ موضوعی که بعضی از کاربران و کارشناسان آن را به تشدید سیاست‌‌‌‌‌‌های فیلترینگ نسبت می‌دهند. حالا بیش از شش ماه است که کاربران ایرانی با فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی پرکاربر دست و پنجه نرم می‌کنند و از آن زمان کاربران برای دسترسی به پلتفرم‌‌‌های بین‌المللی دست به دامن انواع ابزارهای فیلترشکن شده و این ابزارها به بخش ثابتی از سبد خرید خانوارها تبدیل شده‌‌‌اند.
با این همه وزیر ارتباطات در این هفته از بازنگری در محدودیت‌های پلتفرم‌‌‌های بین‌المللی خبر داده و تاکید کرده است که تلاش می‌کند تا سکوها، سایت‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌‌های موردنیاز که نمونه مشابه ندارند و می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد، برای مردم باز و بدون محدودیت شوند. با این اوصاف واضح است که اراده‌‌‌ای برای رفع محدودیت پلتفرم‌‌‌های پرطرفداری مانند واتس‌‌‌اپ و اینستاگرام وجود ندارد.

رفع فیلترینگ یا ایجاد محدودیت‌های بیشتر؟

مدت زیادی از فیلترینگ شبکه‌‌‌‌‌‌های اجتماعی پرکاربر می‌‌‌گذرد و تا امروز کاربران دائما چشم انتظار رفع این محدودیت‌ها بوده‌‌‌اند؛ اما آن‌طور که به نظر می‌رسد هنوز خبری از رفع محدودیت‌های اینترنتی نیست. عدم‌ارسال پیامک تایید هویت برای کاربران واتس‌‌‌اپ توسط برخی از اپراتورها هم می‌تواند مهر تاییدی بر این موضوع باشد.
در روزهای اخیر بعضی از کاربران مدعی شده‌‌‌اند زمانی که از پیام‌‌‌رسان واتس‌‌‌اپ خارج شده‌‌‌ و قصد داشتند دوباره به آن وارد شوند یا می‌‌‌خواستند از حساب کاربری‌‌‌ خود روی دستگاه دیگری استفاده کنند، با مشکل عدم‌ارسال پیامک رو‌‌‌به‌‌‌رو شده‌‌‌اند و پس از کمی تلاش، با پیامی به این مضمون مواجه شدند که «ما نتوانستیم به شماره شما پیامک را ارسال کنیم‌‌‌، لطفا شماره خود را بررسی و دوباره در ساعاتی دیگر امتحان کنید.» این در حالی است که از اسفند ماه سال گذشته مقامات کشور دائما در خصوص بازنگری در فیلترینگ و رفع این محدودیت‌ها صحبت می‌کنند.
در همین راستا عیسی زارع‌‌‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه‌‌‌شنبه در مصاحبه‌‌‌ای با «ایسنا» اظهار کرد: «مرجع تصمیم‌گیری درباره فیلتر و رفع فیلتر در شرایط عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور واقع شده و ۱۳ عضو دارد که در این ترکیب وزارت ارتباطات یک رای دارد و دولت هم شش عضو دارد؛ ما اعتقاد داریم که باید در برخی از محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شد، بازنگری‌‌‌هایی انجام شود و رئیس‌جمهور هم در یکی از بندهای حکمی که برای دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی صادر کرد، به بازنگری در سیاست و مصادیق فیلترینگ اشاره داشت که طبیعتا باید با تعامل در این کارگروه انجام شود.»
با این همه زارع‌‌‌پور با تاکید بر اینکه در تلاش است تا سکوها، سایت‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌های موردنیاز که نمونه مشابه ندارند و می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد، برای مردم باز و بدون محدودیت شوند، آب پاکی را روی دست کاربران ریخت و گفت: «پلتفرم‌‌‌هایی مانند گوگل‌‌‌پلی و کلاب‌هاوس در حال بررسی و نیازمند اجماع و موافقت تمام اعضا هستند و تلاش می‌کنیم تا سکوها، سایت‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌های موردنیاز که نمونه مشابه ندارند و می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد، برای مردم باز و بدون محدودیت شوند، اما مرجع تصمیم‌گیری در خصوص این محدودیت‌ها وزارت ارتباطات نبوده و در شرایط فوق‌‌‌العاده امنیتی هم مراجع امنیتی تصمیم‌گیرند.
محدودیت‌های اخیر هم با تصمیمات آنها اعمال شد و شروطی برای ادامه فعالیت دو پلتفرم خارجی داشتند که از طریق نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا اعلام شد تا چنانچه قواعد کشور را بپذیرند، اجازه فعالیت قانونی در کشور داشته باشند؛ این موضوع مختص به دو پلتفرم خارجی نبوده و حتی درباره استارلینک هم اعلام شد که اگر قواعد لندینگ رایت ما را بپذیرند، اجازه فعالیت خواهند داشت.»
طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه در تلاش است تا محدودیت برخی از پلتفرم‌‌‌های بین‌المللی برداشته شود، زیرا فلسفه و شرایط آنها در طول سال‌ها تغییر کرده است و دولت از هر پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرد استقبال می‌کند. همزمان احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر حضور وزیر ارتباطات در کمیسیون متبوعش، بر اعتماد کاربران به پلتفرم‌‌‌های داخلی تاکید کرد و گفت: «آمار مهاجرت مردم به پلتفرم‌‌‌های داخلی اعتماد آنان را به پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی نشان می‌دهد.
بر همین اساس لازم و ضروری است کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی از همه جهت افزایش پیدا کند.» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در حالی چنین ادعایی کرده است که بسیاری از کاربران به‌‌‌دلیل محدودیت‌ها و عدم‌دسترسی به ابزارهای فیلترشکن، به ناچار به استفاده از پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی روی آورده‌‌‌اند. با این همه تاکید مسوولان بر رشد پلتفرم‌‌‌های بومی و اظهارات وزیر در خصوص بازنگری در رفع محدودیت پلتفرم‌‌‌هایی که نمونه مشابه داخلی ندارند، نشان می‌دهد که امید چندانی به رفع محدودیت پلتفرم‌‌‌های بین‌المللی نیست.
منبع:‌ دنیای اقتصادمنبع :ایتنا