بازگشت میراث چوگان به موزه اسب
بازگشت میراث چوگان به موزه اسب

با پیگیری سرپرست فدراسیون چوگان و دستور وزیر ورزش و جوانانف اقلام موزه‌ای متعلق به چوگان به موزه اسب منتقل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ست نیوز؛ با اعلام روابط عمومی فدراسیون چوگان، با پیگیری های ناظری سرپرست فدراسیون چوگان و دستور ویژه مقام عالی وزارت ورزش و جوانان بررسی و امکان سنجی بازگشت برخی ا..

با پیگیری سرپرست فدراسیون چوگان و دستور وزیر ورزش و جوانانف اقلام موزه‌ای متعلق به چوگان به موزه اسب منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ست نیوز؛ با اعلام روابط عمومی فدراسیون چوگان، با پیگیری های ناظری سرپرست فدراسیون چوگان و دستور ویژه مقام عالی وزارت ورزش و جوانان بررسی و امکان سنجی بازگشت برخی از اقلام متعلق به این بازی کهن به موزه اسب فدراسیون چوگان صورت گرفت.

اصغر ناظری سرپرست فدراسیون چوگان گفت: طی بازدید از موزه ورزش و اقلام موزه ای متعلق به فدراسیون چوگان که در این موزه نگهداری میشد ، پس از مذاکره با مدیران مجموعه موزه ورزش مقرر شد پس از امکان سنجی وایجاد استاندارهای لازم برای محل نگهداری ، اقلام مازاد موجود با دستور مقام عالی وزارت ورزش و ریاست کمیته ملی المپیک ، پس از انجام مرمت های موزه ملی اسب در مجموعه چوگان شهدا ، به این موزه منتقل و نگهداری شود. نکته قابل توجه در خصوص این اقلام، ثبت آثار در سامانه جام وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی بوده که این امکان برای اطلاع از قدمت و وضعیت آثار برای علاقمندان فراهم آمده است.

سرپرست فدراسیون چوگان افزود: چوگان میراث ناملموس نیاکان ماست و برای حفظ ، احیا و ترویج این بازی کهن ایرانیان تلاش میکنیم . چون فصل الخطاب ما اوامر رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و ایشان موکدا بر این مهم که چوگان مال ماست در فرمایشات خود اشاره فرموده اند . هرچند که در این مسیر اقداماتی صورت گرفته که میتوان به ثبت بازی چوگان ، بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایتگری اشاره کرد اما بر این باوریم تا رسیدن به قله های افتخار مسیر زیادی را پیش رو داریم.

وی با اشاره به برگزاری جام جهانی چوگان ۲۰۲۶ به میزبانی کشور امارات افزود: کشور های دیگر بدون پیشینه تاریخی به دنبال جذب سرمایه گذار و گردشگر و دیپلماسی ورزشی از طریق ترویج این رشته هستند اما متاسفانه در کشور ما با وجود قدمت ۳۰۰۰ ساله این بازی و همچنین زیرساخت های موجود که متاسفانه در اختیار فدراسیون چوگان به عنوان متولی اصلی این رشته ورزشی قرار ندارد ، قدری به آن بی مهری شده است.

ناظری در ادامه خاطر نشان کرد: جا دارد از دستور ویژه وزیر محترم ورزش و جوانان و نیز تلاش های مجدانه سرکارخانم دکتر صیرفی مدیر محترم موزه ملی ورزش ، المپیک و پاراالمپیک که دلسوزانه در حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند همراهی کردند و نیز از پیگیری های ویژه سرکار خانم اسدی مسئول پیگیری های ویژه وزیر ورزش وجوانان تقدیر و تشکر نمایم.

گفتنی است موزه ملی اسب پیش از این در مجموعه چوگان شهدا دایر بوده که به دلیل انجام مرمت و همچنین تغییر مدیریت مجموعه شهدا ، اقلام موجود در موزه به موزه ملی ورزش منتقل گردید.

۲۵۸ ۲۵۸