یک نویسنده آمریکایی می گوید که آمریکا در نبرد رسانهای به چین و روسیه باخته است و در این میان ایران را هم نباید نادیده گرفت.
به گزارش خبرآنلاین، به نقل از الجزیره، تنشهای بینالمللی فزاینده نشان میدهد که صحنه درگیری دیگر محدود به میدان نظامی نیست، بلکه به فضای اطلاعاتی گسترش یافته است که به یک اهر..
یک نویسنده آمریکایی می گوید که آمریکا در نبرد رسانهای به چین و روسیه باخته است و در این میان ایران را هم نباید نادیده گرفت.
به گزارش خبرآنلاین، به نقل از الجزیره، تنشهای بینالمللی فزاینده نشان میدهد که صحنه درگیری دیگر محدود به میدان نظامی نیست، بلکه به فضای اطلاعاتی گسترش یافته است که به یک اهرم اساسی برای قدرت و نفوذ تبدیل شده است، موضوعی که این روزها در داخل ایالات متحده آمریکا مورد بحث و جدل داغ قرار دارد.
بنا بر گزارش جماران، ایلان برمن ، معاون رئیس شورای آمریکایی سیاست خارجی و عضو هیئت مدیره رادیو اروپای آزاد و شبکه پخش خاورمیانه، در مقاله ای در واشنگتن پست آمریکا، این اهمیت به وضوح در جنگ غزه آشکار شد، زیرا به نظر میرسید هر کس در شکلدهی روایت و به دست آوردن «قلبها و ذهنها» موفق شود، دستاوردهایی به همان اندازه مهمتر از دستاوردهایی که با سلاح تعیین میشوند، به دست میآورد.
نویسنده در تعجب است که با وجود این درک فزاینده از اهمیت رسانههای بینالمللی، ایالات متحده در حال تجزیه یکی از مهمترین ابزارهای نهادی خود در این زمینه است، یعنی آژانس رسانههای جهانی آمریکا که بر چندین پلتفرم مانند «صدای آمریکا» و «رادیو آسیای آزاد» نظارت دارد.
موضع دولت ترامپ
وی گفت که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از بهار گذشته به تلاشهای خود برای تعطیلی این آژانس و بازسازی اجزای آن در قالبهای محدود به جای اصلاح و رسیدگی به اشتباهات انباشته شده در داخل آن ادامه میدهد.
به گفته برمن، این عقب نشینی آمریکا در زمانی رخ میدهد که مخالفان واشنگتن حضور رسانهای خود را در سراسر جهان به طور بیسابقهای گسترش میدهند.
به عنوان مثال، چین – به گفته نویسنده – سالانه میلیاردها دلار در «کمپینهای تبلیغاتی و انتشار روایتهای گمراهکننده» سرمایهگذاری میکند و محققان در سال ۲۰۲۱ تخمین زدند که هزینه آن ممکن است به ۱۰ میلیارد دلار در سال برسد.
این نفوذ به وضوح در آفریقا دیده میشود، جایی که پکن مؤسسات رسانهای محلی را برای هدایت گفتمان عمومی در اختیار دارد و کمپینهای دیجیتالی که کشورهایی از جمله تایوان را هدف قرار میدهند به راه انداخته است.
به گفته برمن عقب نشینی آمریکا در زمانی رخ میدهد که مخالفان واشنگتن حضور رسانهای خود را در سراسر جهان به طور بیسابقهای گسترش میدهند.
روسیه نیز با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ خود در اوکراین، هزینه تبلیغاتی خود را در سال ۲۰۲۵ به حدود ۱٫۴ میلیارد دلار افزایش داد و برمن گفت که برآوردهای اروپایی نشان میدهد که مسکو نزدیک به یک میلیارد دلار دیگر از طریق بودجههای مخفی برای گسترش نفوذ خود در اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین هزینه میکند.
در ماههای اخیر، کانال روسی «آر تی» حضور اسپانیایی خود را در شیلی تقویت کرده و «اسپوتنیک» پخش به زبان پرتغالی را در برزیل راهاندازی کرده است، همچنین «آر تی» یک مشارکت استراتژیک با اتحادیه پخش آفریقا برای حمایت از گسترش خود در این قاره منعقد کرده است.
برمن ادامه داد که ایران نیز با وجود بحران اقتصادی خود، سرمایهگذاریهای رسانهای خود را افزایش میدهد، زیرا هزینههای خود در بخش اطلاع رسانی را بیش از ۳۰ درصد افزایش داده و به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.
در مقابل این گسترش از سوی قدرتهای رقیب، ایالات متحده به طور چشمگیری در مناطقی که به طور سنتی محور نفوذ آن بودند، مانند آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه غایب است.
وی میافزاید که دولت ترامپ تاکنون هیچ تصور منسجمی برای مدیریت رقابت رسانهای جهانی یا مقابله با موجهای فزاینده اطلاعات نادرست نشان نداده است.
۳۱۵
















































