خودروهای برقی باید با تاخیر حرکت کنند؟/ ماجرای یک قانون عجیب
خودروهای برقی باید با تاخیر حرکت کنند؟/ ماجرای یک قانون عجیب

به نظر می‌رسد که چین قصد دارد تا کمی از هیجان خودروهای برقی کم کند. در حالی که بسیاری از خودروهای الکتریکی امروزی می‌توانند در چند ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسند، قانون‌گذاران چینی می‌خواهند از این شتاب موشکی جلوگیری کنند.
امیرمسعود عابدین: سال‌های اخیر، خودروهای الکتریکی تصویری تازه از شتا..

به نظر می‌رسد که چین قصد دارد تا کمی از هیجان خودروهای برقی کم کند. در حالی که بسیاری از خودروهای الکتریکی امروزی می‌توانند در چند ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسند، قانون‌گذاران چینی می‌خواهند از این شتاب موشکی جلوگیری کنند.

امیرمسعود عابدین: سال‌های اخیر، خودروهای الکتریکی تصویری تازه از شتاب و عملکرد ساخته‌اند. از سدان‌های خانوادگی تا کراس‌اوورهای جمع‌وجور، تقریبا همه می‌توانند رکوردهایی ثبت کنند که زمانی فقط برای سوپراسپرت‌ها ممکن بود. اما همین شتاب‌گرفتن‌های آنی، حالا باعث نگرانی نهادهای ایمنی چین شده است. دولت این کشور معتقد است که چنین شتاب‌گیری‌هایی، در ترافیک‌های شهری می‌تواند خطرناک باشد و قصد دارد کنترل بیشتری بر رفتار این خودروها اعمال کند.

جزئیات قانون تازه؛ خداحافظی با شتاب ترسناک!

براساس گزارش carscoops، طبق پیش‌نویس استاندارد جدیدی با عنوان «مشخصات فنی وسایل نقلیه موتوری فعال در جاده‌ها»، تمامی خودروهای سواری پس از هر بار روشن شدن باید در حالتی قرار بگیرند که زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حداقل پنج ثانیه یا بیشتر باشد.

این قانون به‌ویژه برای خودروهای الکتریکی که معمولا شتابی خیره‌کننده دارند، محدودکننده خواهد بود. البته رانندگان می‌توانند حالت سریع‌تر را انتخاب کنند، اما هر بار پس از روشن کردن خودرو باید این کار را به صورت دستی انجام دهند؛ یعنی هیچ شتاب خودکاری در حالت عادی وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید
باتری‌ کوانتومی آینده به سرعت خود را شارژ می‌کند

در واقع، این حالت شبیه به حالت Eco در بسیاری از خودروهای برقی است؛ حالتی که با کاهش توان خروجی موتور، مصرف انرژی را پایین می‌آورد و حالا احتمالا برای کنترل رفتار رانندگان هم به کار خواهد رفت.

کدام خودروها بیشتر آسیب می‌بینند؟

خودروهای برقی باید با تاخیر حرکت کنند؟/ ماجرای یک قانون عجیب

اگر این قانون تصویب شود، تقریبا تمام خودروهای سریع چینی و خارجی در این کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مدل‌هایی مانند:

  • شیائومی SU۷ اولترا با شتاب ۱٫۹۸ ثانیه

  • زیکر ۰۰۱ FR با شتاب ۲٫۰۲ ثانیه

  • تسلا مدل S پلد با شتاب ۲٫۱ ثانیه

  • بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U۹ با شتاب ۲٫۳۶ ثانیه

همگی مجبور خواهند بود پس از استارت، مدتی صبر کنند تا از صفر تا صد را قانونی طی کنند! این قانون شامل همه خودروهای سواری می‌شود (چه برقی، چه بنزینی)؛ اما عملا بیشترین تاثیر را روی خودروهای برقی پرقدرت خواهد داشت.

قانون‌گذاری در مسیر درست یا کنترل بیش از حد؟

منتقدان می‌گویند که این تصمیم ممکن است هیجان رانندگی و رقابت خودروسازان چینی را کاهش دهد. بسیاری از برندهای داخلی در چند سال اخیر با اتکا به عملکرد شگفت‌انگیز خودروهای برقی خود، بازار را متحول کرده‌اند. محدود کردن شتاب اولیه می‌تواند برای مشتریانی که سرعت را بخشی از هویت خودرو می‌دانند، دلسردکننده باشد.

از سوی دیگر، مدافعان این طرح می‌گویند که ایمنی در اولویت است. به گفته‌ی آن‌ها، بسیاری از رانندگان تازه‌کار نمی‌توانند شتاب ناگهانی خودروهای برقی را کنترل کنند و این موضوع به تصادفات شهری منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید
چرخه فعالیت خورشیدی زودتر از حد انتظار به اوج خواهد رسید

۵۸۳۲۲