این سازمان در دهم جولای سال جاری میلادی قانون جدیدی تصویب کرد که مقررات حفظ محیط زیست در خصوص باتری ها و دورریز آنها را سخت تر می کند. قانون مذکور چرخه عمر باتری ها را از مرحله تولید تا مصرف دوباره و بازیافت قانونمند و تضمین می کند آنها ایمن، حافظ محیط زیست و رقابتی هستند.
به گزارش ایتنا از مهر، بات..
ست نیوز
این سازمان در دهم جولای سال جاری میلادی قانون جدیدی تصویب کرد که مقررات حفظ محیط زیست در خصوص باتری ها و دورریز آنها را سخت تر می کند. قانون مذکور چرخه عمر باتری ها را از مرحله تولید تا مصرف دوباره و بازیافت قانونمند و تضمین می کند آنها ایمن، حافظ محیط زیست و رقابتی هستند.
به گزارش ایتنا از مهر، باتری ها برای فرایند کربن زدایی و حرکت اتحادیه اروپا درجهت به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل اهمیت زیادی دارند.
از سوی دیگر باتری ها پس از پایان عمرشان حاوی منابع ارزشمندی هستند و می توان به جای اتکا به کشورهای طرف ثالث برای ذخایر، آنها را دوباره استفاده کرد. قوانین جدید، رقابت میان صنایع اروپایی را ترویج و تضمین می کند باتری ها حافظ محیط زیست هستند.
قانون پارلمان و شورای اتحادیه اروپا شامل تمام باتری ها از جمله تمام باتری های قابل حمل دور ریز، وسایل نقلیه، باتری های صنعتی، روشنایی، باتری های مخصوص احتراق (که برای خودروها و ماشین آلات به کار می رود و همچنین باتری برای وسایل نقلیه سبک مانند دوچرخه و اسکوتر الکتریکی) می شود.
هدف قانون جدید ترویج یک اقتصاد چرخه وار با کمک قانونمندسازی چرخه عمر باتری ها است. بنابراین قانون مذکور الزاماتی برای پایان عمر باتری ها نیز تعیین کرده که شامل جمع آوری مواد و افزایش مسئولیت تولید کننده می شود.
قوانین مذکور تولیدکنندگان را مسئول جمع آوری باتری های دور ریز ( ۶۳درصد تا پایان ۲۰۲۷ و۷۳درصد تا پایان ۲۰۳۰ میلادی اعلام کرده و هدفی خاص برای جمع آوری باتری های دورریز مخصوص حمل ونقل سبک( ۵۱ درصد تا پایان ۲۰۲۸ و ۶۱ درصد پایان ۲۰۳۱ میلادی) اعلام کرده است.
این قوانین اهداف مشخصی را برای بازیافت لیتیوم تا ۵۰ درصد تا پایان ۲۰۲۷ و ۸۰ درصد تا ۲۰۳۱ میلادی تعیین کرده است. علاوه برآن حداقل سطح بازیافت مواد برای باتری های صنعتی، خودروهای برقی و غیره نیز تعیین شده است. طبق مقررات ۱۶ درصد کبالت، ۸۵ درصد سرب،۶ درصد لیتیوم و ۶ درصد نیکل این باتری ها باید بازیافت شود. باتری ها نیز باید حامل اسناد مربوط به محتوای بازیافتی باشند.
هدف تعیین شده برای بازیافت باتری های نیکل- کادمیم نیز ۸۰ درصد تا پایان ۲۰۲۵ و ۵۰ درصد تا پایان همین سال برای دیگر باتری های دورریز است.
همچنین براساس قوانین تا ۲۰۲۷ میلادی باتری های قابل حمل در ابزارهای مختلف باید قابل تعویض توسط کاربر باشند و به این ترتیب مدت زمان کافی برای اپراتورها تعیین شده تا محصولات خود را مطابق قوانین طراحی کنند. این اقدام برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. باتری های مخصوص وسایل نقلیه سبک نیز باید طوری طراحی شوند که یک تکنسین مستقل بتواند آن را تعویض کند.
هدف این قوانین ارتقای عملکرد بازارهای داخلی برای باتری ها و تضمین رقابت عادلانه تر با توجه به حفظ ایمنی، محیط زیست و الزامات برچسب زنی است.منبع :ایتنا